Na conceptcars op de autoshow van Parijs in 2014 en Frankfurt in 2015 vormde Genève in 2016 het toneel voor de introductie van het productiemodel van de Toyota C-HR. De nauwelijks gewijzigde Coupé High Rider is een compacte crossover in het C-segment waarmee de Japanners het roer rigoureus omgooien. Toyota wil de overstap maken van saai en betrouwbaar naar power en lef. We zijn benieuwd of het uitgesproken ontwerp ook tot uiting komt in het rijgedrag van de midsize crossover.
De conceptcar was superscherp gesneden en de productieversie lijkt er als twee druppels water op. De in Toyota’s Europese designstudio ED2 getekende C-HR heeft een opvallend, coupé-achtig design. Het is dan ook de bedoeling dat de auto je raakt en enthousiasmeert. Bijzonder detail zijn de in de C-stijl weggewerkte portiergrepen. Een ander opvallend kenmerk is de zelfverzekerde neus, een verdere interpretatie van de Keen Look-designtaal die Toyota met de laatste Auris introduceerde. Het dak lijkt boven de carrosserie te zweven en ook de taps toelopende zijruiten en vloeiend vormgegeven zijkant springen in het oog. Als je de Nissan Juke opvallend vindt, zie de 4,36 meter lange C-HR dan maar als een uitdagend designstatement.
Fris blauwe achtergrondverlichting
Het interieur sluit hier goed op aan met het nieuwe SensualTech-designthema. Toyota heeft de binnenkant van de C-HR opgebouwd uit verschillende lagen, ieder met zijn eigen functies en afwerkingsmateriaal. Dit moet harmonie en eenheid uitstralen en dat is goed gelukt. Je kunt kiezen uit drie kleurenthema’s (grijs, blauw of bruin) en sierlijsten in zwart of zilver. De instrumenten en versnellingspook hebben fris blauwe achtergrondverlichting. Op de asymmetrisch vormgegeven middenconsole is een iets naar de bestuurder gericht 8-inch touchscreen gemonteerd. Zowel voor- als achterin zit je vrij laag. De stoelen geven een fijne hoeveelheid zijdelingse steun en zijn ruim verstelbaar. Op de achterbank valt de hoeveelheid beenruimte niet tegen en ondanks de aflopende daklijn is er genoeg hoofdruimte. Met 377 liter aan bagageruimte zit de CH-R op het gemiddelde in zijn segment. Het zicht rondom is wel een minpunt, zeker door de brede C-stijlen. Achterpassagiers moeten het doen met hele kleine raampjes, voor kleine kinderen kan dat lastig zijn. Kijk ook uit voor je hoofd bij het enteren van de tweede zitrij.
De C-HR staat net als de nieuwe Prius op het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Samen met het lage zwaartepunt en de multi-link achterwielophanging moet dit volgens Toyota zorgen voor een echte stuurmans-crossover. Hoofdingenieur Hiroyuki Koba testte met zijn team de C-HR op de Duitse Nürburgring voor uitgebalanceerde, lichtvoetige rijeigenschappen en een scherpe besturing. Topman Akio Toyoda spreekt dan ook over communicatief, eerlijk en puur. Nieuwe Toyota’s moeten nadrukkelijk rijplezier bieden. En het moet gezegd worden: dat is de Japanners gelukt. De testauto staat op optionele 18-inch wielen maar weet comfort op een goede manier te combineren met een portie dynamiek. Het stuur geeft aardig wat informatie door aan je handen, de bekrachtiging is niet te sterk en mooi consistent. De C-HR rijdt erg stabiel, ook op hobbelige wegen raakt het onderstel niet gauw de weg kwijt en verwerkt het zowel korte richels als lange welvingen zonder vervelende stoterigheid. Op een gegeven moment steekt onderstuur de kop op in snelle bochten en wil zelfs de achterkant een stapje opzijzetten, maar het deugdelijk afgestelde ESP verhindert al te grote sliphoeken op hoge snelheid.
Het typische CVT-karakter
Op het gebied van aandrijving is de C-HR leverbaar met een 1.2 viercilinder turbomotor (115 pk) en als hybride die wordt voortgestuwd door dezelfde combinatie van 1.8 benzinemotor en elektromotor (gezamenlijk 122 pk) als de Prius. De 1.2T heeft standaard een handgeschakelde zesbak en voor 1.500 euro extra een CVT die ook aan vierwielaandrijving gekoppeld (3.700 euro) kan worden. De C-HR Hybrid, die 1.200 euro duurder is dan de 1.2T met CVT, beschikt altijd over een traploze automaat. De Full Hybrid aandrijflijn is onder handen genomen voor een betere efficiency en betere prestaties. De belangrijkste aandrijfbron blijft de 1.8 benzinemotor met een bescheiden 98 pk die ondersteuning krijgt van een 72 pk sterke elektromotor. Tezamen leveren de twee 122 pk, goed voor een sprint van 0-100 km/h in 11,0 seconden. Alle power wordt via een CVT-automaat naar de voorwielen geleid. Een hele vooruitgang is het feit dat de C-HR bij lage belasting langer op de elektromotor blijft vertrouwen dan de vorige Prius en als er meer kracht nodig is de versnelling natuurlijker aanvoelt. Het typische CVT-karakter is nog wel aanwezig, maar minder vervelend en alleen als je het gaspedaal diep indrukt. Je kunt kiezen voor de hybridemodi Normal, Eco en Power. Bovendien is er de stand EV waarin de C-HR enkele kilometers volledig elektrisch rijdt zolang de accu voldoende geladen is.
Toyota laat klanten bij de C-HR Hybrid kiezen uit vijf uitrustingsniveau’s. De hybride C-HR heeft altijd lichtmetalen wielen, automatische airco, een achteruitrijcamera en een regensensor is een aanrader. Voor zaken als grotere wielen, leren bekleding, een uitgebreider multimediasysteem en LED-verlichting rondom moet je uitwijken naar de meer luxere versies. De C-HR is er in negen exterieurkleuren, waarvan er vier met een zwart dak gecombineerd kunnen worden. Als enige auto in zijn segment is de eigenzinnige crossover van Toyota met standaard vijf actieve veiligheidssystemen onder de noemer Toyota Safety Sense uitgerust. Het omvat een botspreventiesysteem (Pre-Collision System), rijstrookassistentie (Lane Departure Alert), automatische grootlichtassistent (Automatic Highbeam), voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en Adaptive Cruise Control. De luxueuzere uitvoeringen hebben bovendien verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist), dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Monitor) en een sensor voor kruisend verkeer van achteren (Rear Cross Traffic Alert).
Toyota verwacht van de C-HR in Europa op jaarbasis meer dan 100.000 exemplaren te verkopen. In de eerste vijf maanden van 2017 zijn er in Nederland al meer dan 2.300 afgeleverd. Je ziet de auto dan ook zeer regelmatig in het verkeer opduiken. Met een positionering tussen de Auris en RAV4 eist Toyota dus een flinke punt van de taart in het C-segment op.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.798 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 98 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel: 142 Nm bij 4.000 tpm
Elektromotor: 72 pk/163 Nm (gecombineerd 122 pk)
Acceleratie 0-100 km/h: 11,0 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: traploze CVT-automaat
Gem. verbruik: 3,9 l/100 km (1:25,6)
Gewicht: 1.395 kg
Vanafprijs: € 25.295
Vanafprijs testauto: € 35.320
Plus
+ Onderscheidend design
+ Prima hybride aandrijflijn
+ Uitgebreide standaarduitrusting
Min
– Zicht naar achteren
– Krappe instap achterin
– Onderstel kan sterkere versie aan