Hebben! De nieuwe beestachtige Jaguar F-Type SVR

exc-56c42e148a65e298748308a5

Scroll this

Enige tijd geleden had ik de eer om in een instapmodel F-Type met V6 te rijden. Dat ding voelde en klonk als een beest. De V8 was toen de meest machtige F-Type, maar zelfs dat was niet genoeg voor Jaguar en daarom hebben ze deze F-Type door hun Special Vehicle Operations afgegeven met een uitstekend resultaat: de F-Type SVR

Laat ik beginnen met de performance upgrades die de SVR heeft ontvangen tegenover zijn kleinere broertjes. De Supercharged 5.0-liter V8 produceert 575 pk (25pk meer dan standaard) waardoor dit deze machine binnen 3,5 seconden op de 100km/u zit. Daarnaast heeft hij een max van 322km/u die niemand ooit gaat zien. Om al die power onder controle te houden is de SVR alleen leverbaar met 4-wiel aandrijving en een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen.

Besparingen

Standaard is de SVR 25 kilo dan de F-Type R. Dat komt mede doordat de uitlaat van Iconel Titanium is gemaakt. Dit materiaal kan beter tegen hoge temperaturen dan standaard aluminium waardoor deze uitlaat dunner gemaakt kon worden. Iets wat een beter geluid en 16kg gewichtsbesparing oplevert. Dat cijfertje kan nog omhoog als je kiest voor het optionele Carbon Ceramic Matrix (CCM) brake system waardoor je nog eens 21kg bespaart en je jezelf ervan verzekerd dat de remkracht niet zal vervagen onder hevig gebruik. Ga je daarnaast ook nog voor het carbon fibre dakpaneel en de carbon fibre pack, dan komt het totale gewichtsverschil op 50 kilo minder.

Ook de software heeft upgrades gekregen. Zo zijn de Quickshift transmission, de Electric Power-Assisted Steering, de Adaptive Dynamics, de Torque Vectoring, de Dynamic Stability Control en de All-Wheel Drive systems allemaal voorzien van speciale SVR instellingen.

Eyecandy

Naast al deze upgrades, wil een F-Type SVR eigenaar natuurlijk ook laten zien dat hij meer geld heeft uitgegeven aan zijn Jaaagggg, dan de plebs die in een “gewone” F-Type rondrijden. En daarom heeft deze editie dikkere velgen, bredere banden en “Unique SVR seats with Lozenge Quilt pattern, suedecloth-covered instrument binnacle and center console, SVR steering wheel and anodized aluminum paddle shifters” Oh, en laten we ook de SVR badge op de grille en de duidelijk aanwezig grotere spoiler niet vergeten.

Verkocht? Reserveren kan op de Autosalon van Genève in maart. Houdt er wel rekening mee dat je meer dan twee ton op zak moet hebben want hij zal zeker niet minder gaan kosten dan de huidige F-Type R die al een slordige €175.000 moet opbrengen. Heb je toch genoeg geld en hoef je geen dak, dan biedt Jaguar ook een cabrio versie die nog duurder zal zijn en 15kg zwaarder is.

Submit a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *