Het is een van die levensvragen die altijd bij mij opborrelt als ik sta te wachten om te tanken: waarom zit mijn tankdop rechts en die van andere lui, die nu WEL aan het tanken zijn, links? Ik weet ondertussen het antwoord op deze intens brandende levensvraag en ga jou hier en nu het verlossende antwoord geven.
Komt ie: omdat de tankdop niet in het midden mag zitten. Simpel toch? Een beetje te simpel misschien en dat komt omdat dit maar voor een klein beetje waar is. Het niet helemaal de reden waarom de tankdoppen tegenwoordig links of recht zitten. Waarom dat is zal ik zo vertellen, maar ik zal eerst even uitleggen waarom die dop niet meer in het midden mag zitten. Het is iets wat je terug ziet op oudere Amerikaanse auto’s en het lijkt op een geniale oplossing. Bij deze vierwielers kun je de nummerplaat weg vouwen en vindt je daarachter een mooie dop. Maar een ding waar men al vrij snel achter kwam is het feit dat een simpele kop-staart botsing met dit soort wagens redelijk vaak veranderde in een inferno. Een tikje op de achterkant van een van deze oudere Amerikanen zorgde ervoor dat de dop los kwam, de slang naar de benzine tank scheurde en er liters met licht ontvlambare vloeistof over de straat spoelde. Combineer dat met andere ontvlambare factoren (zoals een autocrash) en je hebt een lekker warm fikkie. Het duurde dus niet lang voordat de tankdoppen aan de achterkant verboden werden.
Nu je weet waarom je alleen aan de zijkant van je auto kunt tanken, is het tijd om eens te kijken waarom dat vulgat niet altijd links of rechts zit, maar dit verschilt per auto.
Een super typisch voorbeeld van een tankdop die aan de linkerkant zit. Gaaf hè?
Er gaat een theorie de ronde, en dit is een goeie, dat er ooit een afspraak is gemaakt om de tankdoppen niet altijd aan een kant te plaatsen omdat er dan maar één kant van de pomp gebruikt kan worden. Hierdoor zouden we met z’n allen extra lang in de rij zouden moeten staan als we willen tanken. Niemand weet of dit waar is, maar ik geloof er geen reet van. Mooi broodje bullshit als je het mij vraagt.
Een logischer verhaal komt van de autobouwers zelf. Want zij hebben er serieus over nagedacht. Zo zul je zien dat veel van de Europese en Amerikaanse wagens hun tankgat aan de rechterkant hebben zitten. Dit heeft te maken met het feit dat deze merken hun auto’s vooral in landen verkopen waar men rechts rijdt. Rechts is de kant van de stoep en wordt gezien als de veilige kant bij het tanken. Door de plaatsing aan de rechterkant sta je bij deze auto’s nooit aan de kant van de weg te tanken en is de kans dat je geschept wordt door een met z’n mobiel spelende Peugeot-rijder een stuk kleiner.
Dit geldt ook voor de Aziatische wagens. Deze fabrikanten verkopen hun vierwielers vooral in landen waar links gereden wordt. Daarom plaatst men doorgaans de dop aan de linkerkant.
Nu hoor ik je al roepen dat dat helemaal niet waar is want jouw Volkswagen Transporter heeft de dop toch echt links zitten, verdomme! En dat is waar. Maar als je mij m’n verhaal nou eens af laat maken voordat je begint te schreeuwen, wilde ik je nog vertellen dat al het boven genoemde een vuistregel is voor de fabrikanten. In het geval van jouw VW Transporter zit die dop namelijk links omdat het rechts extreem onpraktisch was. Hier is te weinig ruimte tussen de standaard schuifdeur en de voordeur. Ook kon de dop niet verder naar achter geplaatst worden omdat je anders wel eens problemen kon krijgen met het tanken in combinatie met diezelfde schuifdeur. Logisch toch?
Tankdop links, rechts of achter, hier tank je roest met zand en een beetje van Shell.
Oja, en als je een hendel aan de binnenkant van je auto hebt waarmee je de klep van je benzinedop kunt openen, dan zit hij waarschijnlijk aan dezelfde kant als de hendel. Waarom? Omdat het voor een autofabrikant vele malen makkelijker is om een mechanisme met een kabel aan een kant van de auto te houden. En als je lui bent moet je een Toyota kopen. Die hebben namelijk het mantra dat een autobestuurder nooit om zijn auto zou moeten lopen om een benzine dop te openen. Daar vindt je deze dus doorgaans aan bestuurderskant.
Dus wat heb je nu geleerd? Niet heel veel behalve dat het wat logische en voornamelijk veilige verklaringen zijn om een tankdop aan de linker- of rechterkant van een auto te plaatsen. Ook heb je geleerd dat er best wat uitzonderingen daarop zijn. Maar met een beetje mazzel kun je nu wel verklaren waarom jouw tankdop aan die kant van jouw auto zit. Zo snap ik nu waarom ik altijd aan de rechterkant van mijn BMW moet tanken.