Omdat AMG dit jaar 50 jaar bestaat hebben ze besloten om dat te vieren met een nieuwe versie van de AMG GT. Dat houdt in dat er wat visuele updates zijn gedaan, maar AMG zou AMG niet zijn als ze niet meer pk’s uit het motorblok zouden pompen.
En laat ik dan maar gelijk die pk’s benoemen. AMG weet nu namelijk 550 paarden uit het 4.0 liter biturbo blok te halen. Dat is 35pk meer dan de GT S welke er nu 515 produceert (15pk meer dan de voorgaande versie). En doorgaans betekenen meer pk’s, meer stress op het motorblok en dus ook meer hitteproductie. Daarom hebben alle AMG GT versies nu een geüpdatete voorkant met grotere luchtinlaten en andere visuele aanpassingen waardoor de auto visueel nog lager op de weg ligt. Daarnaast heeft de gehele AMG GT familie nu ook de beschikking over de AIRPANEL technologie welke afkomstig is uit de AMG GT R. Deze technologie houdt in dat de auto twee panelen aan de onderkant van de voorbumper kan openzetten zodat er meer lucht naar binnen wordt gezogen. Dit helpt met de koeling van het blok en zorgt daarmee dat de Mercedes ten alle tijden de maximaal kan presteren. Nadeel van deze technologie is dat het de luchtweerstand vergroot bij open panelen. Ze zullen dan ook altijd gesloten zijn wanneer er normaal gereden wordt.
Leentjebuur
AMG heeft best veel geleend van de grotere broers van de AMG GT C. Zo heeft hij de rijdwijdte en velggrootte van de GT R. Hiermee moet een extra sportief rijgedrag verzekerd zijn. Niet dat een standaard GT dat niet heeft, maar het gaat om het idee. Daarnaast krijg je extra sportieve (harde) vering in de GT C want die is nagenoeg overgenomen uit de trackversie van de wagen. Met het AMG RIDE CONTROL kun je de vering ook nog eens in oneindig veel variaties instellen. Net als bij de GT R sturen de achterwielen ook mee. Tot een snelheid van 100km/u draaien de achterwielen in tegengestelde richting als de voorwielen, boven die 100km/u draaien de wielen in dezelfde richting als de voorwielen. Dit zorgt er bij dagelijks gebruik voor dat de wagen extra makkelijk een bochtje kan nemen en dat de wagen tijdens racen zich netjes gedraagt. Op hoge snelheid heeft de achterkant meer grip en kan de GT C makkelijker snel van richting veranderen. Driftend door de bocht gaan wordt hierdoor dus wat lastiger.
Exclusief
Zoals je wel kunt raden worden er maar 50 exemplaren van de AMG GT C Edition 50 gemaakt. Of eigenlijk 100, want er zullen 50 GT C Coupés en 50 GT C Roadsters gemaakt worden. Speciaal hieraan is dat ze in de exclusieve designo Graphite Grey Magno kleur geleverd zullen worden. Daarnaast zijn ze voorzien van extra zwart chromen accenten op de side skirt, front splitter, verschillende stukken van de Panamericana grille, andere detailstukken en natuurlijk de AMG velgen. Oh, en ze worden beplakt met de “Edition 50” badge. Kun je mooi naar wijzen als je vrienden nog niet genoeg onder de indruk zijn van je nieuwe bolide.
Binnen vind je vooral donkere kleuren en zilveren afwerking. De Edition 50 wordt standaard geleverd met de “Night Package” wat inhoudt dat de stalen onderdelen nu in het zwart uitgevoerd zijn. En om het nog maar even extra duidelijk te maken is het GT Edition 50 logo ook in de stoelen verwerkt.
Naast deze pornobak heeft Mercedes-AMG al aangegeven ook de concurrentie aan te gaan in het hypercar gebied met de AMG R50 die niet minder dan 1.400pk onder de motorkap zal krijgen. Kosten? Meer dan €2.000.000,-. Deze wagen zal later dit jaar aan ons getoond worden.