Aan de Suzuki Swift heeft altijd het imago van een scheurijzertje gehangen. Vooral de pittige GTi’tjes uit de jaren negentig spreken bij velen nog tot de verbeelding. Ook de meer gangbare uitvoeringen reden lichtvoetig en waren bovendien zuinig en betrouwbaar. Door de jaren heen is de Japanse B-segmenter gegroeid en zwaarder geworden, maar dat is met de zesde generatie tot een eind gekomen. Bij de ontwikkeling hebben de uitgangspunten van vroeger weer voorop gestaan. Licht, zuinig en sportief. Begin dit jaar is de nieuwe Swift geintroduceerd en de dealer heeft de eerste exemplaren in april verwelkomd.
Het ontwerp van de nieuwe en wederom in het Hongaarse Esztergom gebouwde Swift is totaal nieuw, maar toch zie je er nog genoeg details van zijn voorganger in terug. Hij oogt stoer, mannelijker vooral. Als je gaat voor een flitsende kleur, zoals het Burning Red van de testauto, komen de contrasterende zwarte raamstijlen goed tot hun recht. Opvallend zijn de in de C-stijl weggewerkte achterste deurgrepen. Zo lijkt de Swift een driedeurs, maar Suzuki heeft besloten alleen in te zetten op een meer praktische vijfdeurs. In alles is de Swift meer uitgesproken en een sportief ogende auto. De ontwikkelaars hebben de Swift ook andere proporties gegeven dan het vorige model. Van bumper tot bumper meet de auto 3,84 meter, een afname van een hele centimeter. Het dynamische silhouet komt echter vooral voor rekening van de vier centimeter extra breedte en de iets lagere daklijn.
De Swift voorop in zijn klasse.
Binnenin is de Swift ook verre van saai, al is het keurig afgewerkte dashboard wel erg zwart. Achter het fijn vastpakkende driespaaks stuur zijn de duidelijk afleesbare meters gevat in twee kokers met daartussen het display van de boordcomputer. De knoppen op het stuur wijzen voor zich en zijn logisch geordend. Onder de eveneens ronde, Alfa Romeo-achtige ventilatieroosters op de middenconsole zit het touchscreen van het infotainmentsysteem met navigatie. De bediening ervan is voor een auto uit het B-segment prima en alle functies zijn simpel te doorgronden. Er zijn betere systemen op de markt, maar Suzuki loopt zeker niet achter de feiten aan. Erg plezierig is het zitcomfort van de sportief gevormde voorstoelen. Lekker veel ruggensteun, gecombineerd met een prettige stevigheid. Qua zitruimte achterin loopt de Swift voorop in zijn klasse. Hier zitten zelfs mensen van 1,90 meter niet met hun knieën in de nek. Minpuntje is de vlakke zitting van de achterbank waardoor je bovenbenen steun missen. Ten opzichte van de vorige Swift is de bagageruimte met 54 liter gegroeid tot 265 liter. Ook hier geen klachten.
Om het lichtvoetige karakter van de Swift te benadrukken staat de auto op het nieuwe Heartect-platform, bekend van de Baleno en Ignis. De Swift in basisuitvoering weegt nu een flinke 130 kilo minder, behoorlijk wat voor een al niet heel zware auto. De testauto laat het display van de weegbrug slechts 850 kilo aangeven, een serieus lichtgewicht in het B-segment. Het rijgedrag van de compacte Japanner is onberispelijk. De besturing is niet overdreven licht, geeft een goede feedback en de draaicirkel is prettig kort. In combinatie met het strakke, maar geenszins oncomfortabele onderstel maakt de Swift indruk op bochtige wegen. De auto laat zich als een veertje van links naar rechts gooien. Ondanks het lage gewicht heb je daarentegen niet de indruk met een blikkerig wagentje onderweg te zijn. Erg knap gedaan van Suzuki.
Nauwelijks te horen
De driecilinder 1.0 BoosterJet-motor (K10C) draagt ook zijn steentje bij aan het rijplezier. Tijdens rustige stadsritjes is het blokje heerlijk soepel bij lage toerentallen en snort er dan stilletjes op los. In het interieur is de motor stationair draaiend nauwelijks te horen. Hoe verder je het toerental op laat lopen, hoe meer de roffelende driepitter het naar zijn zin krijgt. Vanaf 2.500 toeren is er een aardige duw voelbaar en draait de toerenteller binnen no-time naar de begrenzer. Schakelen doet de Swift als een onvervalste Japanner, dus enorm soepel en met korte slagen. De koppeling mag wat meer tegendruk geven, maar bokkig wegrijden is er niet bij. Standaard is de Swift 1.0 BoosterJet uitgerust met het brandstofbesparende Smart Hybrid Vehicle by Suzuki (SHVS). Een startgenerator slaat de energie die vrijkomt bij het afremmen op in een lithium-ion-accu, waarna dit wordt gebruikt voor het herstarten van de motor, extra trekkracht bij het accelereren en de verlichting.
Naast de 1.0 BoosterJet is de Swift er voor 1.500 euro minder ook met een 1.242 cc viercilinder met 90 pk. Als je geen topprestaties verwacht is dat ook geen verkeerde keuze. Qua uitvoeringen is de Swift-met-turbo alleen in de meest luxe Stijl-uitvoering leverbaar, voor de Swift 1.2 zijn drie niveaus gereserveerd. Airco, een radio/CD-speler en centrale deurvergrendeling zijn altijd aan boord. De geteste Swift Stijl krijgt zaken als lichtmetalen wielen, extra veiligheidssystemen en adaptieve cruise control me
Geen klein prijskaartje
Met de nieuwe Swift is Suzuki weer terug bij de oorsprong. De woorden licht, zuinig en sportief staan ook na deze rijtest als een paal boven water. De Japanners hebben met de iets forsere en ruimere Baleno nog een auto in het B-segment, maar dat is toch een model voor een andere doelgroep. De Swift is hip, de Baleno meer behoudend. Zeker met de 1.0 BoosterJet-motor onder de kap gaat de Swift er meer dan vlot van door en gecombineerd met een fijn weggedrag levert dat veel rijplezier op. Eén voordeel van vroeger komt echter niet meer terug: een klein prijskaartje.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Suzuki-dealer Reno in Dordrecht.
Technische gegevens:
Suzuki Swift 1.0 BoosterJet Stijl Smart Hybrid
Cilinderinhoud: 998 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 112 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 170 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,6 sec.
Topsnelheid: 195 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)
Gewicht: 850 kg
Vanafprijs: € 15.499
Vanafprijs testauto: € 20.499
Plus
+ Lichtvoetig weg- en stuurgedrag
+ Zeer vlotte turbomotor
+ Ruimhartige uitrusting
Min
– Geen koopje meer
– Vlakke zitting achterbank
– Geen losse optiemogelijkhede