Honda Civic Type R: Wat een power, wat een wegligging!

exc-56c868ff9f7266019e9ac48e

Scroll this

Zomaar wat cijfers: 310 pk, 400 Nm, 270 km/h en 5,7 seconden. Wat denk je? Audi, Mercedes of zelfs Porsche? Fout, dit zijn respectievelijk het vermogen, de trekkracht, de topsnelheid en de 0-100-tijd van de nieuwe Honda Civic Type R. En dat alles met een tweeliter viercilinder aan boord! Geen atmosferisch blok, de Japanners hebben de turbo ontdekt en geven hun hot hatch direct een flink exemplaar mee. Waartoe deze belachelijk snelle Civic in staat is heb ik niet ten volle kunnen ervaren, maar de eerste indruk belooft veel.

Direct als je op de auto afloopt krijg je in de gaten dat dit geen flauw actiemodel is. De nieuw styling geeft de 4,39 meter lange Civic een agressieve uitstraling en nagenoeg alle wijzigingen ten opzichte van de burgermansuitvoering zijn functioneel. Het gestroomlijnde ontwerp en de focus op aerodynamica moeten zorgen voor veel stabiliteit bij hoge snelheden. Hiervoor heeft het ontwikkelingsteam gebruik gemaakt van windtunneltesten en vele rondes op diverse racecircuits. De bijna volledig vlakke onderkant creëert een optimale luchtstroom onder de auto en zorgt samen met een diffuser aan de achterzijde voor een optimale downforce. De 19-inch lichtmetalen velgen maken de visuele restyling compleet en er is keuze uit de exterieurkleuren wit, zwart, grijs, blauw en rood.

Snelste versie

In het interieur heeft Honda fantastisch zittende rode kuipstoelen gemonteerd. De zijdelingse steun is werkelijk top en de positie van het stuur en het korte schakelpookje zijn precies goed. Het dashboard is gelijk aan dat van de gewone Civic, maar op veel plaatsen word je eraan herinnerd in de snelste versie te zitten. Rode accenten in het stuur, aluminium pedalen en rode gordels laten niets aan het toeval over. Door de forse, laag geplaatste sportstoelen is de beenruimte op de achterbank iets gekrompen, maar nog altijd kun je je vrienden uitnodigen om mee te rijden voor een snelle ronde. Het instrumentarium beschikt standaard over een turbodruk-, oliedruk- en olietemperatuurmeter.

Over naar de techniek. Een sperdifferentieel, een in vier standen verstelbaar dempersysteem en een geoptimaliseerde wielophanging zorgen voor een geringere verplaatsing van de wielbelasting, minder ongewenste reacties in het stuur en een betere stabiliteit. Nieuw is de +R-knop waarmee de motor nog sneller reageert, de stuurbekrachtiging afneemt en de demping steviger aanvoelt. Voorin ligt de 2,0-liter VTEC Turbo met directe inspuiting die bij 7.000 toeren in het rode gebied komt en veel koppel heeft bij lage toerentallen. Een felrood kleppendeksel en een aluminium luchtaanzuigbuis zijn verwijzingen naar de Civic-raceauto’s uit het WTCC. VTEC-technologie en dual-VTC zorgen voor een betere gasrespons en een kleiner turbogat.

Diepe brom

Het schakelgevoel van de technologisch hoogstaande en speciaal gekoelde zesbak is onovertroffen. Dezelfde vier centimeter korte schakelbeweging als die van de NSX-R uit 2002 draagt hieraan bij. Elke keer dat de bestuurder de koppeling laat opkomen worden trillingen bovendien onderdrukt door een tweemassavliegwiel. Door de optimale verhoudingen wordt de topsnelheid gehaald in de zesde versnelling wanneer het piekvermogen wordt bereikt bij 6.500 toeren. Het geluid uit het uitlaatsysteem wordt versterkt door de verwijdering van een demper. In plaats daarvan houdt een resonator in het achterste gedeelte het geluid binnen certificeringsniveaus. Het vermogen van het uitlaatgeluid neemt toe in lijn met het koppel van de motor. De specifiek voor de Civic Type R ontwikkelde Brembo-remmen zorgen dat de vijfdeurs hot hatch ook weer veilig tot stilstand komt.

Direct bij het starten komt er een diepe brom uit de twee uitlaten, dat belooft al heel veel goeds. Pook in de eerste versnelling en daar gaan we. Bij stadse snelheden is de Civic Type R prima in de hand te houden. Geen nerveuze reacties bij lage toerentallen en er is zelfs sprake van enig veercomfort. Met rubber in de maat 235/35 R19 voel je elk putje in het wegdek, maar in een hot hatch hoort dat er simpelweg bij. Tijdens een korte stoplichtsprint springt de blauwe Honda vooruit, wat een power zit hier in! Op de achtergrond hoor je de turbo fluiten en als je het gaspedaal loslaat sist het apparaat behoorlijk.

+R-knop

Stiekem onderneem ik een paar tussenacceleraties op de snelweg, en zelfs in de zesde versnelling gaat de Type R er ongehoord snel vandoor. Zeker in de eerste vier verzetten is er geen sprake van een turbogat, de motor geeft direct thuis. Al na een paar lange doordraaiers en rotondes voel ik dat deze in het Engelse Swindon gebouwde hot hatch tot heel veel in staat is. Druk de +R-knop in, waardoor de dempers stugger worden en de stuurbekrachtiging zich op de achtergrond houdt, en je wilt niets liever dan op een circuit de ideale lijnen volgen. De Civic geeft zijn bestuurder veel vertrouwen. Zijn besturing is met 2,25 omwentelingen van links naar rechts erg direct en de zwaarte is precies goed. Ook het doorgeven van aandrijfkrachten is door Honda goed geëlimineerd.

De Japanners hebben naar eigen zeggen met de nieuwe Civic Type R de ‘raceauto van de weg’ willen bouwen. En eerlijk is eerlijk, het is nog gelukt ook. Geïnspireerd door het Japanse woord ‘Buttigiri’, dat ‘doorbreken en de rest achter je laten’ betekent, hebben de ingenieurs gewerkt aan een Type R die de hoge verwachtingen van het rode logo moest overtreffen. Een korte kennismaking was al genoeg om te ervaren waartoe de 310 pk sterke Civic in staat is. Met een prijs van bijna 45.000 euro is het geen koopje, maar ongetwijfeld een van de beste auto’s in zijn soort.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.996 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 310 pk bij 6.500 tpm
Max. koppel: 400 Nm bij 2.500 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 sec.
Topsnelheid: 270 km/h
Transmissie: handgeschakelde zesbak
Gem. verbruik: 7,3 l/100 km (1:13,7)
Gewicht: 1.382 kg
Vanafprijs: € 44.390
Vanafprijs testauto: € 46.890

Plus
+ Krachtige styling
+ Geweldige prestaties
+ Technologisch hoogstandje

Min
– Erg stug geveerd
– Minder praktisch dan gewone Civic
– Flink prijskaartje

Submit a comment

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *