Fiat laat met de nieuwe 124 Spider een historische typenaam herleven. Het model is een eerbetoon aan de originele 124 Sport Spider, bijna vijftig jaar na diens introductie. Onderhuids is de auto gebaseerd op de vierde generatie Mazda MX-5, beide roadsters worden dan ook in het Japanse Hiroshima geproduceerd. Fiat heeft zijn versie echter wel voorzien van een eigen exterieurdesign. Bovendien ligt er voorin een turbomotor, Mazda gooit het met zijn atmosferische machines over een andere boeg.
De nieuwe 124 Spider, ontworpen in Fiats eigen Centro Stile, is een moderne interpretatie van de legendarische, gelijknamige auto uit 1966. De carrosserie kenmerkt zich door zijn klassieke lijnen, uitgebalanceerde proporties en de lange motorkap. De horizontale lijn die vanaf het voorspatbord over de achterwielkast loopt en uitkomt bij het achterlicht is een verwijzing naar de klassieke 124 Sport Spider, net als de zeshoekige vorm van de bovenste grille. De ‘power domes’ zijn een knipoog naar de 124 Spider van de tweede generatie, die van de bulten werd voorzien vanwege sterkere motoren die meer ruimte nodig hadden. De achterzijde wordt gekenmerkt door de achterlichtunits en de vleugelachtige vorm waarin de achterspatborden aansluiten op de achterklep. Al met al lijkt de 4,05 meter lange Fiat in geen velden of wegen meer op zijn dertien centimeter kortere neef van Mazda.
Vanbinnen is het echter een ander verhaal, het goed afgewerkte dashboard is simpelweg overgenomen van de MX-5. Hier en daar zijn wat andere materialen gebruikt en op het stuur prijkt natuurlijk het Fiat-logo. Je zit lekker diep in het midden van de auto, dicht bij de grond en de perfecte zitpositie in de fijne sportstoelen biedt genoeg knie- en hoofdruimte. Helaas is het stuur alleen in hoogte verstelbaar. De softtop kan met de hand snel vanuit de stoel geopend en gesloten worden. De 124 Spider is gelukkig niet overladen met knoppen. Het instrumentenpaneel is gecentreerd rond een grote toerenteller, met rechts de snelheidsmeter en links een infodisplay. De bagageruimte van de nieuwe roadster houdt met 140 liter houdt natuurlijk niet over, maar dat verwacht je ook niet van zo’n compacte sportieve auto. Meer opbergruimte in het interieur is echter welkom.
Strakke wielophanging
Alleen al het compacte stuur en de heerlijk korte en zeer strak schakelende versnellingspook stralen rijplezier uit. Het samenspel van de directe, maar niet nerveuze besturing, de strakke wielophanging, het lage gewicht en de in lengterichting ingebouwde turbomotor zorgen voor een dynamische rijervaring. Fiat heeft zich meer dan Mazda op comfort gericht en daar draagt de soepele 1.4 turbomotor voor een groot deel aan bij. Het is niet zo zeer het vermogen van 140 pk dat opvalt, vooral het vroeg beschikbare koppel van 240 Nm zorgt voor een erg relaxt karakter. Desondanks voelt de vierpitter zich ook bovenin de toeren (maximaal 6.500) thuis en komt de 124 Spider erg vlot vooruit wanneer je het gaspedaal intrapt en luistert naar de lekkere brom uit de uitlaat.
Zoals het een pure roadster betaamt heeft de 1.050 kilo wegende 124 Spider achterwielaandrijving en een uitgekiende gewichtsverdeling over de voor- en achteras. De directe besturing laat nauwkeurig weten hoe de toestand van de weg is zonder vervelende aandrijfkrachten door te geven. De montage van de stuurbekrachtiging direct op het stuurhuis zorgt voor lineair en erg strak stuurgevoel. Met een draaicirkel van 9,4 meter voelt de 124 Spider zich ook in de stad thuis, al zijn smalle berg- en dijkweggetjes zijn natuurlijke habitat. Het is echt een heerlijke bezigheid om over dergelijke stukken asfalt te toeren. Straf geveerd is de Fiat zeker, maar ondanks de platte 205/45 R17-banden heeft hij best nog wat veercomfort in de aanbieding. In ieder geval meer dan de Mazda MX-5. Op een rotonde helt de koets daarentegen wat meer over.
Leuk rijdende roadster
Of je voorkeur uitgaat naar de wat comfortabelere Fiat 124 Spider met zijn turbomotor of de echt scherp sturende Mazda MX-5 die vooruit geholpen wordt door een atmosferische machine is aan jou. Feit is wel dat Fiat na jaren van stilte weer een erg leuk uitziende en rijdende roadster in het programma heeft. De Barchetta herinneren veel mensen zich niet eens meer. De samenwerking met Mazda heeft er op financieel gebied voor gezorgd dat de Italianen deze auto voor de liefhebber kunnen bouwen. Dat het interieur nauwelijks afwijkt van de MX-5, het zij zo. Geduld is echter een schone zaak, de levertijd bedraagt minimaal een half jaar.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Fiat-dealer Visscher in Tiel.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.368 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 140 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 240 Nm bij 2.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,5 sec.
Topsnelheid: 215 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 6,4 l/100 km (1:15,6)
Gewicht: 1.050 kg
Vanafprijs: € 33.995
Vanafprijs testauto: € 36.495
Plus
+ Karakteristiek uiterlijk
+ Erg soepele en leuk klinkende motor
+ Iets comfortabeler dan MX-5
Min
– Geen eigen interieurontwerp
– Weinig opbergruimte
– Stuur niet in lengte verstelbaar