En ineens komt Ferrari met een opvolger voor de prachtige F12. En deze keer geen afgezwakte motoren met turbo’s of elektromotoren maar gewoon een nog dikker blok met nog meer power! Onder de kap ligt namelijk een gigantisch 6,5 liter V12 motorblok waaruit 800 paarden worden getoverd.
Dat maakt dat deze supercar 123pk per liter weet te produceren. Laat dat nu net iets zijn waar andere autobouwers nog niet aan kunnen tippen. Om dit te kunnen behalen is Ferrari teruggevallen op hun jarenlange ervaring in de Formule 1. De bouwers hebben namelijk verschillende F1 technieken geleend die nog nooit zijn voorgekomen op een andere productiewagen. Dankzij dit alles positioneert Ferrari zich weer waar het hoort: aan de top.
Om al die power onder controle te houden hebben de Italianen het softwaresysteem van de nieuwste telg stevig onder handen genomen. Ze hebben bijvoorbeeld het EPS systeem compleet geïntegreerd in de andere systemen zodat deze veel beter presteert. Maar ook het SSC (Side Slip Control) is geüpgraded naar versie 5.0. Hierdoor moet de wegligging nog zekerder worden. Dit wordt afgetopt door een verbeterde versie van het PCV systeem waarbij opgedane ervaring uit de F12tdf is gebruikt.
De auto wordt later dit jaar op de Autosalon in Genève gepresenteerd in de speciale kleur Rosso Settanta. Deze is speciaal ontworpen voor de 70ste verjaardag van Ferrari. Naast die speciale kleur ziet de 812 er ook bruut, snel en een tikkeltje agressief uit. En tijdens het ontwerpen ging het niet alleen maar om dikke looks, er is ook nog aan functionaliteit gedacht. De vierwieler is voorzien van allerlei aerodynamische snufjes zoals bijvoorbeeld actieve bodemkleppen die er samen met de speciaal gevormde kont voor zorgen dat de Superfast genoeg downforce produceert om op de weg te blijven plakken.
En mocht je nu denken dat deze luxe wagen aan comfort te kort gaat schieten, dan heb je het helemaal fout. Want, en dit is echt mooi, Ferrari heeft compleet nieuwe, ergonomische stoelen geplaatst. Verder worden de inzittenden verwend met airco en een compleet infotainmentsysteem. Al zou ik die niet vaak gebruiken want er gaat niets boven het geluid van een jankende Ferrari V12.
Oja, voordat ik het vergeet: de topsnelheid is nog niet helemaal duidelijk. Ferrari geeft aan dat die in ieder geval hoger ligt dan 340km/u. Misschien durfden ze zelf niet harder? Daarnaast tikt de 812 Superfast de 100km/u aan na 2,9 seconden. Prijzen? Geen idee. Maar zoals altijd: als je erom moet vragen, kun je het vast niet betalen.