Wanneer je gedag zegt tegen iets wat heel belangrijk voor je was, dan doe je dat niet met een “ok, doei.” Nee, dan doe je dat met iets speciaals. Ducati trakteert ons daarom op de zeer gelimiteerde en hele dikke 1299 Panigale R Final Edition om vervolgens “ok, doei” te zeggen tegen de V2 motoren.
De Panigale R Final Edition is een nog net aan straat legale 1299. Hij wordt aangedreven door de bekende Supersquadro motor, maar deze is wel een tikkeltje aangepast. Het 90-graden V-twin blok heeft namelijk aangepaste cilinderkoppen en een andere nokkenas. Hierdoor wordt er 209pk en 142Nm geproduceerd en dat houdt dan weer in dat er 1,24pk per kilo beschikbaar is. Je kunt je dan ook wel voorstellen dat de nieuwe Ducati zich graag op het achterwiel laat trekken. Tenminste, als de technici er niet allemaal speciale elektronica in hadden gestoken. De racing software zorgt er niet alleen voor dat je alle twee de wielen zoveel mogelijk op de grond houdt, ook zorgt het ervoor dat de motor zich extra sportief gedraagt door rijder te helpen om maximale grip, stabiliteit en controle te behouden.
De Final Edition wordt afgeleverd in een Tricolore laklaag welke de kleuren van de Italiaanse vlag tonen. Het uiterlijk wordt afgemaakt met Marchesini aluminum velgen, een Öhlins NIX30 voorvork en een Brembo Monobloc remklauw. Maar er is nog een dingetje. De fiets wordt namelijk uniek gemaakt door het serienummer dat op de bovenste kroonplaat gegraveerd staat. Wat deze zeer speciale Duc moet gaan opleveren, of hoeveel er gemaakt zullen worden is helaas nog niet bekend.
Meer informatie vindt je op de officiële Ducati site.