Carlsberg begon drie jaar geleden met Project Reborn, een soort van Jurrasic Park experiment, maar dan voor bier. Het doel was het 133 jaar oude biertje dat ze nog hadden staan namaken zodat hij precies hetzelfde zou smaken als 133 jaar geleden. Dat is gelukt.
Het gevonden Carlsberg biertje stamt uit 1883 en is een van de eerst die gebruik maakt van de gistsoort die het bedrijf destijds had uitgevonden. Deze gistsoort was makkelijk te reproduceren en zorgde voor een goede constante kwaliteit van het bier. Zo goed zelfs dat ze het destijds weggaven aan veel brouwerijen waaronder bijvoorbeeld Heineken. Je kunt dus zeggen dat de Deense brouwer verantwoordelijk is voor de soort pils die we nu in onze supermarkten terugvinden.
Omdat deze gistsoort zo makkelijk te reproduceren is, besloot Carlsberg de gistsoort uit dit biertje te filteren en te gebruiken om het bier opnieuw te brouwen. Maar daar stopte het niet. In 1883 werden hop en gerst heel anders gekweekt en verwerkt dan nu gedaan wordt. Carlsberg besloot dus om op authentieke wijze deze ingrediënten van de grond af aan te verbouwen en te verwerken zoals ze dat vroeger ook gedaan zouden hebben. Om dit te doen was er wel een probleem: het type gerst dat vroeger verbouwd werd, bestaat niet meer. Om dit toch te bemachtigen moest de brouwer aankloppen bij de Global Seed Vault. Dat is een bunker ergens in Noorwegen waar ze alle zaadjes ter wereld veilig bewaren.
Na het groeien van de basis ingrediënten en het brouwen op authentieke wijze werd het bier bewaard in kleine houten vaten. Dat betekend dus ook dat jij en ik het bier waarschijnlijk nooit zullen drinken. Er is immers niet genoeg van gemaakt om op commerciële schaal uit te brengen. Carlsberg was dat overigens ook helemaal niet van plan om te doen. Waarom het dan wel gedaan werd is niet helemaal duidelijk. Wellicht is een het een soort passieproject geweest.
Natuurlijk is het bier niet regelrecht het putje in gegoten. Er waren een aantal gelukkigen die het bier mochten proeven op een speciaal evenement waarbij de kroonprins van Denemarken het speciale bier maar al te graag in ontvangst nam. Over de smaak wist de CEO van Carlsberg nog te zeggen dat het een bier is wat waarschijnlijk niet heel erg in de smaak zal vallen onder het grote publiek.