Het is op geen enkele manier praktisch om een houten zit op een motor te hebben, ook is het zeker niet makkelijk om zoiets te bouwen. Maar dat weerhield Dan Thomas van Lions Den Motorcycles er niet van het te doen. En daarvoor zijn we hem dankbaar, want het ziet er simpelweg geweldig uit.
Nu is de achterkant van Zebrano hout overduidelijk het meest opvallende onderdeel van de Yamaha. Iets wat Dan blijkbaar van te voren wist want hij heeft het geheel inclusief zadel op een kantelbaar frame gemaakt. Deze wordt ondersteund door een enkele gasveer en op zijn plek gehouden met een magnetische sluiting. Allemaal helemaal nergens voor nodig, maar wel heel, heel tof om te zien.
Maar het begon bij de aanschaf van een XT600 waar Dan eigenlijk niets aan wilde gaan veranderen. Maar zoals bij vele motorrijders begon hij toch te denken dat hij misschien wel eens wat onderdelen zou kunnen vervangen en verbeteren. Dat was het begin van het project. Een project dat al die tijd alleen in het hoofd van de bouwer heeft gezeten. Er is nooit een render of een schets van gemaakt. Alles werd gaande weg gevormd waarbij de inspiratie overal vandaan leek te komen. De bouw duurde meer dan twee jaar, maar Dan werkte dan ook niet continu aan de Yamaha. Het was een eigen side-project geworden terwijl hij het grootste gedeelte van zijn tijd besteedde aan motoren die hij voor zijn klanten maakte.
Dan maakte eerst het frame geschikt. En met geschikt bedoel ik dat hij met een haakse slijper aan de gang ging om hem kaal te maken en alle nutteloze en lelijke stukken eraf te hakken. Toen dat gedaan was, besloot Dan de voorkant vervangen voor die van een Fireblade. En omdat die Fireblade toch al zijn ene helft opgeofferd had, was het een kleine stap om ook de achterkant om te zetten naar de XT600. Een paar andere velgen van Essex Wheels and Engineering en de basis stond.
Op naar het volgende onderdeel: de zelfgemaakte koplamp. Dan kon namelijk geen geschikte lamp vinden die de fiets zou afmaken, daarom maakte hij de behuizing van aluminium en vormde hij het glas van plexiglas. Dat ging niet zo makkelijk als gedacht. Hij moest hiervoor namelijk meerdere vormen van MDF maken en het plexiglas hier overheen laten smelten met een verfbrander.
Overigens sloeg Dan ook niet gelijk aan het vormen van het hout voor de achterkant. Hiervoor heeft hij eerst 10 foam vormen en daarna een MDF vorm gemaakt. Pas daarna had hij het vertrouwen om de hand te slaan aan het zeldzame hout. Nadat hij daar tevreden mee was heeft hij negen lagen epoxy hierop aangebracht. Met zo iets speciaals wil je er natuurlijk wel zeker van zijn dat het mooi blijft. Daarom heeft Dan elke dag, negen dagen lang, een enkele laag epoxy toegevoegd.
De fiets zit zo vol met nog ontelbaar veel prachtige details. Dat maakt het ook zo’n speciaal project. Je kunt er uren naar staren en elke keer weer iets nieuws vinden. Dat is ook hoe de maker ermee aan de slag is geweest. Hij kwam elke keer wel weer iets tegen dat hij wilde aanpakken. Hij wist dan ook van te voren niet wanneer de Dirt Racer klaar zou zijn, maar nu hij klaar is, is hij er meer dan trots op. En dat is helemaal verdient, het betekend waarschijnlijk wel dat we voorlopig nog wel even kunnen wachten op een nieuwe creatie van de eenmanszaak Lions Den Motorcycles.