Peugeot heeft het niet makkelijk in de liga der hot hatches. Met man en macht proberen de Fransen niet alleen op te boksen tegen concurrentie uit eigen land, maar ook uit Duitsland, Spanje en Italië. Volkswagen heeft de GTi uitgevonden, de rest deed de Wolfsburgers vaak niet onverdienstelijk na. Peugeot beweert met de 208 GTi de beleving van de oude getrouwe 205 GTi weer helemaal terug gehaald te hebben. Eens kijken in hoeverre die uitspraak waar is.
De testauto met zijn opvallende roodzwarte kleurstelling Coupe Franche is niet zomaar een 208 GTi. Dit is de 208 GTi by Peugeot Sport die voor 4.000 euro extra is aangepakt door de medewerkers van de afdeling autosport bij het Franse merk. Ten eerste is het uiterlijk verfraaid met zwarte details, 18-inch lichtmetalen wielen en een ander uitlaatsierstuk. Bovendien zijn de voorste remklauwen blauw van kleur en de exemplaren op de achteras grijs. Door de grotere spoorbreedte staat de 208 GTi stoerder op zijn wielen. Sowieso oogt de 208 GTi al een stuk aantrekkelijker dan zijn burgerlijke broertjes. Dikke bumpers, skirts en een achterspoiler laten niets aan het toeval over.
Stap in en ook in het fraai afgewerkte interieur vallen er een aantal zaken op als de 208 geen onbekende voor je is. Een klokkenwinkel met een andere lay-out, een compact sportstuurtje, een verchroomde pookknop en donkere hemelbekleding heeft elke 208 GTi. De by Peugeot Sport-uitvoering doet daar nog eens wat zwarte accenten en heerlijk zittende kuipstoelen met Alcantara bekleding bovenop. Standaard aan boord zijn overigens zaken als een navigatiesysteem, een automatisch dimmende binnenspiegel, parkeersensoren achter en automatische airco. Peugeot biedt op de 208 GTi by Peugeot Sport echter geen opties als stoelverwarming en een panoramadak. Daarvoor moet je bij de gewone GTi-versie zijn.
i-Cockpit
Niet te missen is de i-Cockpit waarbij de meters hoog op het dashboard geplaatst zijn en het stuur juist laag. De zitpositie is prima, al had de bestuurdersstoel voor het mooie nog iets lager tegen de bodem van de auto mogen staan. Door de brede C-stijl en de kleine zijruitjes achterin is het zicht over je schouder beroerd. Dezelfde conclusie kun je trekken over de beenruimte op de achterbank. Door de forse sportstoelen worden heel wat centimeters opgeslokt. Met 285 liter behoort de bagageruimte tot het gemiddelde wat gangbaar is in het B-segment.
Dan de techniek, niet onbelangrijk bij zo’n snel bommetje. Ten eerste is het ESP volledig uitschakelbaar, dat verhoogt de feestvreugde alvast. Peugeot Sport doet een duit in het zakje in de vorm van een limited-slipdifferentieel en een specifieke afstelling van veren, schokdempers, ESP en stuurbekrachtiging. Peugeot wil met de 208 GTi de legendarische 205 GTi laten herleven en monteert daarom een viercilinder 1.6 e-THP turbomotor met continue variabele kleptiming onder de motorkap. Qua sprinttijd van 0-100 km/h in 6,5 seconden overtreft hij zijn voorvader met gemak en ook een topsnelheid van 230 km/h was in de jaren tachtig niet weggelegd voor kleine lichte autootjes met veel power.
Gebrom en geplof
Bij het rijden in de stad gedraagt de 3,98 meter lange 208 GTi by Peugeot Sport zich als een mak lammetje. Bij lage toeren is er veel koppel beschikbaar om schakellui door de bebouwde kom te laveren. Pas als je de 1.135 kilo wegende hot hatch bij zijn lurven grijp komt de ware aard van het beestje naar boven. Met een flink gebrom en geplof uit de dubbele uitlaat laat de 208 weten het naar zijn zin te hebben. De 208 pk sterke motor klimt als een dolle door de toeren en maakt na het opschakelen precies de juiste toerenval om direct weer op te pakken. Tussen de 3.000 en 6.000 toeren staat het volledige koppel van 300 Nm paraat. De zesbak werkt erg precies, maar de schakelwegen mogen korter. Met het kleine stuurtje dat veel doorgeeft over de staat van het wegdek, dirigeer je de snelle Fransman precies waar je hem hebben wilt. De koets ligt met dank aan de stijve, nog net voldoende comfortabele ophanging en de platte 205/40 R18-banden voortreffelijk op de weg.
Peugeot meldt in de folder dat de 208 GTi zonder verraderlijk onder- of overstuur zijn koers volgt, maar die uitspraak klopt slechts ten dele. Maak niet de fout om midden in een bocht op het gas te gaan, dan schaatst de auto onmiddellijk naar de buitenkant van de bocht. Zelfs bij een stoplichtsprintje trekken alle paardenkrachten in alle macht aan het stuur en glijdt de 208 alle kanten uit. Het devies is om voor de bocht al aardig wat snelheid te hebben, dan is de wegligging zeer betrouwbaar en inderdaad perfect neutraal.
Voor bijna 32.000 euro heb je aan de 208 GTi by Peugeot Sport een heerlijk bommetje. Boodschappen doen is geen probleem, met vier man op stap is een ander verhaal. Eenmaal het stedelijke gebied achter zich gelaten en gezegend met een bestuurder die van wanten weet, komt de auto tot leven. De vroegere 205 GTi heeft een nog sportiever karakter, maar de ooit pepermolens producerende Fransen benaderen de inmiddels gewilde youngtimer beter dan ooit.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Peugeot Nederland.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 208 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 300 Nm bij 3.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,5 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km (1:18,5)
Gewicht: 1.135 kg
Vanafprijs: € 27.980
Vanafprijs testauto: € 31.980
Plus
+ Scherpe kleurstelling
+ Bijterige motor boven 2.500 toeren
+ Zeer vlotte prestaties
Min
– Aandrijfkrachten in het stuur
– Lange schakelwegen
– Beenruimte achterin