Ask Dennis: wat is er mis met Peugeot?

exc-5769239a15d5db9b150f256a

Scroll this

Mensen stellen mij zo af en toe een vraag. Daar geef ik dan antwoord op, of niet, maar vanaf nu wil ik deze vragen graag gaan behandelen in de serie “Ask Dennis”. Heb je dus een brandende vraag waar je maar geen antwoord op kunt vinden, laat het me weten door hem te sturen naar [email protected] en wellicht behandel ik volgende keer jouw vraag.

Voor de eerste keer begin ik met een vraag die me extreem vaak gesteld wordt door zo’n beetje iedereen. Wellicht heeft het iets te maken met mijn aversie voor alles wat Frans is. Die hele Franse mentaliteit staat mij niet aan, maar de vraag in kewstie richt zich met name op over de auto’s die daar vandaan komen. De vraag luidt dan ook: wat is er mis met een Peugeot?

Dat is een hele goede vraag waarbij ik moeite ga hebben om hem serieus te behandelen, maar ik zal het proberen. En om het mezelf wat makkelijker te maken wil ik deze vraag wat breder trekken. Want het probleem ligt niet zo zeer bij Peugeot, maar bij alle vierwielers die uit Frankrijk komen. Dus ook Renault en Citroën moeten eraan geloven.

Voordat ik ga vertellen wat er mis is met Franse wagens, zal ik eerst aangeven wat er goed is aan de wagens. Er moet namelijk ergens een reden zijn waardoor mensen kiezen om een Franse wagen te kopen. Volgens mij ligt het hier puur aan waar voor je geld krijgen. Wanneer je naar de prijs van een gemiddelde Megane kijkt en wat je daarvoor terugkrijgt aan uitrusting, dan sla je van verbazing jezelf in je gezicht. Voor datzelfde geld heb je een Volkswagen Golf met twee plastic tuinstoelen voor en een jutezak achter. Je moet dan wel achterlijk, of heel erg on-Nederlands zijn als je de Golf kiest. Ik bedoel, beide auto’s hebben vier wielen, een motor en ramen die op en neer gaan, dus ze doen wat ze moeten doen. Alleen zit je in de Franse bak wat comfortabeler. En dat was het ook wel, meer goeds kan ik niet bedenken. Op elk ander front laat een Frans voertuig zijn berijder in de kou staan. In sommige gevallen letterlijk omdat hij buiten op de ANWB staat te wachten omdat de Megane in een vuurbal dreigt te veranderen, of omdat de elektronica van de airco in de war is en heeft besloten dat standje Antartica prima is op een dag dat de temperatuur buiten net boven het vriespunt komt.

Daarnaast staat (of rijdt) deze berijder ook met enige regelmaat in het donker. Let voor de grap maar eens op hoeveel Franse auto’s je ziet waarbij er een of meerdere lampen stuk zijn. Oh, en vergelijk dat ook met Duitse, of Aziatische merken en zult zien dat er een patroon ontstaat. Het probleem ligt hem bij de elektronica. Dit is iets waar een gemiddelde auto bouwende Fransman blijkbaar niets van snapt. Kennelijk worden de kabels met de “Franse slag” in een auto geflikkerd met hoop dat het lang blijft werken. Iets wat het helaas nooit doet. Na verloop van tijd verschijnen er altijd storingen. Logischerwijs neemt de kans dan ook toe naarmate er meer opties op een auto zitten. En geheel toevallig waren al die opties bij de aankoop zo goedkoop, dat de koper er een paar extra heeft gekozen. Die bannenspanningsensor kon er toch nog wel vanaf. Jammer dat het verhelpen van de foutmelding die deze sensor veroorzaakt duurder is dan dat de optie bij aanschaf kostte.

Een ander punt is het rijgedrag. Een Citroën, of welke andere Franse wagen dan ook, koop je niet om lekker in te rijden. Die koop je om van a naar b te komen, of om zoveel mogelijk kinderen in te kunnen vervoeren. En dat is helemaal prima, daar zijn ze blijkbaar voor ontworpen. Veel stuurgevoel of feedback van de weg in welke vorm dan ook is niet aanwezig. Dat leidt natuurlijk ook alleen maar af wanneer je de kinderen aan het uitschelden bent als ze weer een hoofdleuning hebben afgebroken.

En zo kan ik nog wel even doorgaan over bijvoorbeeld het feit dat de Franse automerken statistisch gezien het minst vaak door de APK komen, maar dat is bijzaak. Het valt namelijk op dat de gemiddelde Franse auto rijder best tevreden is met zijn auto. Er is dus eigenlijk niets mis met een Franse vierwieler. De bouwers hiervan richten zich gewoon op een publiek dat weinig eisen heeft en veel waar voor hun geld wil en niet schrikt van een reparatie meer of minder. Ik hoor daar alleen niet bij.

Submit a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *