Na de nieuwe 3008 met vijfzitplaatsen komt Peugeot nu ook met de zevenzits 5008. De vorige generatie van beide modellen zijn behoorlijk succesvol geweest. Ook nu gunnen we de Fransen het voordeel van de twijfel, want op voorhand zijn er al flink wat bestelformulieren voor de nieuwelingen getekend.
Zowel de 3008 als de 5008 krijgen de toevoeging SUV. De vorige generaties waren meer MPV, maar tegenwoordig is de term Sports Utility Vehicle nogal populair. Waar de 3008 het opneemt tegen de Renault Kadjar en Volkswagen Tiguan, moet de 5008 concurreren met de Opel Zafira en Renault Grand Scénic.
Net als zijn minder forse broer is de 5008 een stoere auto met scherpe, katachtig vormgegeven (LED-)koplampen, grote luchtinlaten en een brede grille met prominent in het midden de leeuw van Peugeot. Aan de zijkant zijn het de hoge raamlijn en de vloeiende lijnen die de auto een robuuste uitstraling geven. De kleur Beige Pyrite is een echte eyecatcher, zeker in combinatie met strakke lichtmetalen wielen. Aan de achterkant is de 5008 duidelijk vierkanter getekend dan de 3008. Deze vormgeving maakt dat er meer bagage of twee personen extra mee kunnen.
Het interieur van de 5008 is gelijk aan dat van de 3008. Zowel vormgeving als afwerking zijn verbazingwekkend mooi. Het digitale instrumentarium kent diverse instellingen. Je kunt niet alleen de kaart van het navigatiesysteem voor je toveren, ook een hele minimalistische opstelling met enkel een digitale kilometerteller is mogelijk. Op de middenconsole vinden we het 7-inch touchscreen van het infotainment-/navigatiesysteem en sneltoetsen voor de meest gebruikte functies. De forse stoelen zijn stevig en steunen goed. De nieuwe 5008 is twaalf centimeter langer dan de vorige generatie. Ook de wielbasis is opgerekt en daardoor is de auto achterin erg ruim, zelfs op de derde zitrij kan een persoon van 1,75 meter het best een tijdje uithouden. De bagageruimte is serieus fors, helemaal als beide achterste zitrijen omgeklapt worden.
Peugeot levert de 5008 met twee benzine- en twee dieselmotoren, gecombineerd met een handgeschakelde of automatische zesbak. Bovendien heb je de keuze uit diverse uitrustingsniveau’s. De prijslijst start bij 32.660 euro. Binnenkort gaan we uitgebreid rijden met de nieuwe 5008!