Ja echt, de Mini Clubman is een zesdeurs auto, je leest het goed. Geen gewone achterklep, maar twee openslaande deuren geven toegang tot de bagageruimte van Mini’s nieuwe telg. Het lijkt wel een bestelauto! Maar nee, de Clubman blijft ondanks de flinke groei ten opzichte van zijn voorganger de stationwagon in het programma van BMW’s hippe lifestyle merk. Al hebben zijn makers het liever over een shooting brake. Met een Mini Clubman Cooper S ben ik op onderzoek uit gegaan of zo’n forse kar nog wel Mini mag heten.
In 1961 kwam Mini met de Traveller en Countryman, een verlengde Mini met twee achterdeuren in plaats van een klep. De naam Clubman verscheen in 1969 toen de auto een andere neus kreeg ten opzichte van de driedeurs Mini. Pas in 2007 kwam de moderne Clubman die tot de B-stijl identiek was aan de compacte driedeurs en alleen rechtsachter een kleine doorgang (Clubdoor) naar de achterbank had. Als knipoog naar het verleden greep Mini terug naar de achterste deurtjes (Splitdoor). Zojuist is de opvolger van de Clubman bij de dealer verschenen die de concurrentie aangaat in het premium C-segment. De achterbank is nu via twee gewone portieren bereikbaar, maar de bagageruimte wordt nog steeds afgesloten met twee deurtjes.
Iets eigens
Dat de Clubman maar liefst 29 centimeter langer en 12 centimeter breder is geworden wordt duidelijk zodra je instapt. Dit is duidelijk geen miniauto meer. Ook op de achterbank zitten de passagiers heel fatsoenlijk, met dank aan de 12 centimeter langere wielbasis. Een achterklep is handiger, maar de karakteristieke deuren geven toegang tot een heel redelijke bagageruimte van 360 liter. Door de achterbank om te klappen staat er 1.250 liter ter beschikking. Een toename van respectievelijk 100 en 320 liter ten opzichte van de vorige Clubman. Over het design van het interieur ben ik kort: typisch Mini en de afwerking beter dan ooit. Van het drukke ontwerp moet je houden, maar het geeft de auto wel iets eigens.
De Clubman Cooper S heeft een twee liter viercilinder turbomotor onder zijn motorkap met luchthapper. Nieuw is de achttraps automaat die een fijn koppel vormt met de 192 pk en 280 Nm sterke machine. Qua prestaties is dit echt een zeer vlotte Mini, want een topsnelheid van 228 km/h en een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 7,1 seconden zijn niets om je voor te schamen. Onder de testauto liggen brede 225/40 R18 banden die aardig wat afrolgeluid produceren. Daartegenover staat wel dat de Clubman kleeft aan de weg zodra je een bochtje wat sneller aansnijdt. Om gooien en smijten smeekt de auto niet, want in de Green-rijmodus schakelt de automaat zo snel mogelijk op en merk je niets van alle reserves die de auto paraat heeft.
Aansprekende ronk
Pas als er wordt overgeschakeld naar de sportstand komt de ware aard van de Cooper S-uitmonstering bovendrijven. Dit mag dan wel de grootste Mini ooit zijn die gezegend is met een beste portie veercomfort, maar wat is dit toch een geweldige auto om bochtige weggetjes mee te verslinden. De besturing is direct, gevoelig en zeker niet te licht en de motor reageert alert op het gaspedaal. Dit alles ondersteund door een wat kunstmatig klinkende, maar aansprekende ronk uit de dubbele uitlaat. Gladde wegen verdienen de voorkeur, al vangen de dempers de meeste hobbels keurig op. Sportieve rijders raad ik aan de fantastisch zittende sportstoelen uitproberen.
Geen enkele Mini gaat zonder opties de deur uit en je kunt zover gaan als je zelf wilt. Kijk maar eens naar de optielijst van de testauto. Het kost wat, maar dan is de Clubman wel van alle moderne gemakken voorzien. Een passend kleurtje, mooie wielen en aparte bekleding erbij en klaar is je imagemaker.
Bekijks heb je gegarandeerd
Een familieauto waarin het echte Mini-karakter niet ontbreekt, zo kun je de nieuwe Mini Clubman het best omschrijven. De testauto mag dan de topuitvoering met de beste prestaties zijn, ook de minder kostbare varianten zullen op het gebied van rijplezier niet teleurstellen. Bekijks heb je gegarandeerd met de Clubman en tijdens het rijden raak je zelf niet uitgekeken op het bijzondere dashboard. Introverte mensen zullen wellicht een andere keuze maken, hun goed recht.
Tekst: Arno Lommers
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 192 pk bij 4.700 tpm
Max. koppel: 280 Nm bij 1.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 sec.
Topsnelheid: 228 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 5,8 l/100 km (1:17,2)
Gewicht: 1.365 kg
Vanaf prijs: € 23.990
Vanaf prijs testauto: € 35.853
Plus
+ Onderscheidende looks
+ Fikse prestaties
+ Ruimste Mini ooit
Min
– Erg stug op slecht wegdek
– Ergonomie kan beter
– Prijskaartje