Motoren en turbo’s, het is een moeilijke combinatie, maar Hazan Motorworks heeft deze Ducati 860GT zo omgebouwd dat hij nu turbocharged is. Hoe awesome is dat! Een Motor waarbij je de turbo hoor afblazen als je schakelt. Ziek!
“De klant vroeg wat ik van een turbo op een motor vond,” vertelt Max Hazan, “maar voordat hij die zin kon afmaken riep ik: doen we!” Een reden dat een turbo niet zo vaak op een motor geschroefd wordt, is omdat het extreem lastig te maken is. Alleen het idee om al de extra pijpen mooi te verwerken is vaak al teveel. Voor Hazan kwam er nog een extra uitdaging bij. De Ducati 860GT is namelijk zo gemaakt dat hij alleen gestart kan worden met de kickstart. Dat in combinatie met een straight forward turbo installatie betekend dat de Duc nooit meer zal starten. “Dat betekende dat ik voor een blow-through setup moest gaan. Iets wat het nog moeilijker maakte om de fiets betrouwbaar en bruikbaar te maken.”
Het was een langdurig proces van trail en error voordat Max de motor goed genoeg vond lopen. “Ik moest de motor drie keer opnieuw opbouwen, de koppeling hydraulisch maken omdat er extra kracht nodig was, drie verschillende oliesystemen proberen en twee verschillende ontstekingssystemen testen. Daarnaast heb ik alles ruim 40 keer afgesteld. Pas daarna was ik tevreden.” En achteraf is alles altijd makkelijker want nu zou Max makkelijk in een half uurtje de goede tuning gevonden kunnen hebben. Maar goed, dat is achteraf.
En dan denk je dat het moeilijkste gedaan is, maar dan moet het hele motorblok mét turbo nog in het frame van de fiets passen. “Ik was eigenlijk alleen van plan om het motorblok aan te passen, maar dankzij alle extra aansluitingen en pijpen die rond het blok liepen, werd al snel besloten om het motorblok met turbo te maken en op een later moment het frame er omheen te maken. Andersom had het nooit gepast.”
Er kwam nog een uitdaging naar voren bij het maken van het frame. Deze moest in de eerste plaats functioneel zijn en ruimte geven aan alles wat met de turbo te maken heeft, maar het moest ook oogstrelend zijn. Hazan heeft daar veel werk aan gehad en toen dat eenmaal gedaan was, was de rest eigenlijk routine. “Vanaf daar ging ik aan de slag met schuim om alles te vormen. Dat kostte me ongeveer vijf pogingen om perfect te krijgen.”
Om de Ducati wat makkelijker handelbaar te maken werd de wielbasis met zo’n vijf centimeter verkort door de voorvork wat steiler omlaag te laten wijzen. De vering voor het achterwiel werd aangepast naar een enkele Works Performance schokdemper die, zeker gezien de plaatsing, er heel apart uitziet. En dan heb je de uitlaat nog niet gezien. Deze is op hele mooie wijze weggewerkt onder de zit en zo gevormd dat de lijnen weglopen naar de puntige achterkant van de motor.
“Het onderdeel waar ik het meest trots op ben is toch de blow off valve van de turbo. Het heeft een beetje een hoog ‘Fast and Furious’ gehalte, maar het is simpelweg te gek om bij het schakelen de turbo te horen en de extra boost te voelen. Het is misschien wel de enige reden dat ik deze bike überhaupt gemaakt heb.”
We kunnen het er allemaal over eens zijn als ik zeg dat dit een geweldige creatie is uit de stal van Hazan Motorworks. Gelukkig hoeven we niet bang te zijn dat dit Max z’n laatste is. De kleine shop in Downtown LA is de plek waar Max het liefst zijn tijd doorbrengt. Het is waar hij zijn passie kan uitvoeren: het maken van motoren van scratch. “De shop is een beetje krapper geworden door wat nieuwe gereedschap, maar als ik loop nog steeds elke dag om half 10 door dezelfde kleine deur naar binnen en vertrek om acht uur ’s avonds. En als ik geluk heb mag ik datzelfde blijven doen voor de aankomende tien jaar.”