Onmogelijk, maar waar: de Honda Shadow van D-I Motorsport

exc-58fdc5d0893fc0d7605a0006

Scroll this

Maar echt, de motor die je op deze foto’s ziet begon ooit ergens als een 600cc Honda Shadow. Een fiets waarvan je waarschijnlijk dacht dat er nooit iets tofs van gemaakt zou kunnen worden. Maar D-I Motorsport uit Maleisië is het toch gelukt!

“We hebben de Shadow omgebouwd van een motor met een easy riding style, maar lets dat meer lijkt op een street fighter of een naked bike. En doordat de nieuwe vorm van de Shadow een custom riding style geeft, is hij ineens perfect geworden om door de stad te cruisen,” weet Izwan Jelani van D-I me te vertellen.

Zoals je je wel kunt voorstellen is het ombouwen van een Shadow naar iets moois een flinke uitdaging. Gezien de onmogelijke taak, leek het ID wel verstandig om de gehele achterkant van het frame weg te gooien en een nieuwe met de hand te maken. Hierdoor werd de stand van de Honda dusdanig aangepast en kon er een fatsoenlijk project mee gestart worden. “Tijdens het bouwen van deze bike liepen we tegen heel veel problemen aan. Een van de grotere daarvan was dat we compleet nieuwe kroonplaten moesten maken. Anders wilde de voorvork simpelweg niet passen. Daarnaast moest ook de hoek perfect zijn want de motor moest goed en comfortabel in de bochten voelen.”

“We hebben voor een Honda Shadow gekozen omdat het een unieke verschijning is in Maleisië. En voor deze versie hebben we gekozen voor een creative look voor een motor die toch al een goede reputatie heeft,” zegt Fuego als ik hem vraag waarom hij in godsnaam voor een Shadow heeft gekozen als basis. Het aparte is dan wel weer dat D-I de uitlaat, zit, clip-ons, voetcontrols, achterbrug en electra allemaal one of a kind zijn. Ze zijn stuk voor stuk exclusief voor deze motor gemaakt. Veel is er dus niet overgebleven van de originele motor. Zelfs de benzinetank is niet origineel. “Voor de tank hebben we gekozen voor een RKV Keeway tank. Afkomstig van een van een van ’s werelds meest ondergewaardeerde motoren, vind ik. En het is daarom ook zo tof om te zien dat de looks van de RKV tank zo goed passen bij onze build.”

Een van de meest opvallende features van de Shadow is de uitlaat onder de zit. “We hebben gekozen voor een dubbele carbon fiber demper van SC Project. Deze worden bijna nooit gecombineerd met een V-Twin motor en dat maakt het extra apart. Voor de vorm van de pijpen zijn ze zo ver mogelijk weg gebleven van de main-stream. Het moest er anders uit zien dan dat je gewend bent.” En ondanks de carbon fiber demper en alle ander aanpassingen, was de motor nog steeds vrij zwaar. Maar Izwan en zijn team vonden ook daar een oplossing voor: Kawasaki ER6 velgen al vervangers voor de originele Shadow velgen. “Ze zijn veel lichten, maar geven ook de mogelijkheid voor dubbele schijfremmen aan de voorkant.”

De kleuren? Die zijn gekozen omdat de doorgaans goedkope Shadow een luxe look mee moest krijgen. “We kozen voor zwart en goud omdat het een dure en luxe look aan de motor geeft. Het is een beetje alsof het een glitzy versie van toch al exclusief spul is. Dat maakt het perfect.”

(Foto’s door Bobby Fuego)