Het Duitse Brabus staat nu niet echt bekend om hun geweldige styling keuzes. Meestal bouwen ze een prachtige AMG om tot een wanstaltig monster met teveel pk’s. Waarom dat niet met de Adventure is gebeurt durf ik niet te zeggen. Hij heeft maar 542pk. Ik herhaal: maar 542pk!
Dat is in geen enkel opzicht weinig, maar als je weet dat Brabus uit nagenoeg hetzelfde motorblok ook 800 paarden kan krijgen, dan valt 542 toch wel een beetje tegen. Maar toch weet het 4 liter V8 blok dit 3-ton wegende beest binnen 6,7 seconden naar de 100km/u te stuwen. Dat is te danken aan de 800Nm koppel die geproduceerd wordt. Optrekken stopt niet bij een begrensde 250km/u zoals je zou verwachten, maar bij een schappelijke 210km/u. Vallen de boetes toch weer een beetje mee.
Naast de opgepompte motor heeft de Brabus 550 ook flink opgepompte vering en verlichting. Deze G-Klasse rolt namelijk wat hoger dan dat een standaard versie dat doet en als je aan het bumperkleven bent en het grootlicht werkt niet, dan heb je een gigantische LED-bak op het dak om je voorligger te verblinden. De vering is overigens volledig in te stellen, maar als de auto dan nog te hoog staat, dan heeft ie ook uitklappende traptreden zodat zelfs de kleinste mensen redelijk normaal aan boord kunnen komen. Binnen aangekomen valt het op dat het interieur eigenlijk best smaakvol is aangepakt.
Tot nu toe dus vooral awesome aanpassingen en weinig schokkende dingen. Dat hebben de Duitsers namelijk voor het laatst bewaard: de prijs. Brabus vraagt een kleine €408.098,- voor de 550 4×4² Adventure. En dat is een export prijs, de BPM komt er nog overheen. Maar hey, voor dat geld heb je wel een unieke bak.
Verkocht? Check de site van Brabus voor meer informatie en de mogelijkheid om hem te kopen.