Terug naar Nederland met de Auto van het Jaar, de Peugeot 3008

exc-597f60911b631b24fd92792f

Scroll this

Na een prachtige week in het Zuid-Franse Sainte-Croix-de-Caderle is het weer tijd om de neus van de Peugeot 3008 richting het noorden te laten wijzen. We zijn lekker tot rust gekomen, net als de onze voiture overigens. Nu mag de Auto van het Jaar 2017 zich bewijzen op de Autoroute du Soleil en net als op de heen weg is de planning in een keer door te rijden naar Nederland. Wel rijden we nu overdag in plaats van ’s nachts en vanwege de verwachte drukte in het weekend staat het vertrek voor vrijdagochtend om 5.45 uur gepland. Bij thuiskomst wachten er zodoende nog twee dagen om onszelf op te laden voor een nieuwe werkweek.

Als de omgeving van Anduze, Lasalle en Saint-Jean-du-Gard nog op een oor ligt, komt de motor van de 3008 tot leven. Lekker vroeg en geen drukte op de weg. De vorige ochtend is de 60 liter grote dieseltank al tot de nok toe gevuld, dus voorlopig hebben we daar geen omkijken naar. Bij Bollène kunnen we de snelweg op en tot daar is het anderhalf uur binnendoor rijden. Na talloze rotondes stoppen we daarom even voordat het eerste tolkaartje uit de automaat getrokken wordt. Peugeot heeft voor dit kaartje een simpele maar doeltreffende plaats links achter het stuur gereserveerd. 

Rustig op de Franse snelwegen

De stoere SUV in Metallic Copper schittert in de opkomende zon. De 3008 valt met zijn scherpe, katachtig vormgegeven koplampen, grote luchtinlaten en brede grille met prominent in het midden de leeuw van Peugeot ook in Frankrijk in de smaak. In het eerste half jaar van 2017 zijn er 37.197 stuks afgeleverd, goed voor de zesde plaats in de verkoopstatistieken. Overigens kan de 3008 met in dezelfde periode 2.549 op kenteken gezette exemplaren ook in Nederland op goedkeuring rekenen. De hele dag is het rustig op de Franse snelwegen, alleen bij grote steden als Lyon, Dijon en Nancy stroopt het verkeer wat op. We stoppen regelmatig om de benen te strekken, een plaspauze te houden en te eten. 

Peugeot heeft de laatste jaren qua afwerking een grote stap voorwaarts gezet, het dashboard van de 3008 oogt hoogwaardig. De hooggeplaatste digitale klokken van de i-Cockpit kent diverse configuraties, waaronder een rustgevende minimale stand. Dan wordt alleen de snelheid weergegeven. Favoriet blijft de modus waarin de snelheidsmeter en toerenteller op klassieke manier worden weergegeven. Minder fijn is dat de dashboardverlichting niet regelbaar is. Overdag met dimlicht aan resulteert dit in net te weinig contrast omdat het meterpaneel dan in de nachtstand springt.

Spreken in zijn voordeel

De reis vordert gestaag en terugkijkend op een week met de 3008 is de conclusie dat deze Franse gezinsauto auto veel goede eigenschappen te bieden heeft. Het weggedrag is onberispelijk, zowel op lange rechte stukken als op kronkelige bergwegen. Met 120 pk is de 1.6 BlueHDI-motor niet overdreven krachtig, maar nadat de turbo zich er vanaf 2.000 toeren mee komt bemoeien wil de 3008 voldoende vlot vooruit. Ook het ruimteaanbod en het gebrek aan wind- en bandengeruis spreken in zijn voordeel. Zoals alles in het leven is ook de Auto van het Jaar niet perfect. De raambediening in het portier zit te ver naar voren. Hierdoor open je regelmatig het venster linksachter in plaats van het zijraam van de bestuurder. De achterklep van onze testauto gaat elektrisch open en dicht, wat ook werkt door met je voet onder de achterbumper te zwaaien. Wel goed mikken, anders komt er van deze tovenarij niets terecht. Vaak is even de handgreep aanraken sneller. 

Onze 3008 heeft gewone halogeenverlichting, als optie kun je LED-koplampen bestellen. Bij veel kilometers in het donker is dat geen weggegooid geld, want de reikwijdte van de standaard lichtbron is niet denderend. Het enige wat nog rest is het brandstofverbruik van de 3008 1.6 BlueHDI. De fabriek geeft een gemiddelde van 1 op 26,3 op, maar zelfs rustig rijdend zul je in Nederland niet verder dan 1 op 20 komen. Voor dit formaat auto alsnog een mooie waarde. Tijdens de reis van 2.412 kilometer hebben we op de snelweg de cruise control waar mogelijk op een lichtelijk illegale 155 km/h vastgezet. Alles bij elkaar heeft dit geresulteerd in een verbruik van precies 1 op 15,0. Om precies te zijn is de testauto een 3008 Blue Lease Premium ter waarde van € 38.790, een speciaal op de zakelijk markt gerichte uitvoering. Aan boord zijn dan zaken als een navigatiesysteem, radio met DAB+-ontvangst, elektrische achterklep en achteruitrijcamera. Met € 30.360 op zak kun je je al melden bij de Peugeot-dealer voor de 3008 1.2 PureTech Access met onder meer cruise control, airco en vier elektrische ramen. Na twaalf uur en een kwartier rijden is het duidelijk: de 3008 is een waardige Auto van het Jaar.

Lees ook hoe de heenweg verliep in de Peugeot.