Brewdog is meer dan alleen een bierbrouwerij

exc-591c981d15d5db6176cadea7

Scroll this

In 2007 bedachten Martin Dickie en James Watt dat ze helemaal klaar waren met het slappe supermarktpils dat ze altijd dronken. Ze wilden wel eens echte smaak in hun bier proeven. Na een korte brainstormsessie besloten de heren dat ze dit zelf het beste konden gaan maken aangezien brouwen al een kleine hobby van hen was. Enkele dagen later was BrewDog geboren. Dat is inmiddels alweer 10 jaar terug, hoog tijd om eens polshoogte te nemen bij de oprichters.

Je zou het misschien niet verwachten, maar het eerste jaar dat BrewDog bestond was het geen succes. “We brouwden kleine hoeveelheden Punk IPA. Dit probeerden we tegen een hoge prijs vanuit ons afgetrapte busje te verkopen,” vertelt Martin. “Maar door die hoge prijs kwam de verkoop niet echt van de grond en draaiden we verlies.” De BrewDogs kregen van velen het advies om hun biertjes wat goedkoper en dus minder goed te maken. Maar dat was iets wat ze absoluut niet lieten gebeuren. 

Omdat de heren zo vasthielden aan hun visie, stond BrewDog op een gegeven moment aan de rand van de afgrond. Maar James had een uitweg: liegen tegen een bank. “Ik had het geniale idee om bij een andere bank aan te kloppen en hen te vertellen dat we bij onze huidige bank een geweldige aanbieding hadden gehad. Deze aanbieding bestond niet, maar dat wisten zij niet. Ze geloofden me en gaven ons een lening.” Vanaf dat moment veranderde alles. De heren kochten een professionele productielijn en konden daardoor een explosieve groei in zetten. BrewDog groeide binnentien jaar van twee werknemers en een hond naar een bedrijf dat meer dan 750 werknemers en nog steeds diezelfde hond telt. 

En al die tijd bleven Martin en James geweldige bieren brouwen en wisten ze hiermee meerdere regionale, nationale en uiteindelijk ook internationale prijzen te winnen. Maar dit was nog niet genoeg om hun missie over te brengen. Daarom werd in 2010 het sterkste biertje ter wereld gebrouwen. “The End Of History was een blond biertje met 55% alcohol, het sterkste bier dat er toen bestond. Maar er miste nog iets, het was nog niet af. Daarom besloten we het bier te verpakken in een opgezette eekhoorn,” vertelt James trots terwijl hij de fles toont.

BrewDog kreeg met dit extreme bier veel media aandacht, maar wat doe je na zo’n opvallende actie? Dan onderneem je er nog een paar! “We hebben heel wat acties ondernomen. Zo hebben we met een tank door de straten van Londen gereden om Equity for Punks te promoten en hebben we een dwerg dagen voor het senaat laten protesteren tegen een 300 jaar oude wet. Maar iets wat ons het meest is bijgebleven is het feit dat we op de bodem van de oceaan een bier hebben gebrouwen.”

En al die passie komt goed terug in de bieren die ze nu brouwen. Denk aan de populaire Jack Hammer die een extra bittere hopbom is, of de Dead Pony Club waarmee BrewDog bewezen heeft dat bier met een laag alcoholgehalte niet laag in smaak hoeft te zijn. “Dead Pony Club is geboren omdat we ode wilde geven aan Amerikaanse hopsoorten, maar daar niet een extreem alcoholgehalte aan wilde hangen. Het is ondertussen het op een na best verkopende BrewDog bier.”

Tegenwoordig kun je niet meer om BrewDog heen. Ze zijn een van de meest invloedrijke kleine Europese brouwerijen en hebben zich onlangs ook gevestigd in de Verenigde Staten. Maar uiteindelijk blijft één ding duidelijk wanneer je een BrewDog biertje drinkt: de makers hebben Ongelofelijk veel passie voor het bier dat ze brouwen. “We zijn ervan overtuig dat we geen concessies moeten doen op smaak en ervaring en proberen deze passie voor bier over te brengen op degene die ons bier drinkt.” En dat proef je bij iedere slok.