Infiniti bouwt zijn eerste compacte middenklasser in het premium C-segment niet in Japan, maar in het Engelse Sunderland. Vreemd? Niet als je weet dat het merk toebehoort aan Nissan, dat al jarenlang diverse modellen in de UK produceert. Net als Toyota met Lexus probeert voet aan de grond te krijgen in Europa, doet Nissan dit met Infiniti. Als klap op de vuurpijl hebben Mercedes en Renault ook nog een duit in het zakje gedaan. Is de Q30 daardoor een allegaartje geworden? Zeker niet!
Active compact
Onderhuids mag de Q30 dan wel gebaseerd zijn op de A-Klasse van Mercedes, een eigen gezicht heeft de Infiniti gelukkig wel gekregen. De auto komt ook qua maatvoering niet helemaal overeen met zijn neef uit Duitsland. De Q30 is dertien centimeter langer, drie centimeter breder en zeven centimeter hoger. Daarmee komt hij eerder in het vaarwater van de Mercedes GLA. Als ik naast de testauto in fris Moonlight White sta komt de Q30 dan ook niet over als een compacte C-segmenter. Infiniti zet de Q30 in de markt als een ‘active compact’ en wil een jongere doelgroep aanspreken. En het moet gezegd worden: de nieuweling is gedurfd vormgegeven. Zelf rept het merk over de kenmerken van een coupé, maar dat is wellicht iets te ver gezocht. De hogere bodemvrijheid, dikke wielkasten en lage daklijn zorgen voor goede proporties en een dynamische uitstraling. De diepe lijnen beginnen bij de opvallende grille en lopen vloeiend door tot aan de bijzonder getekende C-stijl. Voor de scherpe lijnen in de deuren is zelfs een nieuw soort 3D-productieproces ontwikkeld.
Vanbinnen moet de Q30 een ‘cool-to-the-touch’ gevoel geven. Bij het instappen is het voelbaar dat de auto hoger op zijn wielen staat dan de A-Klasse. Je valt niet zo diep in de voorstoelen, die overigens stevig van aard zijn, maar qua zijdelingse steun wat te wensen over laten. De zitting van de bestuurderstoel is in hoek verstelbaar, erg prettig net als de elektrisch verstelbare lendensteun. Dat Infiniti voor de bedieningsknoppen met de winkelwagen door het magazijn van grootgrutter Mercedes is gelopen is overduidelijk. Van lichtschakelaar tot aircopaneel en sleutel, alles komt bekend voor. Desondanks hebben de Japanners het design van het dashboard een eigen sausje gegeven. Vooral de horizontale lijnen die van de middenconsole naar de passagiersdeur lopen zijn Q30-eigen. Premium kun je de afwerking zeker noemen, kijk alleen al naar de mooie (kunst)leren oppervlaktes met keurige stiksels boven op de boordplank. Alles voelt stevig aan en het InTouch-infotainmentsysteem is eenvoudig te doorgronden. Je kunt kiezen om alles via het touchscreen te bedienen en achter de pook zit tevens een draai-/drukknop om navigatie, radio en alle veiligheidssystemen in te stellen.
Zakelijke rijders
Op de achterbank biedt de Q30 meer ruimte dan de A-Klasse, ondanks de gelijke wielbasis. Omdat de auto een stuk hoger is dan zijn neef is vooral de hoofdruimte een stuk groter. De bagageruimte is flink voor een compacte middenklasser en is net zo mooi afgewerkt als de cockpit. De geteste Q30 Business is specifiek op zakelijke rijders gericht en heeft veel gewenste opties aan boord. Bluetooth, navigatie, automatische airco, sensoren voor licht en ruitenwissers, stoelverwarming, allemaal standaard. Alleen de wieldoppen doen afbreuk aan het premiumkarakter dat Infiniti nastreeft. Gelukkig kan de dealer daar met lichtmetalen wielen verandering in brengen. Voor het interieur kun je kiezen voor diverse fraaie kleuren zodat er een Q30 naar eigen smaak besteld kan worden.
Renault speelt ook een deuntje mee, het is tenslotte gelieerd aan Nissan. Voorin ligt de overbekende 1.5 dCi-dieselmotor met 109 pk en 260 Nm. Met de 1.355 kilo zware Q30 heeft deze machine weinig moeite, al liggen de prestaties natuurlijk niet op een daverend hoog niveau. Voor de Nederlandse praktijk is het echter prima, vooral omdat de maximale trekkracht al vroeg beschikbaar is. De motor is ontzettend soepel en pikt zelfs bij 1.000 toeren per minuut al zonder morren op. Pas als de toerenteller het getal twee voorbij is komt er echt gang in de zaak, maar op de snelweg kun je in de vijfde en zesde versnelling goed uit de voeten. Bovendien schakelt de zesbak plezierig met duidelijke, directe en korte slagen. Kortom, een fijne aandrijflijn. De Q30 zet qua weggedrag geen nieuwe maatstaven op het gebied van dynamiek of comfort, maar deze twee zaken smelten samen tot een heel goede combinatie. Met de 215/60 R17-banden is de testauto niet te stug, drempels en korte oneffenheden komen niet vervelend door. Desondanks kun je best een robbertje sturen met de Q30 omdat de besturing op een fijne manier doorgeeft wat er onder de aangedreven voorwielen gebeurd. Ten opzichte van de A-Klasse is de Q30 minder sportief, maar gerieflijker.
Niet voor een dubbeltje op de eerste rang
Infiniti heeft met de Q30 een auto in de markt gezet met een duidelijk eigen gezicht. Dat Mercedes en Renault een aandeel in de ontwikkeling hebben gehad is eigenlijk alleen maar positief. De ergonomie aan boord is prima en de aandrijflijn is aangenaam stil en voldoende krachtig. Ruimte biedt de Q30 ook voldoende, zeker de kofferbak is flink van formaat, net als de hele auto overigens. Met een instapprijs van 30.000 euro is de Q30 niet goedkoop, maar in het premiumsegment zit je niet voor een dubbeltje op de eerste rang. Ten opzichte van de concurrentie zet Infiniti hier een compleet uitrustingsniveau tegenover. Als je eens iets anders wilt rijden: ga eens langs bij de Infiniti-dealer.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.461 cc
Cilinders/Kleppen: 4/8
Max. vermogen: 109 pk bij 4.000 tpm
Max. koppel: 260 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,0 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 3,9 l/100 km (1:25,6)
Gewicht: 1.355 kg
Vanafprijs: € 29.340
Vanafprijs testauto: € 32.870
Plus
+ Eigenzinnig design
+ Fijne aandrijflijn
+ Prima uitrustingsniveau
Min
– Bekende Mercedes-knoppen
– Geen sportieve aspiraties
– Wieldoppen op Business-uitvoering