Veertig jaar achtereen succesvol zijn is zelfs voor popartiesten geen vanzelfsprekendheid. Ford is het met de Fiesta wel gelukt. Sinds zijn introductie in 1976 scoort de auto vooral in Europa als een dolle. Zijn naam heeft de Fiesta aan Henry Ford II te danken. In zijn ogen was dit een mooie verwijzing naar de naam Ford en het land Spanje, waar destijds een nieuwe fabriek uit de grond werd gestampt. De nieuwe Fiesta staat sinds driekwart jaar bij de dealer en heeft al veel kopers overtuigd. Nu mag de Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line ons laten zien wat hij waard is.
Ruim een jaar voor de marktintroductie is in de fabriek in Keulen het doek van de achtste generatie Fiesta getrokken, waarna in mei 2017 de productie echt van start gegaan. Wist je dat er elke 68 seconden een nieuwe Fiesta het levenslicht ziet?Uit 4.300 onderdelen bouwen de robots samen met 4.000 medewerkers elke dag 1.400 exemplaren van de Fiesta. Slechts 15% hiervan blijft in Duitsland, de rest is besteld door klanten uit andere landen. In vergelijking tot zijn voorganger is Fords B-segmenter zeven centimeter langer en gaat daarmee net over de viermetergrens. Met 1,73 meter is hij ook ruim een centimeter breder geworden.
Race Red
Designers van Telesca (sinds 2008 bij Ford werkzaam) en Murat Güler (onder zijn leiding is de eerste Focusvormgegeven) hebben gezorgd voor een heel fris ontwerp dat toch herkenbaar is als Fiesta. Eerder evolutie dan revolutie, maar zet het vorige model naast zijn jongere broertje en het verschil is direct duidelijk. De testauto is een sportieve Fiesta ST-Line die zich onderscheidt door een strakke bumperpartij, 17 inch lichtmetalen wielen en in dit geval de in het oog springende carrosseriekleur Race Red. Ford heeft gezorgd voor een uitgebreid kleurenpalet met 12 kleuren voor het koetswerk en het dak kan in vijf verschillende tinten worden besteld. Voor de juiste look is er bovendien keuze uit tien soorten lichtmetalen wielen.Niemand zal zich er direct bewust van zijn, maar het feit dat de carrosserienaden smaller zijn dan voorheen en de ruitenwissers een 13% groter oppervlak van de voorruit schoonhouden, bewijst dat de Fiesta met oog voor detail is ontworpen.
Chauvinistische landgenoten kunnen gerust een Fiesta aanschaffen. Het interieurontwerp komt uit de pen van de in het Friese Warffum geborenAmko Leenarts die sinds 2012 bij Ford zijn creativiteit kwijt kan. Tot zijn team behoort ook Jens Sieber die de cockpit van de Audi A2 en R8 heeft getekend. Het dashboard dat is opgetrokken uit hoogwaardiger aanvoelende kunststoffen dan bij de vorige Fiesta is kenmerkend Ford. De nieuwe generatie modellen van het Blauwe Ovaal valt de inzittenden minder lastig met een onrustige vormgeving. Een duidelijk afleesbaar instrumentarium en ergonomisch geplaatste knoppen scheppen helderheid. Nog iemand die we niet mogen vergeten is Marcel Breker, sinds vijf jaar Multimedia Engineer bij Ford. Het nieuwe infotainmentsysteem met radio, telefoon en desgewenst navigatie laat zich veel simpeler bedienen dan voorheen. Geen kleine onduidelijke knopjes meer, maar logische iconen op het touchscreen. Een leuk weetje is dat het dashboardkastje 20% groter is geworden.
Geen balzaal
Instappen en wegwezen, dat is hoe het voelt als je je in de stevige en laaggeplaatste sportstoelen van de Fiesta ST-Line laat zakken. Gelukkig bieden ze aan alle kanten genoeg steun en dat is nodig ook, maar daarover later meer. Voor een B-segmentauto is de bagageruimte met 292 liter redelijk van formaat, niet meer en niet minder. Op de achterbank is het zeker voor passagiers langer dan 1,80 meter geen balzaal, maar voor drie kinderen is de ruimte toereikend. Extra isolatiemateriaal moet zorgen voor een stiller interieur. Na het wegrijden valt direct op dat er in de achtste generatie Fiesta inderdaad minder motor-, wind- en afrolgeluid doordringt tot de cabine. Nummer zeven heeft altijd bekend gestaan om zijn fantastische wegligging en stuurgedrag, en zijn opvolger doet daar nog een schepje bovenop. De grotere spoorbreedte, het totaal herziene onderstel en de onder de loep genomen stuurinrichting zorgen niet alleen voor meer scherpte, maar ook een hoger comfortniveau. Het is alsof de Fiesta een kleine Focus wil zijn, zo volwassen en stevig voelt hij aan.
Minder overhelneigingen, een beter stuurgevoel en meer grip bewijzen dat je met deze Ford prima lange reizen kunt maken.Waar de auto zich het meest thuis voelt is op bochtige binnenweggetjes.Op hoge snelheid gooi je de Fiesta door de bocht en met een stevige hand prik je de versnellingen er stuk voor stuk in. Bovendien staat de testauto op optionele 18 inch wielen met Michelin Pilot Sport 4-banden (205/40 R18) die nog meer grip hebben dan de standaard 17 inch sloffen. In zulke situaties komt de goede zijdelingse steun van de stoelen dus goed van pas. Natuurlijk is zo’n sportief uitgedoste compacte hatchback geen vliegend tapijt, korte oneffenheden voel je echt wel. Toch verdient de manier waarop de vering en demping al het ongerief verwerken respect en wordt de auto nooit onaangenaam hard. De bekende 1.0 EcoBoost driecilinder (motorcode SFJK) is en blijft een prachtig stuk techniek. Over een breed toerenbereik is er veel bruikbare trekkracht voorhanden en ondanks de vrij lange overbrengingsverhoudingen van de zesbak voelt de 1.063 kilo wegende Fiesta nooit traag aan. Bij lage toeren is het heerlijk schakellui rijden en in de hogere regionen laat een mooi gedempte roffel horen dat het motortje het naar zijn zin heeft.
Uitstekende keuze
De achtste generatie Fiesta is een serieuze stap vooruit. Een nog strakkere wegligging, goede prijs-/uitrustingsverhouding, leuk uiterlijk en fraaie techniek maken de auto tot een uitstekende keuze. Maar zoals iedereen is ook de Fiesta niet perfect. De zitruimte op de achterbank is nog steeds niet overweldigend en het Nederlandse leveringsprogramma kent wat lacunes.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 998 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 100 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel: 170 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 sec.
Topsnelheid: 183 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)
Gewicht: 1.063 kg
Vanafprijs: € 18.225
Vanafprijs testauto: € 22.025
Plus
+ Fijne driecilinder
+ Zeer goede rijeigenschappen
+ Verbeterde bediening infotainment
Min
– Zitruimte achterbank
– Zicht schuin naar achteren
– Beperkt leveringsprogramma