Zo zorg je ervoor dat je niet opgelicht wordt bij het kopen van een auto

exc-59898e77b8a79bc9b8b1ac2c

Scroll this

Als je mijn vorige stuk tekst op deze site hebt gelezen, dan weet je dat ik bezig ben met het vinden van een goede tweedehands BMW. Helaas is dat zo simpel nog niet. De auto’s zijn vaak niet zo mooi als ze voorgedaan worden en de verkopers maken het vaak alleen maar erger. Daarom is het extra belangrijk dat je je huiswerk goed doet voordat je tot aankoop overgaat.

Door de lange zoektocht zijn er een paar dingen die me zijn gaan opvallen en enkele dingen waar ik veel tijd aan besteed voordat ik überhaupt bij een auto ga kijken. Ik denk dat deze stappen mij helpen om niet opgelicht te worden en daarom deel ik ze graag met jou.

Check Google

Het eerste wat ik ALTIJD doe, is simpelweg Googlen. Voor elke auto kun je heel wat gebruikerservaringen vinden en die zijn standaard beter dan de shit die je tegenkomt op AutoVisie of andere grote autosites. Die persmensen rijden 2-3 dagen met een splinternieuwe wagen en vinden dat geweldig (ik spreek uit ervaring). Dat is geen representatieve informatie voor jou. Jij zoekt naar ervaringen van autoliefhebbers of normale eigenaren die graag hun mening delen. Door deze ervaringen en meningen goed door te lezen kom je er vaak achter dat het type auto dat jij zoekt toch echt wel een paar gebreken heeft. Dat hebben ze uiteindelijk allemaal. 

Lees ook vooral heel veel forumposts van fanclubs. Of beter nog: lees alles wat je tegenkomt. Door dit te doen verzamel je informatie over gebreken, fabricagefouten, recall acties en ga zo maar door. Met die informatie kun je weer een stap verder Googlen voor oplossingen en hoe vaak zoiets voorkomt. Het kan zomaar zijn dat een veelvoorkomend probleem een belachelijk makkelijke en goedkope oplossing heeft. Normaliter zou je dan misschien de auto laten staan omdat hij “stuk” is, maar in dit geval hoef dat dus niet.

 Gevonden! Jouw perfecte veertiendehands (Photo by  Nathan Dumlao  on  Unsplash ) Gevonden! Jouw perfecte veertiendehands (Photo by Nathan Dumlao  on Unsplash )

Wanneer je een potentiële auto hebt gevonden, ga je weer terug naar Google. Niet om de auto te Googlen, maar om de verkoper te Googlen. Probeer het maar eens met het beruchte Jet Cars uit Rotterdam. Maar echt, open een andere browser en doe het. Gegarandeerd dat je daar geen auto meer durft te kopen. De prijzen van deze verkoper lijken niet alleen te mooi om waar te zijn, dat zijn ze ook daadwerkelijk. Dit is nu even een voorbeeld, maar door deze stap te ondernemen kom je erachter of je de garage een beetje kunt vertrouwen en of je er zonder problemen geholpen wordt als je wel terug gaat met een mankement.

 Een perfect interieur (Photo by  Mark Jefferson Paraan  on  Unsplash ) Een perfect interieur (Photo by Mark Jefferson Paraan  on Unsplash )

Check de RDW/Finnik

Op dit moment heb je genoeg informatie over het model auto dat je zoekt en de garage waar je langs wilt gaan voor een proefrit. Voordat je in de auto springt, check je eerst nog de RDW en Finnik. Hierop check je of de kilometerstand wel klopt en hoeveel eigenaren de wagen heeft gehad. Geeft de RDW geen garantie over de kilometerstand, dan is het belangrijk om te achterhalen waarom deze niet klopt. Het kan zijn dat er aan de auto gerommeld is, maar het kan ook zijn dat de auto uit het buitenland is geïmporteerd, of dat er een foutje bij het doorgeven is gemaakt. In het geval van de laatste twee is het belangrijk dat je dit kunt achterhalen aan de onderhoudshistorie. 

Het aantal eigenaren kan een indicatie zijn of de auto een maandagochtend product is of niet. Doorgaans rijden mensen langer in een goede, probleemloze auto en veel korter in een wagen die constant voor reparaties weggebracht moet worden. Ben je dus aan het kijken voor een auto van 10 jaar of jonger en heeft hij 10 eigenaren gehad, dan kun je er bijna wel zeker van zijn dat je problemen gaat krijgen. Heeft hij er 3, misschien 4, dan kun je rustig voor die proefrit gaan. 

Check en vergelijk verzekeringen

Dit punt had je misschien niet verwacht, maar het is mij opgevallen dat verzekeringen extreem verschillend kunnen zijn voor een zelfde auto. Zo kwam ik er bijvoorbeeld achter dat de verzekering van mijn diesel €20,- duurder is dan van hetzelfde model in benzine uitvoering. Geen idee waarom. Daarnaast kan het zomaar zijn dat een bepaalde uitvoering van jouw gevonden auto flink duurder kan uitvallen dan een andere (kan liggen aan opties, of motoruitvoering). Tik het kenteken van de wagen in op een vergelijkingssite als die van UnitedConsumers in en je weet precies waar je aan toe bent. (Tip: tot 7 september krijg je 15% extra korting bij het afsluiten van een verzekering)

Check de waarde van je eigen auto

Je weet nu alles van jouw potentiële auto en je staat niet meer voor financiële verrassingen op één na: de waarde van je eigen auto. Natuurlijk heb je marktplaats bekeken en ga je uit van de waarde van vergelijkbare auto’s Dat is een goed startpunt, maar de dagwaarde (terug te vinden bij Finnik) is een betere richtlijn. Ga je inruilen, dan moet je eerder uitgaan van het laagste bedrag van het gemiddelde, dan van het hoogste. Er valt soms over te onderhandelen, maar verwacht niet veel ruimte. Onthou ook dat als je bij een auto gaat kijken die bovengemiddeld geprijsd is, je waarschijnlijk een hogere inruilwaarde voor jouw auto terugkrijgt. Dat klinkt leuk, maar levert onder aan de lijn geen reet op. 

Het belangrijkste waarom je dit moet weten, is dat je jezelf niet laat oplichten. Verkopers zullen je altijd proberen te vertellen dat ze jouw auto voor veel minder dan de gemiddelde marktwaarde kwijt moeten raken. Onzin natuurlijk. Zolang jij weet waar ze jouw auto voor op het internet zullen zetten, kun je ook logisch nadenken en bedenken wat jouw vierwieler moet opbrengen. Hou wel in je hoofd dat de beste verkoper het pand, zijn eten en zijn eigen huis ook moet bekostigen.

 Jup, het stuur zit nog vast (Photo by  Matheus Ferrero  on  Unsplash ) Jup, het stuur zit nog vast (Photo by Matheus Ferrero  on Unsplash )

Check de onderhoudshistorie

Ondertussen heb je een afspraak gemaakt voor een proefrit en heb je misschien al gereden. Tijdens die rit heb je natuurlijk gekeken en geluisterd naar de mankementen waarover je gelezen hebt in de eerste stap. Daarnaast heb je met aandacht je rondje gereden en gelet op onverwachte andere issues (rammelende geluiden uit de ophanging, tik in de motor, foutmeldingen van de boordcomputer). Deze heb je aangegeven bij de verkoper en hij heeft je, als het goed is, de onderhoudshistorie overhandigd. Deze moet je aandachtig doornemen want er valt veel uit te leren. Wellicht zijn bekende mankementen al een keer verholpen waardoor jij er een beetje vanuit kunt gaan dat jij ze binnenkort niet hoeft te verwachten, maar belangrijker nog is dat je eruit kunt opmaken hoe er met de auto is omgegaan. Heeft hij altijd netjes tijdige beurten gehad en zijn eventuele problemen snel en goed verholpen, dan heb je een betere koop dan een auto die continu te laat zijn nieuwe olie heeft gekregen. 

Ook het interieur (en exterieur) is een hele goede indicatie over hoe de auto is behandeld. Extreem veel slijtage duidt op iemand die minder zuinig was op zijn auto. Het is dat, of het feit dat er misschien is gerommeld aan de kilometerstand want een flink versleten interieur gecombineerd met een lage kilometerstand kan bijna niet goed zijn. Een stoel heeft doorgaans geen gaten in de bekleding na 90.000km.

Check je eigen brein

Na een goede proefrit, geen problemen, een goed gesprek met een betrouwbare en eerlijke verkoper, een goede prijs voor jouw auto ben je om: verkocht. Maar toch knaagt er nog iets in je achterhoofd. Het voegt niet helemaal en dat vind je raar want dat kleine olielekje wordt immers opgelost voordat je de auto gaat ophalen. Op dit punt check je je eigen brein en slaap je er wellicht nog een nachtje over. Geloof het of niet, maar je gevoel heeft meestal gelijk. Als het niet goed voelt, moet je het niet doen. Je hoeft deze niet te kopen. Het is echt geen buitenkansje zoals de verkoper je doet geloven. Die droomauto waarbij je dat knagende gevoel niet hebt, komt echt wel voorbij.

Met deze punten kun je er redelijk zeker van zijn dat je niet voor verrassingen komt te staan als je een proefrit heb gemaakt. Natuurlijk komt er altijd een stukje geluk bij kijken want het komt er op neer dat je met een proefrit een momentopname hebt. Eventuele gebreken kunnen zich later nog vertonen, maar door goed vooraf onderzoek te doen weet je een beetje wat je kunt verwachten en met wat voor extra kosten je rekening moet houden.  

(Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met UnitedConsumers)