De een wordt helemaal gek van de steeds populairder wordende luchtgekoelde vintage Porsches, ik heb dat met een ouderwetse BMW 2002. Een van BMW’s mooiste creaties is mijn ogen, maar er rijden er een paar rond die heel smaakvol zijn aangepast. Dit is daar een van.
Een BMW 2002, en dan zeker een versie zoals deze, is voor mij het toonbeeld van wat een auto en BMW zou moeten zijn. Een auto met een hele berg charisma, oogstrelende en tijdloze lijnen, maar waarbij het in de hoofdzaak gaat om de rauwe ervaring van het autorijden. Deze aangepaste versie is op precies alle punten aangepast waardoor deze ervaring alleen maar intenser moet worden. En dat maakt hem nog mooier dan een standaard versie.
Deze van origine uit 1974 stammende BMW 2002 had geen dikke velgen, uitgebreide wielkasten en rallylampen op de voorkant toen de vorige eigenaar hem kocht. Ook was hij niet verlaagd en was er eigenlijk nooit wat aan onderhoud aan gedaan. Het enige voordeel dat de oldtimer had, was het feit dat het een Californische auto is en dat er daardoor eigenlijk geen roest op te vinden was. Dat en het feit dat er in totaal amper 40.000km mee gereden was.
Toch was het lage kilometrage geen reden om niets aan het blok te doen. De 2-liter 4-in-lijn M10 motor werd eruit gesloopt en volledig gereviseerd. Daarnaast werden er wat oude onderdelen vervangen voor high-performance parts. Het vliegwiel en de drijfstang werden vervangen voor lichtgewicht versies, de cilinder koppen vervangen voor hoge compressie versies en er werd zelfs een volledig custom spruitstuk gemaakt. Daarnaast was het blijkbaar ook tijd om de versnellingsbak volledig te reviseren en aan te sluiten op een nieuw limited slip differentieel. De vering kreeg ook een upgrade. Deze werd vervangen voor schokdempers van CAtuned die op 30(!) manieren zijn in te stellen. Oh, en natuurlijk zijn de remmen ook niet vergeten. Deze zijn ook compleet gereviseerd en krijgen ze wat extra kracht bijgezet door een geïnstalleerde brake booster.
Voor de wat agressievere look is de 2002 niet alleen verlaagd en voorzien van hele dikke Fifteen52 velgen en banden (waarvoor de wielkasten wat groter “gemasseerd” moesten worden), ook is het hele ding gestript. En dan bedoel ik niet alleen van de laklaag, nee dan bedoel ik alles. De hele wagen is kaal gemaakt en aangepakt. Verrassend genoeg waren er geen deuken die verwijderd of opgevuld hoefde te worden. Op de wielkasten werden spatschermverbreders (fender flares) geschroefd en het geheel werd in het typische UPS bruin/groen gespoten. Daarna werd dit mooi afgewerkt met grappige UPS livery. Aan de voorkant werden Cibie Oscar mistlampen geplaatst die typisch bij de jaren 70 passen.
Dan nog het interieur. Daar is niet veel meer van over. Het is in zijn geheel gestript en eigenlijk zijn alleen de stoelen weer teruggeplaatst. Ze zijn hiervoor wel eerst voorzien van wat extra vulling en vorm aan de zijkanten zodat de passagiers wat beter op hun plek blijven zitten. Al zullen de Momotec racing harnassen daar ook wel bij helpen. Mocht het fout gaan, dan worden de passagiers beschermd door een NASA-spec rolkooi. De rest van het karige interieur schreeuwt RACECAR want zelfs de vloermatjes hebben geen weg teruggevonden naar de oude BMW.
Nu zou je zeggen dat iemand die een 2002 koopt, deze volledig ombouwt en reviseert, daar ook de rest van zijn leven van gaat genieten. Iets wat ik in ieder geval wel zou doen. Deze man niet. Ik weet niet wie hij is, maar hij kocht de auto in 2016 en verkocht hem begin dit jaar door voor een schamele $23.200,-. Gelukkig hebben we de foto’s nog. En de bonnetjes. En wat video’s. Kunnen wij er nog wel van genieten.
Het exterieur
Het interieur
Het bouwproces
En voor de liefhebber: de bonnetjes