Ik heb altijd een zwak gehad voor de Ferrari FF. Het was een beetje een vreemde Ferrari met zijn rare vierwielaandrijving en rare vorm, maar hij heeft iets. En daarom ben ik ook blij dat ze de FF eruit flikkeren en dat daarvoor de GTC4Lusso in de plaats komt.
“Dus je bent blij dat een van je favoriete Ferrari’s niet meer gemaakt gaat worden?” Juist, dat klopt. Ten eerste omdat het me eigenlijk geen fuck uitmaakt omdat ik er toch nooit een zal bezitten en ten tweede omdat zijn opvolger eigenlijk gewoon een verbeterde FF is. Kijk maar eens naar het uiterlijk van de GTC4Lusso. Zie jij veel verschil? Vast niet. En dat kan kloppen want Ferrari heeft bijna geen reet vervangen aan het uiterlijk. Eigenlijk kun je het simpelweg beperken tot wat nieuwe voor en achter verlichting, een nieuwe grille, nieuwe diffuser en een nieuwe dakspoiler. Dat was het wel.
Het gaat dan ook meer om wat er onder de kap en aan het onderstel is veranderd. Zo heeft de GTC4Lusso meesturende achterwielen, net zoals de idiote versie van de F12. Daarnaast heeft de verbeterde FF een verbeterde versie van het Side Slip Control 488GTB om geroemd werd. Ook pompt de 6,3 liter V12 er nu 30pk meer uit dan zijn voorganger waardoor het totaal op 680 paarden komt. Een sprintje naar 100km/u gaat dan ook binnen 3,4 seconden. 0,3 seconden sneller dan zijn afgedankte broer. En hoe hard je over de Autobahn kunt? Als je stoer genoeg bent, dan kun je de 335km/u halen.
Omdat je in de GTC4Lusso twee extra stoelen vindt achter de voorste twee stoelen, is het natuurlijk wel een goed plan om ook wat extra aan comfort te doen voor de mensen die achterin angsten uitstaan omdat de gast voorin die 335 km/u zonodig moet halen. Zij vinden dan ook de nodige afleiding in een mooie 10inch HD touchscreen en blijven lekker zitten in een wraparound sport stoel. Overigens hebben de mensen voorin ook diezelfde stoelen en ook zo’n scherm.
Qua prijs valt ie waarschijnlijk nog steeds in de “deze kan ik niet betalen” categorie want je hoeft echt niet te verwachten dat de Italianen veel zullen gaan afwijken van de €350.000 die een kale FF moest kosten. Voor meer informatie over deze “nieuwe” Ferrari moeten je nog even wachten tot de Autosalon van Geneve.