Ergens in de jaren 50 was de Schot James A. Cuthbertson doodmoe van het feit dat zijn Land Rover moeite had met het modderige Schotse landschap. Hij besloot daarom om zijn vierwieler te veranderen in een halve tank. De wielen gingen naar de schroothoop en werden vervangen door vier rupsbanden. Zo kon de man in alle weersomstandigheden toch nog thuis komen.
Maar daar bleef het niet bij. Blijkbaar was Cuthbertson’s conversie zo’n geslaagd project dat hij het aanbood als after-market optie voor bestaande Land Rovers. Hij bouwde er in totaal ongeveer 15 waarvan je er hier eentje ziet. Er is zelfs een “cabrio” te vinden. Die zie je in de video onderaan deze post.
De aanpassing had wel iets meer voeten in de aarde dan de wielen eraf schroeven en de rupsbanden erop schroeven. De hele jeep moest op een nieuw subframe geplaatst worden. Gebeurde dit niet, dan zou de Land Rover alleen maar rechtdoor kunnen gaan. Er was anderssimpelweg geen ruimte voor de nieuwe aandrijving en de stuurinrichting. De maker wilde er namelijk voor zorgen dat de Land Rover ongeveer de zelfde eigenschappen behield als de gewone versie met wielen. Hierdoor was de aparte verschijning prima te besturen voor elke automobilist.
Deze versie is een Land Rover 109 Series 2 ‘Cuthbertson’ uit 1958. Vermoedelijk een van de laatste die gebouwd is. Hij staat nu te koop voor een bedrag tussen de$64,000-$77,000