De jaren zeventig en tachtig, dat waren nog eens tijden. Grote Franse limousines als de Renault 30 en 25, wat een weelde op wielen. In het laatste decennium van de vorige eeuw probeerde men het nog met de Safrane en Vel Satis, maar die auto’s zullen nooit de iconische waarde van hun voorgangers toebedeeld krijgen. Of dat ook voor de Talisman geldt is nog maar de vraag. Feit is wel dat Renault met de Talisman naast de nieuwe Espace een tweede vlaggenschip in het gamma heeft. De sedan bijt het spits af, over enkele maanden gevolgd door de stationwagon. De Talisman dCi 130 EDC Initiale Paris mag zich hier bewijzen.
Net als de Mégane en Espace krijgt de Talisman het nieuwe Renault-gezicht mee. Volgens zijn trotse makers vertaalt de vierdeurs sedan de elegante designtaal van de Espace naar het D-segment. En inderdaad, het is een prachtige auto geworden. Een stoere voorkant met een prominent geplaatst logo en LED-koplampen, een elegante achterkant met lichtunits die als een wijsvinger naar het midden wijzen en mooi gewelfde flanken. Laurens van den Acker, Directeur Industrial Design bij Renault, heeft het ontwerp passie gegeven. Voor de cijferfetisjisten: de Talisman heeft een verhouding tussen het glasoppervlak en de plaatdelen van 33 om 66 procent. Volgens Van Den Acker de ideale maatvoering. Als kers op de taart ogen de 19-inch lichtmetalen wielen van de testauto prachtig.
Huiskamer
Het interieur, of beter gezegd de huiskamer van de Talisman, is bijna net zo prachtig vormgegeven als zijn koetswerk. Gezeten op de elektrisch verstelbare, verwarmde, gekoelde en masserende chauffeursfauteuil voel je je hier direct thuis. De afwerking en gebruikte materialen zijn, op enkele plaatsen na, van erg netjes en een onoverzichtelijke knoppenbrij tref je hier niet aan. Alle functies, en dat zijn er behoorlijk veel, worden bediend via het vlot reagerende touchscreen in de middenconsole. De tijd schoot te kort om alle mogelijkheden te doorgronden, maar tot de sfeerverlichting aan toe past de Talisman zich aan je humeur op dat moment aan. Met een lengte van 4,85 meter en een wielbasis van 2,81 meter mag je wat ruimte verwachten. Op de comfortabele achterbank zitten de passagiers dan ook bijna net zo fijn als voorin. Vooral de beenruimte is ontzettend groot. Met 608 liter aan kofferruimte en nog eens tal van opbergvakken hoeft er op het meenemen van bagage ook niet beknibbeld te worden.
De Talisman is gebouwd op het modulaire CMF-voertuigplatform en als zelfs Alain Prost, wereldkampioen Formule 1, de auto op zijn rijkwaliteiten heeft getest, dan moet dat wel goed zitten. Uniek is het 4Control-onderstel met vierwielsturing en Electronic Damper Control. Bij lagere snelheden sturen de achterwielen in tegengestelde richting voor extra manoeuvreerbaarheid, terwijl ze bij hogere snelheden meesturen voor optimale stuurprecisie, stabiliteit en veiligheid. De actieve dempers passen zich continu aan aan het wegdek en de wensen van de bestuurder. Met Renaults Multi-Sense stem je de systemen in diverse modi op elkaar af. Hierbij worden ook de besturing, versnellingsbak en het motorgeluid aangepast. Van ultiem vliegend tapijt tot strak en sportief, alles is mogelijk.
Soepele machine
De comfortmodus past het beste bij de Talisman, al blijft de auto ook dan een stevig randje houden. De besturing is direct maar loopt niet over van gevoel, het bochtgedrag is uit de kunst. Nooit zul je verrast worden doordat de auto iets doet wat hem niet is opgedragen. Kleinere wielen dan de 19-inch exemplaren onder de testauto zullen het comfort alleen nog maar verbeteren. Met de 130 pk sterke 1.6 dCi-dieselmotor is de Talisman prima bediend. Het is een soepele machine die zonder vertraging reageert op het gaspedaal en alleen boven de 3.000 toeren zijn stem verheft. De testauto is voorzien van de onmerkbaar schakelende zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling, een ideale combinatie waardoor de Talisman met uitstek geschikt is voor lange reizen.
Daar draagt ook de meest luxe Initiale Paris-uitvoering aan bij. Deze versie heeft zelfs gelamineerde zijruiten voor een betere geluidsisolatie. Ook LED-koplampen, verkeersbordherkenning, een head-up display en een achteruitrijcamera horen erbij. Daar betaal je dan wel voor, want voor minder dan 44.790 euro krijg je de testauto niet mee. Overigens is de Talisman er vanaf iets meer dan 30.000 euro en ook dan is de auto al voorzien van een complete uitrusting.
Flamboyantere richting
Of de Talisman net zo’n icoon gaat worden als zijn voorvaderen is afwachten. Feit is wel dat Renault een erg comfortabele reisauto met een prachtig uiterlijk en een zeer ruim interieur in de markt heeft gezet. Voorzien van alle moderne technologieën, gadgets en instelmogelijkheden kun je de auto helemaal op smaak brengen. Waar de Duitse merken nog altijd met erg zakelijk georiënteerde auto’s komen, kiest het Franse Renault voor een wat flamboyantere richting.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 130 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
Topsnelheid: 205 km/h
Transmissie: zestraps automaat
Gem. verbruik: 4,4 l/100 km (1:22,7)
Gewicht: 1.474 kg
Vanafprijs: € 30.590
Vanafprijs testauto: € 44.790
Plus
+ Geslaagd design
+ Ruim interieur
+ Hoog uitrustingsniveau
Min
– Weinig gevoelige besturing
– Volledig uitgerust flink aan de prijs
– Materiaalgebruik rond touchscreen