Renault onthulde de eerste conceptversie van de Mégane Scénic in 1991 en kwam in 1996 met het productiemodel, algemeen beschouwd als de eerste compacte mpv op de Europese markt. Bovendien werd de Franse gezinsauto verkozen tot Auto van het Jaar 1997. Na de tweede en derde generatie die in 2002 en 2009, staat sinds een paar dagen nummer vier bij de dealer. Binnenkort kun je daar ook de zevenzits Grand Scénic bewonderen, deze test staat in het teken van de korte versie. Op pad met de nieuwe Scénic TCe 115 Intens die in het Franse Douai in dezelfde fabriek als de Talisman en Espace wordt gebouwd.
Begin dit jaar maakte de door Laurens van den Acker ontworpen Scénic zijn opwachting op de Autosalon van Genève, gevolgd door een optreden op het Concours d’Elégance bij Paleis Het Loo. Opvallend is dat Renault ervoor gekozen heeft om het mpv-concept trouw te blijven. Veel merken stappen over naar een crossover, Renault eist een stuk taart in beide segmenten op. De Scénic, gebaseerd op de R-Space Concept uit 2011, valt op door zijn grote panoramische voorruit en de vier centimeter grotere bodemvrijheid ten opzichte van zijn voorganger. Met de karakteristieke C-vormige LED-koplampen sluit het model aan bij de nieuwe huisstijl van het Franse merk. Via de hoge taillelijn belanden we aan de achterkant waar de korte overhang, grote spoorbreedte en horizontale ‘Edge Light’-lichtunits met 3D-effect zorgen voor een smakelijk geheel.
Gewenningsperiode
Renault heeft het interieur ontworpen als comfortabele huiskamer. Voorin zitten je op gerieflijke en ruim instelbare zetels en de bestuurder ziet achter het stuurwiel een combinatie van digitale en analoge tellers. Qua afwerking is er een forse stap vooruitgezet. Er is veel zacht en degelijk aanvoelend materiaal gebruikt. Alleen de omlijsting van het multimediascherm oogt wat simpel. Veel knoppen kom je niet tegen omdat de radio, het navigatiesysteem en alle veiligheidssystemen worden bediend via touchscreen van het R-Link 2-systeem. Na een gewenningsperiode is het redelijk vlot reagerende scherm goed te doorgronden, maar veel concurrenten zijn voorzien van handiger systemen. Een mpv moet praktisch zijn en de 4,40 meter lange Scénic is dat. Naast de verschuifbare middenconsole en de in een handomdraai neerklapbare achterstoelen is er de ‘Easy Life drawer’, een grote variant van het aloude dashboardkastje. De lade opent door middel van een sensor en vergrendelt automatisch zodra de auto op slot gaat. In totaal is er 63 liter opbergruimte aan boord. De bagageruimte is met een inhoud van minimaal 572 liter fors. Tegenvallend is de hoeveelheid beenruimte achterin.
Niet te missen zijn de standaard 20-inch wielen. Behalve een goede opvulling van de wielkasten en een dynamisch gezicht zorgen de relatief smalle 195-banden voor een lagere rolweerstand, en dus een lager brandstofverbruik. De wang van het rubber is hoger dan die van de meeste 17- en 18-inch banden wat moet zorgen voor meer comfort. Op lange welvingen is de Scénic inderdaad comfortabel, korte richels en verkeersdrempels slecht de Franse mpv minder geraffineerd dan gedacht. De auto is voorzien van MTV-dempers (multi-tuned valve), waarvan de afstelling van de kleppen variabel is. Hoewel de 195/55 R20-banden groter zijn, zijn ze nauwelijks duurder en beperken de hogere wangen het risico op schade. Sneeuwkettingen zijn volgens Renault geen probleem. Het weggedrag van de Scénic is voor de rest keurig voor een auto in dit segment. Er is geen dynamisch randje toegevoegd, maar dat zal de doelgroep ook niet verwachten. De besturing is licht, maar niet geheel gevoelloos en snelle bochten worden zonder al te veel drama genomen. De Scénic is erop gericht zijn inzittenden zonder ergernissen van A naar B te brengen en slaagt daar prima in. Met Multi-Sense (Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco) zijn de reacties het gaspedaal aan te passen, net als het gevoel van de besturing en de sfeerverlichting. De variaties zijn echter minder voel- en zichtbaar dan bij de Mégane en Talisman.
Keurig op de achtergrond
Het gamma van de in elf kleuren leverbare Scénic biedt keuze uit twee benzine- en vier dieselmotoren. Voorin de testauto, gespoten in de nieuwe kleur Rouge Carmin, ligt de basismotor, een 115 pk sterke en 1.198 cc grote direct ingespoten viercilinder met turbo. Opvallend is het hoge trekgewicht van 1.850 kilo, daar zal de auto in de bergen een flinke kluif aan hebben. In het vlakke Nederland voldoet de machine echter prima en houdt hij zich altijd keurig op de achtergrond. De motor is soepel, geeft zijn trekkracht van 190 Nm heel lineair af en heeft geen vreemde nukken. Ook de handgeschakelde zesbak laat zich van zijn goede kant zien, net als de vanzelfsprekende bediening van de koppeling. Voor 800 euro krijg je dezelfde motor met 15 pk en 15 Nm extra, wellicht een goede keuze als de Scénic ook als reisauto ingezet wordt.
Op het gebied van veiligheid hoeft Renault niets wijs gemaakt te worden. De nieuwe Scénic is hun twintigste model met de maximale veiligheidsscore van vijf Euro NCAP-sterren. Active Emergency Braking System (AEBS) met voetgangers detectie is standaard. Dit systeem controleert de omgeving van de auto op stilstaande en bewegende objecten, waarschuwt de bestuurder voor op een aanrijding en remt de auto desnoods tot stilstand af. Wie meer ruimte wil kan terecht bij de 23 centimeter langere en 1.200 euro duurdere Grand Scénic. Deze is er ook als zevenzitter.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Renault-dealer Dorzo in Vlaardingen.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.198 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 115 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel: 190 Nm bij 2.000 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 12,3 sec.
Topsnelheid: 185 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,8 l/100 km (1:17,2)
Gewicht: 1.403 kg
Vanafprijs: € 26.360
Vanafprijs testauto: € 30.160
Plus
+ Strak design
+ Hoog uitrustingsniveau
+ Grote bagageruimte maar…
Min
– …krappe beenruimte achterin
– Weinig verschil in rijmodi
– Materiaalgebruik rond touchscreen