Na conceptcars op de autoshow van Parijs in 2014 en Frankfurt in 2015 vormde Genève in 2016 het toneel voor de introductie van het productiemodel van de Toyota C-HR. De nauwelijks gewijzigde Coupé High Rider is een compacte crossover in het C-segment waarmee de Japanners het roer rigoureus omgooien. Toyota wil de overstap maken van saai en betrouwbaar naar power en lef. We zijn benieuwd of het uitgesproken ontwerp ook tot uiting komt in het rijgedrag van de midsize crossover.
De conceptcar was superscherp gesneden en de productieversie lijkt er als twee druppels water op. De in Toyota’s Europese designstudio ED2 getekende C-HR heeft een opvallend, coupé-achtig design. Het is dan ook de bedoeling dat de auto je raakt en enthousiasmeert. Bijzonder detail zijn de in de C-stijl weggewerkte portiergrepen. Een ander opvallend kenmerk is de zelfverzekerde neus, een verdere interpretatie van de Keen Look-designtaal die Toyota met de laatste Auris introduceerde. Het dak lijkt boven de carrosserie te zweven en ook de taps toelopende zijruiten en vloeiend vormgegeven zijkant springen in het oog. Als je de Nissan Juke opvallend vindt, zie de 4,36 meter lange C-HR dan maar als een uitdagend designstatement.
Harmonie en eenheid
Het interieur sluit hier goed op aan met het nieuwe SensualTech-designthema. Toyota heeft de binnenkant van de C-HR opgebouwd uit verschillende lagen, ieder met zijn eigen functies en afwerkingsmateriaal. Dit moet harmonie en eenheid uitstralen en dat is goed gelukt. Je kunt kiezen uit drie kleurenthema’s (grijs, blauw of bruin) en sierlijsten in zwart of zilver. De instrumenten en versnellingspook hebben fris blauwe achtergrondverlichting. Op de asymmetrisch vormgegeven middenconsole is een iets naar de bestuurder gericht 8-inch touchscreen gemonteerd. Zowel voor- als achterin zit je vrij laag. De stoelen geven een fijne hoeveelheid zijdelingse steun en zijn ruim verstelbaar. Op de achterbank valt de hoeveelheid beenruimte niet tegen en ondanks de aflopende daklijn is er genoeg hoofdruimte. Met 377 liter aan bagageruimte zit de CH-R op het gemiddelde in zijn segment. Het zicht rondom is wel een minpunt, zeker door de brede C-stijlen. Achterpassagiers moeten het doen met hele kleine raampjes, voor kleine kinderen kan dat lastig zijn. Kijk ook uit voor je hoofd bij het enteren van de tweede zitrij.
De C-HR staat net als de nieuwe Prius op het TNGA-platform (Toyota New Global Architecture). Samen met het lage zwaartepunt en de multi-link achterwielophanging moet dit volgens Toyota zorgen voor een echte stuurmans-crossover. Hoofdingenieur Hiroyuki Koba testte met zijn team de C-HR op de Duitse Nürburgring voor uitgebalanceerde, lichtvoetige rijeigenschappen en een scherpe besturing. Topman Akio Toyoda spreekt dan ook over communicatief, eerlijk en puur. Nieuwe Toyota’s moeten nadrukkelijk rijplezier bieden. En het moet gezegd worden: dat is de Japanners gelukt. De testauto staat op optionele 18-inch wielen maar weet comfort op een goede manier te combineren met een portie dynamiek. Het stuur geeft aardig wat informatie door aan je handen, de bekrachtiging is niet te sterk en mooi consistent. De C-HR rijdt erg stabiel, ook op hobbelige wegen raakt het onderstel niet gauw de weg kwijt en verwerkt het zowel korte richels als lange welvingen zonder vervelende stoterigheid. Op een gegeven moment steekt onderstuur de kop op in snelle bochten en wil zelfs de achterkant een stapje opzij zetten, maar het deugdelijk afgestelde ESP verhindert al te grote sliphoeken op hoge snelheid.
Goed bij de les
Op het gebied van aandrijving is de C-HR leverbaar met de geteste 1.2 viercilinder turbomotor (115 pk) en als hybride die wordt voortgestuwd door dezelfde combinatie van 1.8 benzinemotor en elektromotor (gezamenlijk 122 pk) als de Prius. De direct ingespoten 1.2T heeft standaard een handgeschakelde zesbak en voor 1.500 euro extra een CVT die ook aan vierwielaandrijving gekoppeld (3.700 euro) kan worden. De C-HR Hybrid, die 1.200 euro duurder is dan de 1.2T met CVT, beschikt altijd over een traploze automaat. Met de 1.2T-motor voorin de CH-R kom je prima vooruit. Onder de 2.000 toeren is er wel sprake van enige wachttijd voordat de turbo begint mee te blazen, maar daarna is de machine goed bij de les. Zeker tussen de drie- en vijfduizend toeren zijn de prestaties prima en laat de 8NR-FTS-machine met variabele kleptiming met een leuk brommetje weten er zin in te hebben. Overigens is rustig mee laveren met het overige verkeer geen probleem, ook dat doet deze opvallende Toyota moeiteloos. Schakelen gaat van een leiendakje, met soepele klikklak bewegingen gaat de zesbak met prima op elkaar aansluitende verhoudingen door de verzetten. Toyota zou er goed aan doen een sterkere versie van de C-HR op de markt te brengen, de auto kan veel meer aan dan 115 pk.
Toyota laat klanten kiezen uit zeven uitrustingsniveau’s. De C-HR Comfort heeft slechts wieldoppen en handbediende airco, dus 2.310 euro extra uitgeven aan de Dynamic-uitvoering met lichtmetalen wielen, automatische airco, een achteruitrijcamera en een regensensor is een aanrader. Voor zaken als grotere wielen, leren bekleding, een uitgebreider multimediasysteem en LED-verlichting rondom moet je uitwijken naar de meest luxe versies. De C-HR is er in negen exterieurkleuren, waarvan er vier met een zwart dak gecombineerd kunnen worden. Als enige auto in zijn segment is de eigenzinnige crossover van Toyota met standaard vijf actieve veiligheidssystemen onder de noemer Toyota Safety Sense uitgerust. Het omvat een botspreventiesysteem (Pre-Collision System), rijstrookassistentie (Lane Departure Alert), automatische grootlichtassistent (Automatic Highbeam), voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en Adaptive Cruise Control. De luxueuzere uitvoeringen hebben bovendien verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist), dodehoekwaarschuwing (Blind Spot Monitor) en een sensor voor kruisend verkeer van achteren (Rear Cross Traffic Alert).
Flinke punt van de taart
De verkoop van de C-HR is in september gestart en inmiddels is de levering begonnen. Toyota verwacht van de C-HR in Europa op jaarbasis meer dan 100.000 exemplaren te verkopen. Na de eerste week dat expressief en uniek ogende crossover bij de dealer stond hadden al meer dan 1.000 landgenoten een koopcontract getekend. Met een positionering tussen de Auris en RAV4 hoopt Toyota een flinke punt van de taart in het C-segment te gaan opeisen.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Toyota-dealer Schouten in Alblasserdam.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.197 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 115 pk bij 5.200 tpm
Max. koppel: 185 Nm bij 1.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,9 sec.
Topsnelheid: 190 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.295 kg
Vanafprijs: € 25.250
Vanafprijs testauto: € 27.560
Plus
+ Onderscheidend design
+ Uitgebreide standaarduitrusting
+ Veel zitruimte
Min
– Zicht naar achteren
– Instap achterin
– Nog geen sterkere versie leverbaar