Met een Volvo stoot je niemand voor de borst, zelfs niet met de nieuwe, bijna vijf meter lange XC90. Geweldig hoe het de Zweden is gelukt om zo’n grote SUV niet bombastisch over te laten komen. Door de bijtellingsvriendelijke XC90 T8 Twin Engine plug-in hybride zullen we de auto de komende tijd regelmatig zien rijden. Wat mij betreft geen enkel probleem, want Volvo’s nieuwe vlaggenschip is een erg fijne auto. Iets wat ik heb kunnen ervaren met de XC90 D5 AWD Inscription.
Concurrenten als de Audi Q7, BMW X5 en Mercedes-Benz GLE hebben het imago dat hun berijders iets moeten compenseren. Voor de XC90 is deze vlieger nooit opgegaan, niet voor niets rijdt ook de Koninklijke Familie met dit model. Het design van de nieuwe XC90 is echt Zweeds: strak, tijdloos en zonder opsmuk. Erg opvallend zijn de grote grille en de scherp gelijnde koplampen. De flanken zijn glad en zelfs de 21-inch wielen onder de testauto in Onyx Black metallic ogen niet overdreven groot. Van achteren is de XC90 als Volvo herkenbaar aan zijn gewelfde achterlichten.
Geen Knoppenbrei
Het interieur is een oase van rust waar je helemaal tot jezelf kunt komen. Prachtig afgewerkte materialen, keuze uit diverse hout- en leersoorten als decoratie en geen overbodige knoppenbrei. De klokken worden digitaal weergegeven en via het staande touchscreen in de middenconsole zijn alle functies als op een smartphone te bedienen. Daaronder zitten enkel nog fysieke knoppen voor het radiovolume, de alarmlichten en voorruitverwarming. In plaats van een contactslot heeft de XC90 een draaiknopje achter de pook waarmee je de motor start. Met de Drive Mode-schakelaar kies je de rijstanden Offroad, Eco, Comfort, Dynamic en Individual.
Zoals het een Volvo betaamt heeft de XC90 fantastische zittende elektrisch verstelbare stoelen die niet alleen verwarmd zijn, maar tegen meerprijs ook verkoeling bieden of zelfs je rug masseren. Een mooi detail is het Zweedse vlaggetje aan de rugleuning. Ook achterin zit je als een vorst en kunnen de passagiers hun eigen klimaat beheersen. Stoel zes en zeven op de standaard derde zitrij kun je het best gebruiken om de kleinste leden van het gezin te parkeren. Lange mensen komen daar al gauw in de knel met hun onderdanen. Wordt de derde zitrij niet gebruikt dan beschik je over een vrachtruim van 692 liter. Klap de achterbank in drie delen weg en er ontstaat er een balzaal van 1.868 liter.
Een partijtje overhellen
Niet alleen het weldadige interieur maakt de XC90 tot zo’n fijne auto. De manier waarop deze zware kolos rijdt doet eerder denken aan de compactere XC60. Behendig manoeuvreer je de auto over de weg, al blijven smalle straten natuurlijk smalle straten. De besturing is vrij licht en niet zo gevoelig als bijvoorbeeld de installatie in een BMW X5, maar verre van indirect. Als optie heeft de testauto luchtvering en dat is op verkeersdrempels een zegen. Je voelt nauwelijks dat je over zo’n hindernis rijdt, de XC90 strijkt ze glad. In snel genomen bochten wil de koets best een partijtje overhellen, maar dankzij de vierwielaandrijving zal de grip niet snel verloren gaan.
Ik heb gereden met de 225 pk sterke XC90 D5 met 2,0-liter turbodiesel gekoppeld aan een achttraps automaat. Waar de concurrentie het doet met fijne zescilinders kiest Volvo voor een minder krachtige, maar zuinigere vierpitter. Qua motorgeluid kan de D5-machine niet tippen aan een zijdezacht draaiende zes-in-lijn of V6, maar gelukkig heeft Volvo zoveel isolatiemateriaal gemonteerd dat het geratel de passagiers niet zal vermoeien. Tenzij de bestuurder de kick-down beroert en alle paardenkrachten aan de bak moeten. In dat geval schakelt de versnellingsbak wat schokkerig terug en vliegt de toerenteller naar rechts. De grens van 100 km/h is vanuit stilstand in 7,8 seconden bereikt en op de Autobahn kun je tot 220 km/h meedoen met de snelle jongens.
Een van de veiligste auto’s
Als meest luxe Inscription-uitvoering is de XC90 uitgerust met elektrisch verstelbare leren stoelen, Full-LED Active High Beam koplampen met adaptieve bochtverlichting, parkeersensoren achter en het Volvo Sensus Connect 9-inch Touchscreen voor bediening van klimaat, audio en internetdiensten. Bovendien biedt de optielijst nog keuze uit een heleboel features van luchtvering tot parkeerverwarming en van gelamineerde ruiten tot diverse veiligheidssystemen. EuroNCAP heeft de XC90 uitgeroepen tot een van de veiligste auto’s van dit moment en Volvo bevestigt daarmee zijn naam op dit gebied. Naast de XC90 D5 AWD is de auto ook leverbaar als T5-benzine en D4-diesel, waarbij de laatste voorwielaangedreven is.
Uiteraard is een prijskaartje van 81.495 euro voor de geteste XC90 D5 AWD Inscription een flinke bak geld, maar wat een ongelofelijk fijne auto krijg je daarvoor terug. Dat de motor ten opzichte van de concurrentie wat vermogen te kort komt compenseert Volvo door het inbouwen van een weldadige oase van rust. Iedereen zal zich direct thuis voelen in deze trouwe lobbes. Voor wie echter net wat meer punch wil heeft huistuner Polestar een mooie powerupgrade paraat. Of deze generatie XC90 weer net zo lang standhoudt als zijn voorganger is koffiedik kijken, maar wat mij betreft mag hij voorlopig blijven.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.969 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 225 pk bij 4.250 tpm
Max. koppel: 470 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,8 sec.
Topsnelheid: 220 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 5,8 l/100 km (1:17,2)
Gewicht: 1.938 kg
Vanafprijs: € 68.995
Vanafprijs testauto: € 81.495
Plus
+ Ontspannen rijervaring
+ Luxe uitrusting
+ Tijdloze vormgeving
Min
– Rauwe dieselmotor
– Schokkerige automaat bij kick-down
– Prijzige auto