Na zeven jaar mag de eerste Peugeot 3008 met pensioen en rolt inmiddels nummer twee van de band in het Franse Sochaux. Met 870.000 stuks, waarvan er zo’n 14.000 in Nederland zijn verkocht, was de crossover best succesvol. Met de nieuwe 3008 gooit Peugeot het over een andere boeg door er een echte SUV van te maken. Op deze manier moet een landgenoot als de Renault Kadjar, maar ook de Volkswagen Tiguan het leven zuur gemaakt worden. Tijd voor een test met de 3008 1.2 PureTech 130 GT-Line.
Ontwerper Gilles Vidal en zijn team hebben zich voor het exterieur van de in 14 kleuren leverbare 3008 laten inspireren door de Quartz Concept uit 2014. Er staat een stoere SUV voor je met scherpe, katachtig vormgegeven (LED-)koplampen, grote luchtinlaten en een brede grille met prominent in het midden de leeuw van Peugeot. Aan de zijkant zijn het de hoge raamlijn en de vloeiende lijnen die de auto een robuuste uitstraling geven. De 3008 GT-Line heeft bovendien een contrasterende zwarte dakpartij die goed matcht met het Gris Amazonite van de testauto. Opvallende details aan de achterkant zijn de kleine achterruit en de hooggeplaatste kentekenplaat.
i-Cockpit Amplify
Peugeot heeft voor het interieur Bertrand Rapatel verantwoordelijk gesteld. Waarschijnlijk niet voor het laatst, want zowel de vormgeving als de afwerking van het dashboard zijn verbazingwekkend mooi. Alle 3008’s hebben een fraai digitaal instrumentarium en de GT-Line beschikt over de uitgebreidere i-Cockpit Amplify van 12,3 inch groot. Hierbij heb je keuze uit twee sferen die invloed hebben op de dynamiek van de auto, de intensiteit van de ambianceverlichting en lay-out van het scherm. Op de middenconsole vinden we het 7-inch touchscreen van het infotainment-/navigatiesysteem, maar gelukkig zijn er ook zogenaamde Toggle Switches (sneltoetsen) voor de meest gebruikte functies als de radio en airco.
De gebruikte materialen voelen hoogwaardig en duurzaam aan, dat heeft Peugeot goed voor elkaar. Ook de forse, stevige en met een flinke zijdelingse steun gezegende stoelen geven een goed gevoel. Na een korte tijd wen je al snel aan het compacte stuurtje waar de klokkenwinkel bovenuit torent. De nieuwe 3008 is een stuk ruimer dan zijn voorganger, hij is dan ook bijna een decimeter langer geworden. Op de achterbank van de 4,45 lange SUV heeft iemand van 1,82 meter meer dan voldoende beenruimte en plek voor het hoofd is er in overvloed. Bovendien zit de achterbank erg prettig en is de bagageruimte flink gegroeid naar 520 liter. De tweedelige achterklep van de vorige 3008 is verleden tijd, maar bij het nieuwe model is de klep naar wens wel elektrisch bedienbaar. Zelfs de sensor die reageert op bewegingen van je voet onder de bumper werkt adequaat.
EMP2-Platform
Peugeot levert de 3008 met twee benzine- en twee dieselmotoren, gecombineerd met een handgeschakelde of automatische zesbak. Bovendien heb je de keuze uit zes uitrustingsniveau’s. De 3008 is gebaseerd op het EMP2-platform wat ook gebruikt wordt voor de 308 en Expert/Traveller. Ten opzichte van de vorige 3008 met dezelfde driecilinder 1.2 THP-motor weegt de nieuwe generatie 146 kilo minder, bovendien staat de testauto op Michelin ‘Slimline’-banden in de maat 205/55 R19. Dit rubber moet zorgen voor een lage rolweerstand gecombineerd met een goed veercomfort en een uitstekende wegligging.
Momenteel levert alleen Michelin deze maat als zomer- en winterband (Primacy 3 en Alpin 5). Dat de 3008 een forse SUV is met een hoger zwaartepunt dan een 308 SW is duidelijk in snelle bochten. Rechtuit spoort de auto als een trein, maar vlot genomen klaverbladen of rotondes eindigen in licht onderstuur. Geen probleem, waarschijnlijk zit de doelgroep van de 3008 ook niet te wachten op een scherp sturende Franse gezinswagen. Adaptieve dempers zijn niet leverbaar, maar het veercomfort is ook in combinatie met de 19-inch wielen voldoende goed. Een kleinere bandenmaat zal dit alleen maar verbeteren. Wel worden korte oneffenheden goed doorgegeven aan de passagiers. De besturing is licht en biedt weinig gevoel, daar mag Peugeot zich nog een keer over buigen. Door het kleine stuurtje is de installatie erg direct, maar meer feedback blijft welkom.
Soepel, erg stil en vlot genoeg
De driecilinder 1.2 THP-motor met 130 pk is een fijne machine. Soepel, erg stil en vlot genoeg om de 1.229 kilo wegende 3008 van zijn plek te krijgen. Met volle bepakking zal het echter flink schakelen zijn, want inhalen op hellend vlak dwingt de bestuurder ook in Nederland al twee verzetten terug. Ook de Sport-knop verandert daar weinig aan, al reageert de motor dan wat vlotter op het gaspedaal. Voor het dagelijkse verkeer is de SUV goed bediend met deze motor en je hoort nauwelijks dat het een driepitter is. Schakelen gaat wat houterig maar niet meer met zo’n rubberachtig gevoel als vroeger bij Peugeot, dat hebben de ingenieurs gelukkig weten te elimineren.
De 3008 is er vanaf een ruime 29.000 euro, de geteste uitvoering kost 5.000 euro meer maar dan krijg je wel LED-koplampen met grootlichtassistent, licht-,regen- en parkeersensoren en veiligheidssystemen als Active Safety Brake, Distance alert, Active Lane Departure Warning en dodehoekbewaking. Als extra kun je kiezen voor het Pack Premium met navigatie, een elektrische achterklep en achteruitrijcamera.
Gevoelloze besturing
Peugeot is verheugd dat de 3008 kort na zijn introductie al zo’n groot succes is. Er zijn met 24.000 stuks, waarvan 15.000 in Frankrijk, inmiddels drie keer meer orders getekend dan verwacht en voor de productie in het Franse Sochaux zijn alle verloven ingetrokken. Niet zo vreemd ook, want de nieuwe 3008 is een erg fijne en praktische gezins-SUV die er bovendien erg goed uitziet. De 1.2 THP-motor is voldoende, maar niet meer dan dat. Ook mogen zijn makers nog even naar de gevoelloze besturing kijken. Voor de rest niets dan lof over de nieuwe Fransman.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.199 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 130 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 230 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 188 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,0 l/100 km (1:20,0)
Gewicht: 1.229 kg
Vanafprijs: € 29.384
Vanafprijs testauto: € 34.384
Plus
+ Relatief laag gewicht
+ Uitstekende afwerking
+ Soepele en stille driecilinder…
Min
– …met slechts gemiddelde prestaties
– Volledige uitrusting kost geld
– Lichte, gevoelloze besturing