Kan je de kikker-achtige looks van een Porsche 911 wel waarderen? Dan wordt je helemaal blij als je ziet dat Singer de auto van nog twee ‘ogen’ heeft voorzien.
De Amerikanen van Singer vinden doorgaans dat ze alles net wat beter kunnen dan Porsche. Het bedrijf neemt wat de ingenieurs van Porsche bedachten, verwijderen de budgettaire problemen waar zij mee te maken hadden en produceren vervolgens de Porsche die Porsche eigenlijk had willen maken. Maar dan nog beter. Veel beter. Ook veel duurder.

In het geval van deze opnieuw bedachte Porsche 911 Carrera Coupé hik je toch al snel tegen een half miljoen aan. Dat is nog zonder opties en zonder lokale belastingen. Tenminste, dat is de verwachtte prijs, want Singer geeft geen thuis als je erom vraagt.
Wat levert Singer voor dat geld?
Laten we onderhuids beginnen. Daar heeft Singer een vierliter luchtgekoelde zespitter met water gekoelde cilinderkoppen. Daarmee wordt het vermogen van het blok opgeschroefd naar zo’n 420 paardenkrachten en kan hij 8.000 toeren aan. Let wel, dit is zonder hulp van een turbo.

Naast het motorblok heeft ook de ophanging een welverdiende upgrade gekregen. Achter elk wiel vindt je elektronisch verstelbare dempers. Deze kan de bestuurder vanachter het stuur in vier verschillende standen instellen.
Ook interessant is het feit dat Singer bij Red Bull Advanced Technologies aanklopte voor wat hulp bij het stijver maken van de monocoque van de 964, die voor deze 911 gebruikt wordt. Samen ontwikkelden ze een uitgebreid systeem dat gebruik maakt van composietmateriaal en staal. Hiermee wordt de Carrera Coupé zo stijf gemaakt, dat de ophanging perfect kan communiceren met de bestuurder.

Eigenlijk is techniek minder van belang bij een Singer
Natuurlijk is het fijn om te weten dat het onderhuids wel snor zit als je een half miljoen over de balk smijt bij Singer. Maar waar je eigenlijk echt het geld aan uitgeeft is aan een kunstwerk. je kunt dit prima vergelijken met een Rolls-Royce. Je geeft Britse autobouwer tonnen om een niveau van maatwerk te leveren dat je nergens anders kunt krijgen.

Singer doet precies dat, maar dan niet met statige luxe-bakken, maar met oude Porsches. Hoewel het eigenlijk geen oude Porsches zijn, maar volledig nieuwe voertuigen die verrassend veel op Porsches lijken.
Singer maakt de auto’s die ze afleveren unieke objecten. In het geval van deze 911 Carrera Coupé zie je dat bijvoorbeeld terug in de twee ietwat vreemde ronde kleppen op de voorkant. Hieronder zitten unieke ‘pop-up’ lampen verborgen. Lampen die je op donkere weggetjes net wat meer zicht kunnen verschaffen en weer weg kunnen klappen als je de aerodynamica van de auto optimaal wilt houden.

Luxe door keuze
Anderzijds zie je de Rolls-Royce-achtige benadering ook aan de achterkant. Hier kun je al koper namelijk kiezen voor twee opties: de bekende ‘wail-tail’, of een versie hiervan die alleen bij hogere snelheden uitklapt. En als je niet kunt kiezen, dan biedt Singer de optie om een van de twee in een losse koffer bij de auto te leveren. Dan kun je ze zelf wisselen als je daar zin in hebt. Dit geldt overigens ook voor de voorbumper.
In het interieur wordt het pas echt duidelijk dat je hier te maken hebt met een groep mensen die niet zomaar auto’s bouwen, maar stukken pure perfectie afleveren. Een handgemaakt interieur met de mooiste materialen en de strakste afwerking. Voorbeeld is bijvoorbeeld het volledig handgemaakte instrumentarium, maar ook het optionele en verhoogde ontblote schakelsysteem.
Persoonlijk ben ik ook echt geen fan van oudere Porsches. In mijn ogen zijn het allemaal platgeslagen kevers met de motor op de verkeerde plek. Maar als ik naar een Singer kijk, dan verandert dat beeld enigszins. Het typische Porsche-uiterlijk blijft nog steeds een obstakel, maar is beter te behappen bij een variant die bij Singer wordt gemaakt. Het is de aandacht voor de details, het streven voor perfectie dat Singers prachtige auto’s maken. Het niveau van passie en kunde dat erin is gaan zitten om een Singer te bouwen, is simpelweg iets waar je alleen maar ontzag voor kunt hebben.
