Infiniti Q60 2.0t Premium Tech: Fraaie Q60 onderstreept eigenzinnigheid Infiniti

exc-5840fdd0ebbd1a8b371d4abb

Scroll this

Vergeet de G35 en G37 Coupé uit 2002 en 2008. Infiniti, het 27 jaar bestaande luxemerk van Nissan dat in 50 landen ter wereld auto’s verkoopt, gooit het met de nieuwe Q60 over een andere boeg. De Japanners willen nog meer uitstralen een uniek merk te zijn. Onder het motto niet iedereen een beetje tevreden te houden, maar een kleiner aantal vaste ambassadeurs te verzamelen. In 2014 waren dat er in ons land 30, in 2015 al 80 en tot en met oktober zitten we voor dit jaar al op 191 stuks. Uiteraard is die waanzinnige stijging volledig te danken aan de compacte Q30, de nieuwe Q60 zal ongetwijfeld een zeldzaamheid blijven. Na de onthulling in januari op de North American International Auto Show in Detroit kunnen we nu uitgebreid rijden met Infiniti’s nieuwe coupé.

Vooral de laatste jaren zijn Infiniti’s opmerkelijk en expressief vormgegeven. Onder de noemer ‘Powerful Elegance’ hebben Executive Design Director Alfonso Albaisa en zijn team kunstenaars een krachtige ogende en gedurfde coupé op de weg gezet. Het ontwerp bestaat uit vloeiende sculpturale lijnen en sterke, gespierde proporties. Vooral driekwart van achteren ziet de dynamische Q60 er met zijn standaard 19-inch wielen en Cw-waarde van 0,29 erg fraai uit. De grille met dubbele boog en LED-koplampen zorgen ervoor dat de auto direct herkenbaar is als Infiniti. Ook de mistlampen en achterlichten zijn voorzien van LED-techniek. De testauto is gespoten in Dynamic Sunstone Red met daarover een harde blanke lak die helpt de speciale afwerking van de verf te beschermen. Ook draagt het bij aan de diepte van de glans. Uiteraard kun je ook kiezen voor een van de negen andere kleuren.

De passagier in gedachte gehouden

Dat men in de fabriek in het Japanse Tochigi een obsessieve aandacht voor detail, vakmanschap en technische precisie heeft zie je ook vanbinnen. Wat dacht je van een deurstop waarmee je de deur in vrijwel elke positie open kunt houden. Bij het ontwerpen van het interieur heeft de bestuurder centraal gestaan en heeft Infiniti de passagier in gedachte gehouden. Ook achterin hebben de inzittenden een eigen afgebakende ruimte. Al moet je je van de hoeveelheid ruimte niet veel voorstellen. Het centrale deel van het uitstekend afgewerkte dashboard bestaat uit twee touchscreens als onderdeel van de het InTouch-infotainmentsysteem. Hiermee stuur je naast de verschillende rijmodi ook audio, navigatie en airco aan. Voorin zit je in de 4,69 meter lange Q60 op fijne stoelen van voldoende groot formaat waarvan ook de zijdelingse steun instelbaar is. De bagageruimte is met 342 liter niet overweldigend groot, maar voldoende voor een vakantie met twee personen.

Technisch heeft Infiniti alle registers opengetrokken. Een rondom onafhankelijke wielophanging met voor double wishbones en achter een multi-link variant met Dual Flow Path-schokdempers zijn niet zo opzienbarend. Uniek is wel het tweede generatie steer-by-wire-systeem, Direct AdaptiveSteering (DAS). Dit brengt de input van de bestuurder zonder mechanisch verbonden onderdelen digitaal over. Volgens Infiniti zorgt dit in samenwerking met de Steering Angle Actuator voor een snellere en betere respons, worden trillingen weggefilterd en zijn minder stuurcorrecties nodig. Bovendien kun je kiezen uit diverse gepersonaliseerde modi. De stuurkracht neemt geleidelijk toe met de snelheid van laterale G-krachten. DAS is op de testauto als optie toegevoegd, standaard is een conventionele stuurinrichting met elektrohydraulische bekrachtiging.

Hydraulisch bekrachtigde besturing

In de praktijk voelt de Q60 inderdaad aan zoals Infiniti belooft. Er zijn geen trillingen in de direct reagerende besturing voelbaar en de variabele bekrachtiging geeft een vertrouwenwekkend gevoel. In de sportstand draait het stuur een stuk zwaarder en je kunt in de meeste bochten je handen op kwart voor drie houden. Zo fijn als een puur hydraulisch bekrachtigde besturing komt het DAS niet over, maar volledig gespeend van enige communicatie is het systeem zeker niet. Op zijn 255/40 R19 run-flat-banden rolt de coupé stug over dwarsrichels, maar dat is natuurlijk te verwachten van zo’n sportieve auto. Ook op lange welvingen beweegt de carrosserie nauwelijks, alleen bij flinke remacties midden in een bocht duikt de neus naar binnen en zet de achterkant een klein stapje opzij. Samen met het DAS-stuursysteem zorgt dit voor een vermakelijk weggedrag.

Infiniti levert de Q60 met de 211 pk sterke M274 2,0-liter viercilinder turbomotor van Mercedes-Benz en de twin-turbo 3.0 V6 VR30DDTT met 405 pk van Nissan. Beide machines zijn gekoppeld aan een zeventraps volautomaat. De vierpitter heeft altijd achterwielaandrijving, de V6 geeft zijn power aan alle vier de wielen af en heeft bovendien adaptieve schokdempers. Onder de motorkap van de testauto ligt de direct ingespoten (DIG) en volledig uitaluminium opgetrokken 2.0t. Naast een turbo beschikt dit blok ook over hydraulische variabele kleptiming (CVVT) en met hars gecoate zuigers. Om eerlijk te zijn voelt de machine niet zo speciaal aan als het uiterlijk van de Q60 doet vermoeden. De trekkracht is tussen de 1.250 en 3.500 toeren maximaal en dat zorgt samen met de zeer stille loop van de krachtbron eerder voor een rustgevende ervaring dan voor een sportief gevoel. Ook als je flink op het gas gaat schreeuwt de 2.0t het niet uit en klinkt hij als een reguliere vierpitter. Het is een prima motor met werkelijk uitstekende prestaties en de automaat schakelt vrijwel feilloos, maar iets meer inspiratie hadden we van Infiniti wel verwacht op dit gebied. Overigens kun je met de Drive Mode Selector kiezen voor de sport-stand waarin er later opgeschakeld wordt.

216 hooggeschoolde Takumi

Vanaf 48.745 euro mag je de Q60 2.0t Premium ophalen bij een van de twee Infiniti Centers in ons land. De minst prijzige uitvoering beschikt al over elektrisch verstelbare stoelen met verwarming, licht-, regen- en parkeersensoren, een achteruitrijcamera en verkeersbordherkenning. Ook volledige LED-verlichting en veiligheidssystemen als Lane Departure Warning(LDW) en Forward Collision Warning (FCW) zijn standaard. De geteste Premium Tech-uitvoering heeft voor 6.450 euro extra bovendien een navigatiesysteem, Bose-audio, adaptieve koplampen en een Around View Monitor (AVM) met parkeerhulpsysteem aan boord. De veiligheidsuitrusting bestaat daarnaast uit adaptieve cruise control en Blind Spot Warning (BSW). De Q60 2.0t is er voor 2.000 euro extra ook als Sport en Sport Tech met aluminium pedalen, schakelflippers en een ander design wielen.

Met de Q60 hebben de 216 hooggeschoolde Takumi (meesterambachtslieden) aan de productielijn in Japan een uitstekend product neergezet. Trouw aan de Japanse filosofie van Kaizen (continue verbetering) krijg je met deze Infiniti een sportieve coupé die echt anders dan anders is. Een prachtig ontwerp, een voldoende onderscheidend interieur en prima prestaties maken het een serieuze concurrent voor de BMW 4 Serie Coupé. Ook de ruime standaarduitrusting en het fijne stuur- en weggedrag onderscheiden de Japanner van de gevestigde orde. Een smetje op het blazoen is de minder inspirerende aandrijflijn, maar de 405 pk sterke en stukken minder zuinige 3.0 V6-motor is vanwege de extra BPM-toeslag maar liefst 35.350 euro duurder.

Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Infiniti Center Rotterdam.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 211 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 350 Nm bij 1.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,3 sec.
Topsnelheid: 235 km/h
Transmissie: zeventraps automaat
Gem. verbruik: 6,8 l/100 km (1:14,7)
Gewicht: 1.753 kg
Vanafprijs: € 48.745
Vanafprijs testauto: € 55.195

Plus
+ Prachtig design
+ Vermakelijk weggedrag
+ Zeer ruime standaarduitrusting

Min
– Weinig zitruimte achterin
– Stug op korte oneffenheden
– Inspiratieloze aandrijflijn

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *