Persoonlijk dacht ik altijd dat een oude Land Rover Defender helemaal niets was. Ja, er waren er enkele die er heel dik uitzagen, maar daar bleef het ook wel bij. Maar nadat ik laatst een uurtje mocht off-roaden in een Defender 110, was ik bekeerd. Een Defender is een geweldige wagen en dan is dit misschien wel een van de dikste Defenders out there. Why? Laat het me je uitleggen.
Naast het feit dat je met elke willekeurige Land Rover overal, maar dan ook echt overal kunt komen, zijn ze ook ontiegelijk robuust gebouwd. Aan de standaard modellen ontbreekt misschien wat aan paardenkrachten en luxe, maar daar hebben we bedrijven als East Coast Defender voor. Deze heren hebben deze Defender 90 bijvoorbeeld uitgerust met een 6,2 liter Chevrolet LS3 V8 motor. Daarmee krijgt deze vierwieler ineens 430pk op alle vier de wielen. Wel een stukje meer dan de 120pk waar ze het normaal mee moeten doen. Dankzij die gigantische V8 laat deze offroader menig auto achter zich want binnen de zes seconden moet hij op de 100km/u zitten. Daarnaast is hij voor de sportiviteit ook uitgerust met een limited slip differentieel. Het is niet duidelijk of deze ook nog op slot te zetten valt, want anders kan het blubberrijden wel vergeten worden.
De 18 inch Sawtooth velgen omwikkeld met BF Goodrich All Terrain KO2 banden zorgen voor de nodige grip als de omgeving plots verandert in een drassig bos. De bestuurder en de bijrijder zijn beschermd door een custom rolkooi, de mensen achterin not so much. Gelukkig kan iedereen ten alle tijden genieten van heerlijke ivoorkleurige Corbeau stoelen en een prettige sound afkomstig uit een Kenwood infotainmentsysteem en JBL speakers. Oh, en er is Wi-fi aan boord omdat… eh, tja…
De Honey Badger was speciaal voor een klant gemaakt en bracht een niet lullige $159.000,- in het laadje. Maar daarvoor heeft de klant dan ook wel het meest onverschrokken en unieke bosmonster ooit in handen.
Meer weten? Check de site van East Coast Defender.