Volkswagen Golf GTE: Publiekslieveling met stekker en sportief karakter

exc-56ed20241d07c0db86a9989c

Scroll this

Zijn jullie al moe van alle bijtellingsvriendelijke auto’s? Met z’n allen renden de leaserijders eind 2015 naar de dealer om hun slag te slaan. Dit jaar vallen veel modellen buiten de boot waardoor privéritten een stuk duurder uit vallen. Leasemaatschappijen deden vrolijk mee en lieten hun klanten zelfs eerder van voertuig wisselen dan contractueel was overeengekomen. Een van de knallers was de plug-in hybride Volkswagen Golf GTE. In 2015 nog goed voor 7 procent bijtelling, dit jaar 15 procent.

Na de GTI en GTD is de GTE de derde GT-versie in de Golf-reeks. Volgens Volkswagen combineert de GTE de sportiviteit van een hot hatch met een laag brandstofverbruik en daarmee een net zo lage CO2-uitstoot. Waar de GTI aan diverse rode accenten te herkennen is, springt de GTE eruit met blauwe lijntjes in de grille en LED-koplampen. Specifiek voor de plug-in hybride is de LED-dagrijverlichting onder in de bumper in een C-vorm. Voor de rest is de auto op diverse badges, een dubbele uitlaat en een achterspoiler na, gewoon een Golf zoals alle andere. Een design dat overal geaccepteerd wordt kun je saai noemen, al vind ik persoonlijk de zevende generatie van Volkswagens C-segmenter een fraaie hatchback. Standaard staat de auto op 16-inch lichtmetalen wielen, maar 17- of 18-inch exemplaren maken hem echt af.

Krukasomwentelingen

Net als het exterieur komt de binnenkant van de stekker-Golf grotendeels overeen met dat van zijn broertjes zonder elektromotor. Ook hier verwijzen de Duitsers naar de sportieve GTI. Enorm fijne sportstoelen met ruitjes bekleding (optioneel Alcantara in de testauto), een sportstuur met veel grip en her en der blauwgekleurde stiksels laten je weten in de GTE-uitvoering te zitten. De toerenteller heeft plaatsgemaakt voor een powermeter die aangeeft wanneer je het meest efficiënt rijdt. Onderin deze klok zit nog wel een piepklein wijzertje dat de hoeveelheid krukasomwentelingen van de benzinemotor aangeeft, maar dit is alleen nuttig voor degene die echt alle informatie over de aandrijflijn te weten wil komen.

Volkswagen is jaren geleden al met een 10 geslaagd voor de vakken ergonomie en afwerking. Als er een auto is waarin je nooit hoeft te zoeken naar knoppen dan is het de Golf wel. Qua afwerking is dit daarnaast de top van het C-segment. Nergens harde of goedkope kunststoffen, overal strakke naden, echt perfect. Het navigatiesysteem met touchscreen geeft in een mum van tijd de juiste route aan en stelt je nooit voor verrassingen bij het invoeren van de adresgegevens. Bovendien is de zitpositie voortreffelijk instelbaar. Dat de 4,27 meter lange Golf een echte allemansvriend is zullen ook passagiers op de achterbank beamen. Het meest praktisch is natuurlijk de versie met twee extra achterportieren. Beenruimte, hoofdruimte, geen enkele klacht. Met 272 liter is de bagageruimte van de Golf GTE echter 108 liter kleiner dan die van een gewone Golf vanwege het 120 kilo wegende accupakket onder de laadvloer.

E-mode

De Golf GTE is voorzien van een 150 pk sterke 1,4-liter TSI-benzinemotor die samenwerkt met een elektromotor van 102 pk. Het systeem levert een gezamenlijk piekvermogen van 204 pk en maximaal 350 Nm koppel. Een zestraps DSG-transmissie is standaard. De elektromotor wordt gevoed door een 8,8 kWh lithium-ion-accu met een capaciteit van 8,8 kWh. In e-mode kan de auto maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden bij een snelheid tot 130 km/h. Vlot is de Golf GTE zeker, in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 217 km/h mogen er zijn. In theorie zou je volgens de boekjes in totaal 939 kilometer ver moeten komen op een tank benzine en een acculading. De praktijk is echter weerbarstiger. Op vakantie gaan met de Golf GTE is geen probleem, er mag een caravan van maximaal 1.500 kilo aan de trekhaak.

De Golf GTE is geschikt voor het laden via het 230V stopcontact en een laadpunt. Voor thuis en op kantoor worden verschillende laadpunten aangeboden. Bewegingsenergie die in de vrijloop en tijdens het remmen vrijkomt, kan door recuperatie later weer worden ingezet. Afhankelijk van het soort laadpunt is de accu in twee tot vier uur weer vol. Wegrijden gaat volledig elektrisch en stil, maar ook als de benzinemotor erbij komt blijft het geluidsniveau aan boord erg laag. Met een bijna lege accu door de stad rijden veroorzaakt een afwisselend in- en uitschakelen van de verbrandingsmotor, maar dat is nauwelijks voelbaar. Ook de DSG-versnellingsbak schakelt ongemerkt. Met de 18-inch wielen is de testauto stevig afgeveerd, maar daarentegen is het weggedrag lekker scherp en sportief. De besturing mag wat zwaarder, maar is verder direct genoeg. Met de GTE-knop zet je de aandrijflijn op scherp en haalt de auto alles uit de kast. Een kunstmatig gegenereerd motorgeluid klinkt uit de boxen wanneer het gaspedaal naar de bodem gaat.

Met de Golf GTE heeft Volkswagen een cameleon op wielen in zijn programma. Aan de ene kant kun je geheel elektrisch en zonder uitstoot van schadelijke gassen van A naar B komen. Heb je een keer zin om een bochtig weggetje te pakken en daarbij al het vermogen te benutten, dan komt de auto net zo goed tot zijn recht. Alle leaserijders die het in 2015 is gelukt om een exemplaar te pakken te krijgen hebben een prima keuze gemaakt. Ondanks de hogere bijtelling voor 2016 blijft het echter ook dit jaar een goed aanbod.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 150 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.600 tpm
Elektromotor: 102 pk
Gecombineerd vermogen: 204 pk/350 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,6 sec.
Topsnelheid: 217 km/h
Transmissie: zestraps automaat (DSG)
Gem. verbruik: 1,5 l/100 km (1:66,7)
Gewicht: 1.499 kg
Vanafprijs: € 38.190
Vanafprijs testauto: € 38.190

Plus
+ Zeer goede prestaties
+ Aangenaam interieur
+ Stille aandrijflijn

Min
– Besturing mag wat zwaarder
– Kunstmatig motorgeluid in GTE-modus
– Fikse aanschafprijs

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *