Natuurlijk wist je al heel lang dat een winterband niet het verschil maakt als het kouder wordt. Jij trapt niet in de marketingpraatjes. Dus jij weet dat die banden pas het verschil maken als het sneeuwt, of als er ijzige omstandigheden ontstaan. Maar wat je niet weet is dat ze voor de rest juist extra gevaarlijk zijn.
Ja, dat lees je goed. De dure banden die beter moeten presteren onder koude omstandigheden zorgen er wellicht voor dat jij net wel in de achterbumper van je voorligger parkeert (misschien zelfs er doorheen). En dat wil je misschien niet direct geloven, maar we hebben bewijs, oh ja, we hebben bewijs.
Wederom dankzij de beste man van het youtubekanaal Engineering Explained weten we nu dat die prachtige winterbanden op droge, maar koude wegdekken voor een flink langere remweg kunnen zorgen. De tests werden gedaan bij temperaturen onder 0 graden celsius, dus de marketing bullshit dat een winterband het beter doet onder 7 graden kan ook gelijk het raam uit. En de resultaten zijn niet te min ook. De remweg bij een snelheid van 100km/u naar stilstand is steevast zo’n 10 meter langer dan bij zomerbanden.
Nu leven wij in een vrij nat klimaat, dus zal deze test niet helemaal voor ons opgaan, maar het laat wel zien dat we in de winter niet blindelings over moeten stappen op ander rubber tenzij we veel sneeuw of ijs verwachten. En laten we eerlijk zijn, dat hebben we misschien 3 dagen per jaar en dan kunnen we best de baas opbellen en hem vertellen dat je die dagen niet van plan bent je leven te riskeren en vier uur in de auto wilt zitten om drie excelsheets vol te tikken met slappe rekensommetjes. Toch?