Na 25 jaar en drie generaties is Mazda begonnen aan een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van de legendarische MX-5, sinds mei 2000 houder van de Guinness World Record-titel ‘meest verkochte tweezits sportauto aller tijden’. Inmiddels zijn er sinds de introductie in 1989 een miljoen exemplaren geproduceerd en het vierde model rolt sinds maart vorig jaar van de band in het Japanse Hiroshima. Mazda heeft de nieuwe MX-5 (intern ND genoemd) een afslankkuur laten ondergaan, waardoor de rijbeleving meer dan ooit op die van de allereerste MX-5 NA lijkt.
De nieuwe MX-5 is een blikvanger. Mazda’s Kodo-design (ziel van beweging) geeft de roadster perfecte proporties. De lage neus en korte overhang en scherpe lijnen van de grille naar de koplampen onderstrepen de brede look van de 3,92 meter lange MX-5. Ook met het dak dicht ziet de Mazda er goed uit. Aan de achterkant komen alle lijnen samen langs de uitgebouwde wielkasten. De lichtunits doen denken aan de vorige generaties. De inzittenden zitten in het midden van de auto, dicht bij de grond. Ook vanbinnen ligt de nadruk op rijplezier. De perfecte zitpositie in de wat vormloze sportstoelen biedt meer knie- en hoofdruimte dan voorheen. En hoewel de auto dichter bij de grond ligt, is het overzicht in alle richtingen groter. Helaas is het stuur alleen in hoogte verstelbaar.
Sterker, lichter en stiller
De softtop kan vanuit de stoel geopend en gesloten worden. Alleen al het compacte stuur en de heerlijk korte en zeer strak schakelende versnellingspook stralen rijplezier uit. De MX-5 is gelukkig niet overladen met knoppen, wat de rust aan boord ten goede komt. Het instrumentenpaneel is gecentreerd rond een grote toerenteller, met rechts de snelheidsmeter en links een infodisplay. De lijnen van het dashboard vloeien naadloos over in de portierpanelen, erg fraai. Qua afwerking heeft Mazda zijn best gedaan, al zijn er (duurdere) concurrenten die over nog mooiere materialen beschikken. De bagageruimte van de nieuwe MX-5 mag dan wel langer en dieper dan die van zijn voorganger, 130 liter houdt natuurlijk niet over. Maar dat verwacht je ook niet van zo’n compacte sportieve auto. Meer opbergruimte in het interieur is echter welkom.
Dankzij het nieuw ontwikkelde chassis is de nieuwe MX-5 met zijn gewicht van 950 kilo de lichtste MX-5 sinds de eerste generatie. Mazda heeft veel componenten lichter, sterker en stabieler weten te maken. Dat moet de bestuurder niet alleen meer controle geven, maar ook het comfort en de veiligheid ten goede komen. De auto is sterker, lichter en stiller geworden. Onder de motorkap ligt naar keuze een 1.5 SkyActiv-G motor met 130 pk of een 160 pk sterke 2.0 SkyActiv-G. Beide zijn voorzien van dubbele sequentiële kleppentiming (S-VT) bij de inlaat- en uitlaatkleppen en een hoge compressieverhouding.
Op zijn staart getrapt
De testauto heeft de 1.5-motor in het vooronder en als je niet continu maximale prestaties verlangt is dit een prima machine. Onder het genot van een lekker brommetje is het heerlijk toeren over uitgestrekte binnenwegen of juist wat vlotter over bochtige bergweggetjes. De motor vraagt niet om op zijn staart getrapt te worden, maar is wel degelijk in staat leuke prestaties te leveren. Met de heerlijk directe en gevoelige besturing vliegt de MX-5 met plezier door de meest krappe bochtjes. Door de platte 195/50 R16-banden is de auto wel stevig geveerd, maar onplezierig stug wordt het nooit. Er is voldoende comfort over.
Een MX-5 is bij uitstek geschikt om lekker mee te spelen. Rijplezier staat overduidelijk voorop, praktisch nut is ondergeschikt. Met zijn scherp getekende uiterlijk en prima aandrijflijn staat er vanaf bijna 30.000 euro een fijne cabrio voor een mooie zomer voor je klaar bij de Mazda-dealer. Flink wat geld, maar de auto is het dubbel en dwars waard.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Mazda Nederland.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.496 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 130 pk bij 7.000 tpm
Max. koppel: 150 Nm bij 4.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,3 sec.
Topsnelheid: 204 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,0 l/100 km (1:16,7)
Gewicht: 950 kg
Vanafprijs: € 29.790
Vanafprijs testauto: € 33.790
Plus
+ Strak uiterlijk
+ Prima prestaties
+ Kartachtig weggedrag
Min
– Weinig opbergruimte
– Vormloze stoelen
– Stuur niet in lengte verstelbaar