Deze motor begon zijn leven als een echt lelijk eendje: een Yamaha Virago uit 1983. Hij was jaren lang van een oud mannetje geweest (echt waar) totdat de 31-jarige IT specialist en eigenaar van Ugly Motors Jacob Beker uit Polen hem in zijn shop kreeg. Hier werd hij omgebouwd tot de awesome Ugly#08.
Jacob is de enige werknemer van Ugly Motors en runt de shop naast zijn baan. Hij verdient nog niet genoeg met zijn creaties om de rekeningen te kunnen betalen. Hij heeft een workshop ergens in een gebouw op de eerste verdieping. En totdat Jacob erin trok had dat gebouw geen lift. Motoren via de trap omhoog duwen bleek geen optie en daarom bouwde de man zelf een lift. Nu kan hij zijn motoren via een raam naar binnen hijsen.
Zo is de Virago ook binnen gekomen. Binnen no-time was de 240kg wegende fiets gestript en leunde hij op een andere voorvork. “Ik kocht een set van een ZX12R. Deze zijn sterk genoeg om zo’n zware motor omhoog te houden. Maar ze pasten niet perfect. Daarom heeft een vriend van me nieuwe kroonplaten gemaakt. Door deze verandering oogde de Virago meteen een stuk sportiever.”
Voor de achterkant werd de lekkende gasschokbreker vervangen voor een sportieve upgrade met een Honda CBR 954RR achterschokbreker. Deze moest wel op een custom framemount gelast worden want anders kreeg Jacob hem niet op de gewenste plaats.
Vervolgens werd de tank geplaatst en moest er een nieuw design komen voor het achterframe. “Hiervoor had ik vanaf het begin al een duidelijke visie. Het moest clean en simpel worden. Daarom gebruikte ik 2,5cm buizen en heb ik de LED-verlichting hierin verwerkt.”
En hoewel de uitlaat simpel oogt is deze dat niet. Een andere vriend van Jacob is hiervoor verantwoordelijk. “Deze man kan twee stukken metaal aan elkaar lassen en het laten lijken alsof het altijd uit één stuk heeft bestaan.” Het is dan ook gelijk het onderdeel waar de Pool erg blij mee is. “Hoe de uitlaat van twee naar één pijp overloopt is echt mooi. De lijnen zorgen ervoor dat de Ugly#08 nog cleaner oogt dan dat ik had kunnen hopen.”
Helaas verliep niet alles zo soepeltjes als het klinkt. “Het was een flinke uitdaging om de fiets technisch goed werkend te krijgen. Vooral de starter was een groot probleem. Het is algemeen bekend dat die op oude Virago’s niet al te best zijn en ik heb dan ook zo’n beetje elke starter van elke dealer uit de buurt door mijn handen gehad voordat ik er een vond die prima werkte.”
Maar het meest trots is Jacob op het feit dat deze motor voor hem een geweldige combinatie is van allerlei verschillende soorten en stylen van over de hele wereld. Mede daardoor kan hij er op dit moment ook geen echte typering aan geven. “Volgens mij is het voornamelijk een mix tussen een power cruiser en een café racer, al denk ik dat de orthodoxe café racers nu boos op me zullen zijn.”