De Porsche 904 Living Legend heeft een V2-motor en weegt 900kg

Scroll this

Porsche kennen we als de autofabrikant die het motorblok steevast op de verkeerde plaats in een auto legt. Maar ze doen nog raardere dingen: wat dacht je van een V2-motor in de Porsche 904 Living Legend plaatsen.

Ooit, in een ver verleden leek het Ferdinand Porsche een goed idee om een motorblok achter de achterwielen van een auto te plaatsen. Dat daardoor de druk op de voorwielen enorm laag was, was een klein euvel waar ze bij Porsche maar tientallen jaren voor nodig hadden om op te lossen. En als je dan de – volgens velen – perfecte sportwagen met vreemde motorplaatsing weet te bouwen, dan ga je op zoek naar nieuwe uitdagingen. Zo stuitte de Duitsers ergens in 2013 op de Volkswagen XL1. Het was het supereffeciënte VW-tje dat destijds in zeer gelimiteerde oplage op de markt kwam. Porsche dacht dat ze op dat concept konden verbeteren en begon te schetsen.

Porsche 904 Living Legend

Levende legende

Na een goede creatieve sessie bleken de schetsen nogal veel weg te hebben van de legendarische Porsche 904/ Carrera GTS uit 1960. Dat gaf de doorslag om een kleine sportwagen van amper 900 kg met middenmotor te bouwen. Om het gewicht laag te houden koos Porsche niet alleen voor een carbon fiber monocoque-constructie, ook lepelde het merk een piepklein 1,2 liter V2-motortje in het midden. Het blok, afkomstig van Ducati, haalde lachend 12.000 toeren per minuut en perste er ruim 200 pk uit.

Uiteindelijk was het resultaat van al dat geschets en creatief denken één enkel fullsize model: de Porsche 904 Living Legend. Maar Porsche liet de kleine sportwagen aanvankelijk niet zien buiten diens muren. Waarom niet? De fabrikant vond hem “mislukt”. Wat er zo mislukt aan is, is helaas niet verteld toen de Duitsers de auto in 2020 toch nog presenteerden.

Porsche 904 Living Legend

Platgeslagen Kever

In mijn ogen is de Porsche 904 Living Legend een van de mooiste creaties die het merk ooit heeft laten zien. Maar goed, ik ben dan ook geen fan van het eeuwige “platgeslagen Kever” design. Dus qua vormgeving is het mogelijk dat hij niet direct bij het merk past. En ik snap ook prima dat fans van Porsche afhaken op een V2. Het is immers geen luchtgekoelde boxermotor. Maar zolang die bij Ducati vandaan komt, en hij vergelijkbaar geluid maakt als een 1199 is er niks aan de hand. Op de betrouwbaarheid na misschien…

Dan de potentiële cijfers. Gebaseerd op de Volkswagen XL1 Sport met hetzelfde motorblok, zouden die niet slecht zijn. De XL1 Sport vliegt binnen 5,7 seconden naar de 100 km/u en haalt een zeer respectabele topsnelheid van 270 km/u. Wat de Porsche 904 Living Legend had kunnen doen, zullen we helaas nooit weten.

Al met al zie ik geen reden voor de Duitsers om deze 904 alsnog te maken. Als Alfa Romeo de 4C en Alpine de A110 met brandgevaar op de markt kunnen brengen, dan kan Porsche de Italianen en Frambozen laten zien dat het concept van lichte auto met kleine motor nog beter kan.