De Twingo met turboloze 70 pk-motor is een prima machientje voor in de stad, maar heeft op de snelweg qua acceleratie weinig in de melk te brokkelen. Renault biedt voor degene die een echt pittige A-segmenter wil de twintig pk sterkere TCe 90-motor aan mét turbo. Voor 1.200 euro extra krijg je een totaal andere auto.
En pittig is de Twingo TCe 90! Het motortje is slechts 898 cc groot, maar in combinatie met de turbo lukt het om binnen 11 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren. Objectief gezien geen wereldscore, voor zo’n kleine dreumes geen verkeerde waarde. Het geluid dat de Twingo voortbrengt lijkt net als bij de SCe 70-versie op een opgevoerde stofzuiger en bij lage toerentallen wil het blok aardig dreunen. Erg jammer dat ook de meest vlotte Twingo een toerenteller moet ontberen. Juist bij deze uitvoering ben je benieuwd naar het aantal omwentelingen dat de krukas maakt om er de beste prestaties uit te halen. Opvallend is dat de koppeling intuïtiever te bedienen is dan in de zwakkere Twingo, en ook het schakelen verloopt wat sportiever. Korte droge gangwissels in plaats van een gevoelloos, maar wel soepel schakelgedrag.
Snorrende driepitter
Waar de 90 pk sterke Twingo in tegenstelling tot de 70 pk-versie in de stad uitnodigt tot doorrijden, hoef je op de snelweg minder op je qui-vive te zijn. Boven de 120 km/h neemt de acceleratiekracht duidelijk af, maar door de koppelboost van 44 Nm is terugschakelen minder vaak nodig. Op constante snelheid treedt windgeruis eerder op de voorgrond dan de ronk van de tevreden snorrende driepitter. Renault beweert dat de Twingo TCe 90 net zo zuinig is als de SCe 70, maar hoogstwaarschijnlijk zal het verbruik van de turbomotor in de praktijk hoger liggen. Simpelweg omdat de auto vraagt om lekker gas geven.
De testauto is op het gebied van wegligging een geval apart. Naast de 16-inch lichtmetalen wielen uit het Pack Sport is de roodzwart gewrapte demonstratieauto voorzien van een verlagingsset. Op klinkers lijdt het comfort duidelijk onder de strakke vering en demping, maar op asfaltwegen ligt de Twingo hierdoor als een kart op de weg. De besturing zou nog een tikje zwaarder mogen, maar in combinatie met 185/50 R16-banden op de vooras en rubber in de maat 205/45 R16 op de aangedreven achteras is het een autootje geworden dat een bochtig parcours niet schuwt. Ondanks de achterwielaandrijving is het niet eenvoudig om de kont om te laten komen, al moet je op regenachtige dagen wel in gedachten houden dat een klein zwiepertje mogelijk kan zijn. Om dit soort uitspattingen bewust te provoceren is een goede timing noodzakelijk. De motor mag dan wel goed op het gaspedaal reageren, het duurt altijd eventjes voordat de turbo mee gaat doen. Voor je het weet ben je halverwege de bocht en staat het stuur weer in de rechtuitstand.
Niets te klagen
Of je de 1.200 euro die de Twingo TCe 90 meer kost ten opzichte van de SCe 70 altijd moet besteden hangt af van het gebruiksdoel van de auto. Mensen die meer in de stad rijden zullen de rustigere, en daardoor ongetwijfeld zuinigere 70 pk-versie appreciëren. De snelweg is ook dan prima begaanbaar, maar vlot inhalen is er niet bij. Daarvoor heeft Renault de veel pittigere turbomotor met twintig extra paarden in de prijslijst staan. Hiermee is de Twingo in druk verkeer nog altijd een heerlijk wendbare stadsauto, maar valt er ook boven de 100 km/h niets te klagen. Wel daagt de sterkste Twingo tot nu toe uit om te scheuren, dus houdt een schuin oog op de verbruiksmeter gericht.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 898 cc
Cilinders/Kleppen: 3/12
Max. vermogen: 90 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 135 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
Topsnelheid: 165 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)
Gewicht: 918 kg
Vanafprijs: € 10.790
Vanafprijs testauto: € 14.790
Plus
+ Pittige driecilinder
+ Schakelt strak
+ Kartachtig weggedrag
Min
– Motordreun bij lage toerentallen
– Krap achterin
– Veercomfort met verlagingsset