Ferrari maakte deze zeer speciale eenmalige 458 voor een extreem rijke Brit

exc-574eca189f7266ca965da422

Scroll this

Ferrari laat zich normaal gesproken niet omkopen tot het maken van een one-off wagen voor één bepaalde klant. Maar vermoedelijk kwam de gelukkige Brit met zo’n exorbitant cijfer over de brug, dat ze in Maranello geen nee mee konden zeggen. En daarom is de wereld nu de Ferrari 458 MM Speciale rijker.

Voor het geval je de link zelf nog niet gelegd had: de 458 MM Speciale is gebaseerd op de turboloze 458 Speciale. Hierop is logischerwijze niets op aangepast. Alleen het uiterlijk is onder handen genomen door het Ferrari Styling Centre. De klant wilde namelijk “extreem sportieve lijnen” en wilde de look van een vizier creëren door de A-stijlen zwart te schilderen. Iets wat terug te vinden op de Ferrari GTO uit 1984. Door deze aanpassing werd ook de C-stijl naar achter verplaatst en werd het dak ietsjes verlaagd.

De body is compleet opnieuw met de hand gemaakt van aluminium. De bumpers zijn een uitzondering hierop aangezien deze van carbon fiber zijn gemaakt. Het meest opvallende aan het speciale design zijn de grote luchtgaten aan de zijkant van de auto. Dit is met een reden gedaan. Doordat de achterkant van de auto ook aangepast is, zou het motorblok niet meer voldoende lucht aangeleverd krijgen. Dankzij de gaten aan de zijkant is dit probleem opgelost.

Andere aerodynamische aanpassingen zijn te vinden aan de voorkant. Hier zijn de twee radiatoren dichter bij elkaar en in een steilere hoek geplaatst omdat de body hier dan strakker langs kon lopen. Daarnaast is de achterkant voorzien van een vleugel die de auto voorziet van wat extra downforce en dus wat extra grip.

Om het geheel af te maken rolt de auto op speciaal voor de MM Speciale gemaakte velgen en zijn de koplampen en de achterlichten iets aangepast. De binnenkant is voorzien van alle luxe die de eigenaar wenste. Hij vroeg bijvoorbeeld om Ciaccolato leren bekleding met witte stiksels gecombineerd met satijn witte ringen rondom de ventilatiekanalen. Ook moest er natuurlijk een “enhanced audio system” ingebouwd worden want je wilt ’s ochtends de stem van Chris Evans in al zijn glorie kunnen beluisteren.

Aan dit hele verhaal mist nu alleen nog een ding. De prijs. Die is ongetwijfeld extreem hoog want Ferrari gaat niet voor twee kwartjes en een rolletje pepermunt aan de slag. Voor welk bedrag het hele team wel voor je aan het werk gaat zullen we nooit weten want Ferrari laat hier niets over los. Wat wel duidelijk is, is dat de eigenaar van de unieke 458 MM Speciale een goede investering heeft gedaan. Hij zal ongetwijfeld in waarde blijven stijgen tot hij hem om een boom vouwt.

Submit a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *