Het moest er een keer van komen. Nu de meeste Europese merken compacte turbomotoren in hun programma hebben, kan Suzuki natuurlijk niet achterblijven. De voordelen van een kleine verbrandingsmotor met drukvuller zijn bekend: veel trekkracht bij lage toerentallen en een laag brandstofverbruik wanneer het gaspedaal met beleid wordt beroerd. In de autobranche is dit concept momenteel het middel om modellen met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot aan te kunnen bieden. Over de technische gesteldheid na een aantal jaar is nog weinig bekend, maar van een merk als Suzuki mag je aannemen dat men op dat gebied niet over een nacht ijs zijn gegaan. In de avontuurlijke Vitara heb je naast de atmosferische 1.6 met 120 pk nu ook de keuze uit de 1.4 BoosterJet met 140 pk. Omdat hier direct een speciaal samengesteld uitrustingspakket bij hoort verlangt de dealer wel een flinke investering voordat de crossover mee naar huis mag.
In het interieur overheerst de kleur zwart, maar her en der heeft Suzuki rode accenten toegepast. Het analoge klokje tussen de ventilatieroosters is origineel en het geheel is netjes afgewerkt. Via het touchscreen in de middenconsole bedien je audio, telefoon en navigatie. De erg fijn zittende, stevige stoelen voor een luxueuze indruk bekleed met leer en Alcantara. Comfortabel is de verschuifbare armsteun tussen de stoelen en door de hoge motorkap kun je precies zien waar de voorkant van de auto ophoudt.
Dubbele bodem
Over de ruimte aan boord geen onvertogen woord en met 375 tot 1.120 heeft de 4,18 meter lange Vitara genoeg ruimte voor bagage, inclusief een dubbele bodem. Als basis voor de Vitara S heeft Suzuki de High Executive genomen met parkeersensoren voor en achter, een navigatiesysteem en een licht- en regensensor. Het panoramadak is niet van de partij, maar het exterieur is opgefleurd met een andere grille, zilverkleurige spiegels en donkere lichtmetalen wielen.
Met de nieuwe 1.4 BoosterJet onder de motorkap is de Vitara zoals hij altijd al had moeten zijn. Ook met de atmosferische 1.6 is Suzuki’s SUV/crossover al een lekker sturende auto die zijn bestuurder fijn bij het rijden betrekt. De turbomotor geeft de rijbeleving echter net dat randje extra plezier. Al onder de 2.000 toeren pakt de machine goed op en met een kleine duw in de rug maakt hij met alle gemak snelheid. Daarbij treedt het motorgeluid nooit vervelend op de voorgrond. Samen met de fijne zesbak met korte klik-klak schakelwegen daagt de Suzuki je uit om het gaspedaal lekker in te trappen. Zeker in de Sport-stand die alleen de AllGrip-uitvoering heeft en waarin de motor vinniger reageert. Daar staat wel tegenover dat de benzinetank sneller leeg zal zijn, ook al zeggen de fabriekscijfers dat de 1.4 BoosterJet zuiniger is dan de oude 1.6-motor.
De vierwielaandrijving komt in deze uitvoering extra goed van pas. Tijdens lekker sturen op kleine, met modder besmeurde weggetjes zorgt het voor extra balans en bij het uitaccelereren van een bocht heb je geen last van doorslippende voorwielen die de trekkracht niet aankunnen. Wat kost dat dan, zo’n Vitara 1.4 BoosterJet? De geteste AllGrip-versie moet 31.199 opleveren. Ten opzichte van een vierwielaangedreven Vitara 1.6 betekent dat een meerprijs van 2.000 euro. Flink wat geld, zeker voor een Suzuki. Feit is wel dat je er een enorm fijn rijdende auto voor terugkrijgt waarmee je zowel zuinig als pittig kunt rijden.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.373 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 140 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 220 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,2 sec.
Topsnelheid: 200 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,4 l/100 km (1:18,5)
Gewicht: 1.185 kg
Vanafprijs: € 19.999
Vanafprijs testauto: € 31.199
Plus
+ Fijne turbomotor
+ Korte schakelwegen
+ Eenvoudig bedienbare adaptieve cruise control
Min
– Daagt erg uit tot gasgeven (onzuinig)
– Flinke aanschafprijs
– Slechts één uitvoering leverbaar