Naar Zuid-Frankrijk met de Auto van het Jaar, de Peugeot 3008

exc-5977a4a31e5b6c85f3cb7570

Scroll this

In maart is de 3008 als vijfde Peugeot ooit bekroond met de titel Auto van het Jaar 2017. Zelf heb ik drie uitvoeringen van de nieuwe Franse SUV mogen testen en met een daarvan ben ik samen met mijn broer voor een week vakantie afgezakt naar Zuid-Frankrijk. Op zo’n lange rit leer je een auto pas echt kennen en komen er plus-, maar ook minpunten naar voren die zich in een gebruikelijke test op Nederlandse bodem niet openbaren. Kortom: een goede manier om erachter te komen of de 3008 werkelijk een winnaar is.

De reis gaat van Zwijndrecht naar Sainte-Croix-de-Caderle in de Zuid-Franse Gard. Het navigatiesysteem van de 3008 geeft aan dat we 1.129 kilometer voor de boeg hebben. We gaan deze afstand zonder overnachting afleggen, en dankzij comfortabel vervoer in de vorm van de Peugeot moet dat geen probleem zijn. Om 18.50 uur wordt de 120 pk sterke 1.6 BlueHDI-motor met een druk op de startknop tot leven gewekt. De tank zit tot de nok toe vol met diesel, alle tellers zijn gereset, klaar om bepakt en bezakt op pad te gaan.

Autoroute du Soleil

Ons plan is om via Luxemburg en Lyon over de Autoroute du Soleil te rijden. Navigeren doet de 3008 via TomTom-software, al hebben we voor noodgeval wel een papieren kaart ingepakt. In België wordt duidelijk dat de Peugeot liever over Parijs rijdt. Qua afstand nauwelijks een verschil, maar de twee inzittenden moeten even overschakelen. We besluiten om ons over te geven aan de mevrouw die alleraardigst de weg wijst. Sneller dan verwacht nadert de Franse grens. Een voordeel van ’s avonds en ’s nachts rijden is dat de kans op overvolle wegen klein is. 

Hoe dichterbij de nacht komt, hoe rustiger het is op de weg. Ook bij de tolpoorten stroopt het verkeer niet op. De grote parkeerplaatsen met tankstation zijn in de zomer daarentegen 24 uur per dag bevolkt met vakantiegangers. Op de lange afstand gedraagt de in het Franse Sochaux gebouwde 3008 zich voortreffelijk. Grote, goed gevormde stoelen, een prima rechtuitstabiliteit en ondanks de grote 19-inch wielen erg comfortabel. Korte richels geeft het onderstel duidelijk door, maar irritant wordt het niet. De stille dieselmotor is met 120 pk en 300 Nm krachtig genoeg. Het is op de Franse snelwegen de kunst om tussen de 2.000 en 3.500 toeren te blijven. De hooggeplaatste pook van de zesbak schakelt wat hakerig, maar wisselt wel trefzeker van verzet. Heuvel op moet je af en toe een versnelling terug, hetzelfde geldt voor dalingen om op de motor af te remmen. We hebben het prima naar ons zin aan boord van de Franse SUV.

Peugeot heeft de laatste jaren qua afwerking een grote stap voorwaarts gezet, het dashboard van de 3008 oogt hoogwaardig. De hooggeplaatste digitale klokken van de i-Cockpit kent diverse configuraties, waaronder een rustgevende minimale stand. Dan wordt alleen de snelheid weergegeven. Favoriet blijft de modus waarin de snelheidsmeter en toerenteller op klassieke manier worden weergegeven. Minder fijn is dat de dashboardverlichting niet regelbaar is. Overdag met dimlicht aan resulteert dit in net te weinig contrast omdat het meterpaneel dan in de nachtstand springt.

Geen overbodige luxe

Over het infotainmentsysteem zijn we redelijk te spreken. In de basis zijn alle moderne verbindingen (Bluetooth, WiFi) aanwezig, maar muziek vanaf een Android-smartphone via de boxen van de auto afspelen werkt niet goed. Ook reageert het 7-inch touchscreen soms traag op input en is het zoeken naar de functie die je wilt gebruiken. Navigeren doet het systeem uitstekend. Aanwijzingen worden voldoende vroeg en duidelijk gegeven, de route is prima te volgen op de kaart en een adres invoeren is zo gepiept. Ideaal op een lange reis is de lijst met tankstations en parkeerplaatsen langs de weg. Het klimaat aan boord van de 3008 is eenvoudig aan te passen en via sneltoetsen (Toggle Switches) klik je eenvoudig verder naar de radio, routeplanner en instellingen van de rijassistenten. Onze 4,45 meter lange 3008 heeft een achteruitrijcamera en vanwege het matige overzicht rondom is dat geen overbodige luxe.

Na een flinke concentratiedip tussen 3.00 en 4.00 uur ’s nachts vordert de reis voorspoedig. De laatste 100 kilometer gaan over bochtige bergwegen. De zon komt inmiddels boven de bergen uit en na een klein ontbijt en een paar nachtelijke kopjes koffie en thee, kunnen we vanuit de 3008 genieten van het Franse landschap. Ondanks dat de Peugeot met 1,84 meter een vrij brede auto is, valt er best rijplezier te beleven. Zonder passagiers en bagage komt de weegschaal niet verder dan 1.279 kilo, hoe lichter hoe beter. Het kleine, fijne beetpakkende stuurtje en de directe overbrenging van de stuurinstallatie zorgen ervoor dat haarspeldbochten zonder eindeloos gezwengel afgewerkt kunnen worden. Iets meer gevoel met de voorwielen blijft echter op ons verlanglijstje staan. 

Na precies 11 uur rijden zijn we gearriveerd, klaar om te genieten van het lekkere weer en de rust. Onderweg vroeg de 3008 één keer om een nieuwe voorraad diesel. Over het verbruik en andere opvallende eigenschappen lees je alles in het verslag van de terugreis. Tot nu toe kunnen we in ieder geval zeggen dat de 3008 een waardige Auto van het Jaar is.

Lees ook hoe de terugweg verliep in de Peugeot.