Jaguar liet al even weten dat ze op de LA Autoshow iets heel speciaals zouden laten zien. Ik gokte op een F-Pace SVR, maar het werd alles behalve een benzineslurpend en brullend racemonster, het werd de voorloper van de eerste elektrische Jag ooit: de I-Pace Concept.
Laten we met de belangrijke cijfertjes beginnen: de I-Pace heeft standaard vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren van 200pk. Deze bevinden zich op de voor- en achteras. Ze zorgen samen voor 400pk en 700Nm koppel waardoor een sprintje van 0 naar 100km/u binnen 4 seconden gebeurt is. Daarnaast verwacht Jaguar dat de I-Pace een range van ongeveer 500km zal hebben waardoor je niet elke dag hoeft te stekkeren. Klinkt best goed.
Maar er is meer nieuws, zo heeft de I-Pace iets wat Jaguar ‘cab-forward’ design noemt. Dat wil zoveel zeggen dat de cabine van de sport-SUV verder naar voren verschoven is. Dit komt doordat daar extra ruimte is ontstaan omdat zich daar geen groot en zwaar motorblok meer bevindt. Door deze verschuiving ontstaat er binnen meer ruimte en wordt de auto dus praktischer in gebruik. Ook wordt het interieur voorzien van de nodige touchscreens voor die moderne look en feel en omdat dat tegenwoordig ook een beetje hoort bij een elektrische auto.
Het gaat hier om een conceptversie, dus er zullen nog wat veranderingen plaatsvinden voordat het productiemodel eind 2017 aan ons getoond zal worden. Vanaf begin 2018 zal de nieuwe Jaguar te koop zijn.