De idiote Yamaha XSR900 van Diamond Atelier

exc-592eef701e5b6ce22afc8e4e

Scroll this

De standaard Yamaha XSR900 is een beetje een tam ogende motor, daar is bijna niets meer van over nadat de Duitsers van Diamond Atelier ermee klaar waren. Letterlijk bijna niets meer.

Tom Konecny van Diamond legt uit: “we hadden nog nooit iets met een XSR900 gedaan, laat staan dat we er zelf een keer op gereden hadden. Maar toen de fiets hier afgeleverd werd, was al snel duidelijk wat er moest gebeuren. Het meest opvallende was hoe perfect het drie-cilinder blok bij het frame paste. Daar moest de nadruk op gelegd worden.” 

De fiets werd dus als eerste helemaal gestript. Alle overbodige elektronica, secundaire luchtsystemen, ABS-pompen en ga zo maar door, konden hun weg naar de vuilnisbak vinden. “De motoren van vandaag hebben allerlei ondersteunende features, maar wij wilden de XSR900 tot het minimale terugbrengen en zo de echte core van de fiets laten zien.” 

En die core is maar wat goed te zien want er zit een heel groot gat waar je normaal de tank zou verwachten. De tank is verkleind tot een grootte van 3-liter, wat volgens Tom genoeg is om van het ene tot het andere tankstation te komen. Dat gat laat je zo naar de bovenkant van het blok kijken waar de bouwers drie luchtfilters hebben geplaatst. De rest van het frame lijkt ook een groot gat want meer dan wat gevormd buizenmateriaal is het niet. Maar dan wel op zo’n manier gevormd dat er een agressieve look tevoorschijn is gekomen. Een punt waar over getwijfeld werd. “Omdat de Yamaha ultra agressief, maar tegelijk extreem minimalistisch werd, hadden we een beetje het gevoel dat we misschien een stapje te ver gingen. Maar de opdracht kwam van horlogemaker TW Steel en zij vroegen om ‘over-the-top’ en besloten we dus toch door te gaan.”

Om de lichtgewicht looks wat extra kracht bij te zetten werd er gekozen voor bijpassende onderdelen zoals een ABM Multiclip stuur en werd de voorvork verlaagd. De achterkant werd vervangen voor Gilles onderdelen en geveerd met een Wilbers Blackline schokdemper. De remlijnen werden vervangen voor staalgevlochten versies van ABM en rolt het geheel op Pirelli Slicks. Want als je dan toch over the top gaat, dan maakt een beetje profiel op je banden niet meer uit. 

Motorisch was er weinig mis, maar toch is het blok een klein beetje gekieteld en geüpgraded met K&N filters en een unieke SC Project uitlaat die exclusief voor deze Yamaha is gemaakt.

Eerder vertelde ik al dat het ABS systeem de weg naar de prullenbak had gevonden. Dat komt doordat de heren van Diamond ruim 100 meter bekabeling uit de motor gesloopt hebben. En dat terwijl alles nog gewoon werkt. Of tenminste alles behalve de ABS. De power komt nu uit een paar lithium ion batterijen en wordt er stroom bespaard door het gebruik van Kellerman LED verlichting.

Het project kreeg de naam Æon mee, maar er was nog een uitdaging te gaan want het moest wel duidelijk zijn dat het hier ging om een TW Steel project. En als je kijkt onder het aluminum klepje op de plek waar normaal de koplamp zou zitten, dan vindt je daar , jawel, een TW Steel horloge. 

Voor de Æon zijn wat flinke opofferingen gedaan, maar tegelijk zijn er wel enkele hele toffe designkeuzes gemaakt. Dat maakt dat deze Yamaha XSR900 (of wat daar van over is) iets heel, heel speciaals is geworden.