Suzuki Ignis: Nieuwe Ignis ditmaal wel een vurig autootje?

exc-5850dbf21b631bf3536ddfcd

Scroll this

Ignis, is dat niet een Italiaanse fabrikant van huishoudelijke apparatuur? Klopt. Het bedrijf sponsorde tussen 1955 en 1970 zelfs een wielerploeg in zijn thuisland. Suzuki heeft de naam in het jaar 2000 achterop een hoog op zijn poten staande drie- en vijfdeurs compacte auto geplakt, een soort kleine SUV/MPV waarvan er tot en met 2006 zo’n 10.000 in ons land zijn verkocht. In het Latijn betekent Ignis ‘vuur’. Ondanks een Sport-uitvoering met 109 pk was dat niet echt een vurig autootje. Tien jaar na dato keert de Ignis in een volledig nieuwe jas terug.

Michio Suzuki bouwde zijn eerste auto in 1937, maar pas in 1955 wisten zijn vierwielers veel klanten te overtuigen. Suzuki staat bekend als bouwer van slimme, compacte stadsauto’s en ook op het gebied van vierwielaandrijvers weten de Japanners van wanten. Op de autosalon van Genève toonde Suzuki in 2015 de iM-4 concept. Dit model is verder ontwikkeld tot productiemodel dat een half jaar later op de Tokyo Motor Show stond te glimmen. De nieuwe, fris ogende Ignis (intern model FF21S genoemd) heeft in de verte nog wel wat weg van de acht centimeter kortere eerste generatie zonder achterdeuren uit 2000. Strakke lijnen, een stoere outdoor-stijl, hier en daar details uit het verleden, maar toch een modern design. Van de Fronte, een stadsautootje uit 1962, zijn de grille en koplampen afgeleid. De oplopende achterste zijruiten en denkbeeldige koelroosters in de C-stijl kennen we van de SC 100 GX uit de jaren zeventig. Voor de zwarte A- en B-stijlen, waardoor het dak lijkt te zweven, heeft de huidige Swift model gestaan en de opliggende motorkap weerspiegelt het 4×4-DNA. De in 13 kleuren leverbare Ignis staat relatief hoog op zijn wielen die zo ver mogelijk op de hoeken zijn geplaatst. Er is zelfs een conceptmodel voor een extra stoere variant ontwikkeld, maar of deze Ignis Trail ooit in productie gaat is nog maar de vraag.

Rechthoekige elementen

Dit jaar maakte het Europese publiek op de autosalon van Parijs voor het eerst kennis met de compacte crossover en kon men ook het speels vormgegeven interieur van dichtbij bekijken. Opvallend is de combinatie van ronde en rechthoekige elementen. Een prima overzichtelijkheid heeft Suzuki gecombineerd met een wat hogere zitpositie voor een beter zicht op de weg en ergonomisch klopt het geheel. In het midden is een losstaand scherm voor het simpel bedienbare infotainment- en navigatiesysteem gemonteerd waarop ook de beelden van de achteruitrijcamera tevoorschijn getoverd kunnen worden. Voor een auto van 3,70 Meter lang is de Ignis erg ruim, ook achterin op de verschuifbare, maar vlak vormgegeven, achterbank. De hoofdruimte is minder groot dan voorin, maar je onderdanen hebben een vorstelijke hoeveelheid bewegingsvrijheid. Alleen het zicht schuin naar achteren is door de brede C-stijl minder florissant. Een bagageruimte van 260 liter is in deze klasse niet verkeerd en 1.100 liter met de bank omgeklapt is genoeg voor het vervoer van een (Ignis-)wasmachine. De voorstoelen zitten gewoon goed, niet meer en niet minder.

De enige motor die Suzuki in de Ignis levert is de 1.2 DualJet benzinemotor met 90 pk en 120 Nm (K12C), naar wens gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of een geautomatiseerde AGS (Auto Gear Shift). Je kunt zelfs kiezen voor het AllGrip 4×4-systeem, al wordt de auto dan wel 50 tot 60 kilo zwaarder. Ook is er het brandstof besparende SHVS-systeem (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) waarbij via een startgenerator (ISG) remenergie wordt opgeslagen in een lithium-ion-accu. Deze energie voedt bijvoorbeeld de airconditioning en helpt bij het starten en accelereren. De atmosferische viercilinder zestienklepper zelf is voorzien van variabele kleptiming en een dubbele bovenliggende nokkenas. Het karakter van de motor is goed afgestemd op de met korte en soepele bewegingen bedienbare vijfbak. Hier geen ongebalanceerd aanvoelende driepitter, maar gewoon een degelijke viercilinder die zijn kracht mooi lineair opbouwt. Ook bij lage toeren komt de Ignis goed op gang en alleen als je hem flink op zijn falie geeft komt het motorgeluid nogal fors door tot het interieur. Boven de 120 km/h gaat het allemaal minder vlot, maar daaronder sprint de kleine Suzuki dat het een lieve lust is van verkeerslicht naar verkeerslicht.

Geen probleem

Met een gewicht van slechts 810 kilo is de testauto dan ook erg licht. De nieuwe Ignis is zelfs minder gewichtig dan zijn voorganger van zestien jaar geleden. Zeker op 175/60 R16-banden stuurt de auto helemaal niet verkeerd en ligt hij ook op de snelweg stabiel op het asfalt. Op hogere snelheden klinken wind- en bandengeruis meer door, iets meer isolatiemateriaal had welkom geweest. Ondanks de hoge koets valt het overhellen in bochten erg mee, maar het veercomfort op zowel kleine als grote oneffenheden zou soepeler mogen. De stad blijft de plek waar de wendbare Ignis zich het meest thuis voelt. We zijn een parkeergarage in gereden en zelfs de kleinste plekjes zijn voor deze Japanner geen probleem. Heel wendbaar laat hij zicht tussen de stadsbussen en voetgangers door laveren.

Er zijn drie uitrustingsniveau’s leverbaar. De Ignis Comfort heeft altijd airco, elektrische spiegels en een radio/cd-speler. Met de Select trakteer je jezelf op stoelverwarming, een DAB-radio, achteruitrijcamera en lichtmetalen wielen. Als topuitvoering is er de Ignis Stijl met climate control, navigatie, cruise control en drie extra veiligheidssystemen. Dual Camera Brake Support is een camerasysteem achter de voorruit dat de auto afremt als je te dicht op je voorligger zit en Lane Departure Warning laat het stuur trillen als je onbewust over die wegbelijning heen gaat. Tot slot waarschuwt Vehicle Swaying Warning als de bestuurder gaat slingeren.

Grappig ogend

Suzuki heeft met de Ignis een erg grappig ogend, goed rijdend en schappelijk geprijsd concept in de markt gezet. De naamgeving is wellicht voer voor discussie, maar feit is wel dat je niet onopvallend door het verkeer gaat met deze in het Japanse Sagara gebouwde crossover. Als een Celerio te klein is, een Baleno te gewoontjes en een Swift net te hoog gegrepen, dan is de Ignis een mooi alternatief.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Suzuki-dealer Reno in Dordrecht.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.242 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 90 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel: 120 Nm bij 4.400 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 11,8 sec.
Topsnelheid: 170 km/h
Transmissie: handgeschakelde vijfbak
Gem. verbruik: 4,3 l/100 km (1:23,3)
Gewicht: 810 kg
Vanafprijs: € 14.499
Vanafprijs testauto: € 17.999

Plus
+ Vrolijk design
+ Erg ruim interieur
+ Goede rij-eigenschappen

Min
– Zicht schuin naar achteren
– Veercomfort op slecht wegdek
– Slechts één motorisering leverbaar

Submit a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *