Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium: Subaru wil met Levorg voor revolutie zorgen

exc-56f7fed31711077fa4d39a13

Scroll this

Merken met specifiek karakter hebben vaak trouwe fans. Subaru is in Nederland een achterhoedespeler qua verkoopaantallen, maar de mensen die eenmaal in een auto van dit merk rijden willen nooit meer anders. Met boxermotoren en permanente vierwielaandrijving onderscheiden de Japanners zich. Naast het nog altijd sportieve imago (Impreza GT Turbo), draait het bij Subaru tegenwoordig ook om avontuur. Degene die niet op een SUV als de Forester zit te wachten komt nu aan zijn trekken met de Levorg. Dat staat voor LEgacy reVOlution touRinG.

Inderdaad Legacy, je leest het goed. Subaru wil met de Levorg voor een revolutie in het segment van de middenklasse stationwagon zorgen. Een nieuwe naam met een stiekeme verwijzing naar het verleden. Vooraan oogt de 4,69 meter lange Levorg met zijn luchthapper in de motorkap en de grimmig kijkende LED-koplampen erg strak. Bekijk de auto vanaf de zijkant en je zou er wat van de Honda Civic Tourer in kunnen herkennen. In het design van de achterkant komen duidelijk invloeden van zijn voorganger terug, de acht centimeter langere en vijf centimeter hogere Legacy Touring Wagon. Bij mij zorgt het uiterlijk van de Levorg wel voor wat beroering.

Starlink

Aan boord van de Levorg zul je minder snel vlinders in je buik krijgen. Het dashboard is keurig vormgegeven en afgewerkt, maar weinig spectaculair. Subaru gebruikt op sommige plaatsen wat harde plastics waar de Europese concurrentie zacht aanvoelend materiaal monteert. Een extra display bovenaan de middenconsole geeft uitgebreide info weer over de boordcomputer en de verdeling van de aandrijving. Net als de meters achter het fijn in de hand liggende driespaaks stuur is deze monitor mooi blauw verlicht. Nieuw is het touchscreen van het Starlink infotainmentsysteem voor de bediening van de navigatie, internetradio en apps voor entertainment. De standaard sportstoelen zijn in de geteste Premium-uitvoering met leer bekleed en zitten erg fijn. Passagiers achterin zul je ook niet gauw horen klagen en met 522 liter is de bagageruimte voor een middenklasse stationwagon netjes voor elkaar.

Op technisch gebied mag je het een en ander verwachten van Subaru. Het Advanced Safety Pack met grootlichtassistent en achteruitrijomgevingsradar met dodehoeksensor zorgt net als Symmetrical All-Wheel Drive voor extra veiligheid. Active Torque Vectoring remt elk wiel afzonderlijk af waardoor er in een bocht meer koppel naar de buitenste wielen gaat. Tot slot is er Subaru Intelligent Drive (SI-Drive) met een Intelligent- en Sport-stand. De Levorg is er alleen met de nieuwe, goed presterende 170 pk 1.6 DIT-boxermotor met directe benzine-injectie en een twin scroll-turbo. Het koppel van maximaal 250 Nm staat tussen 1.800 en 4.800 toeren constant ter beschikking. Om de vier wielen aan het rollen te krijgen heeft Subaru gekozen voor een CVT-automaat met zes voorgeprogrammeerde stappen (Lineartronic met Auto-Stepped Control) en flippers aan het stuur. Een hele verbetering ten opzichte van een reguliere CVT. Alleen bij voluit accelereren wordt een er een hoog toerental opgezocht. Ondertussen kun je ook nog met de flippers achter het stuur ingrijpen.

Het WRX-imago

Een boxermotor zorgt voor een laag zwaartepunt, waardoor de gewichtsverdeling beter is. Dit heeft een positieve invloed op het weggedrag van een auto. Zo strak als de Levorg heeft, op de ultieme WRX STi na, nog geen enkele Subaru gereden. Door de vierwielaandrijving is ligt de 1.526 kilo wegende stationwagon zeer neutraal in alle mogelijke bochten en het stuurgevoel is perfect. Voor nog wat meer connectie met de auto mag de bestuurdersstoel nog wat lager, het stuur is daarentegen dicht naar je toe te halen. Ouderwets rijplezier is iets wat de Levorg zijn berijder weet te brengen. De testauto is voorzien van een Maxi Performance-uitlaat die continu een flink gebrul ten beste geeft. Op de lange duur zou het mij persoonlijk gaan vervelen, maar aan de andere kant past het wel bij het WRX-imago van Subaru. Net als de spoilerrandjes met STi-logo die als accessoire zijn gemonteerd. Een stevig onderstel betekent minder veercomfort, maar de erg goed steunende stoelen vangen veel ongerief op. Wel raakt de koets wat van slag als je te vlot over een verkeersdrempel rijdt. Dan blijft de achterkant nazwiepen in verticale richting.

Je kunt kiezen uit twee uitvoeringen van de Levorg. Voor 34.995 euro is er de al flink luxe uitgeruste Comfort-uitvoering met 17-inch lichtmetalen wielen, achteruitrijcamera, automatische airco, Bluetooth, cruise control en het Starlink infotainmentsysteem. Als je nog eens 5.000 euro extra besteedt bestelt de dealer de Levorg Premium met 18-inch wielen, een schuif-/kanteldak, leren bekleding en een navigatiesysteem. Voor de sportievelingen kan er nog een spoilerset gemonteerd worden. Concurrenten als de Ford Mondeo, Opel Insignia en Volvo V60 liggen qua prijs op hetzelfde niveau, maar zijn minder rijk uitgerust.

De speerpunten

Met de Levorg heeft Subaru een zeer fraai ogende stationwagon in huis die met zijn kwaliteiten de gevestigde orde prima van repliek kan dienen. Onderscheidende techniek, een erg goed weggedrag en een uitgebreide uitrusting zijn de speerpunten. Op het gebied van afwerking en raffinement mag het verschil dan iets groter zijn, maar dat is eigenlijk gezeur in de marge. Het enige echt grote gemis is een dieselmotor met handbak. Een revolutie is de Levorg niet, maar ga gewoon eens rijden. Wellicht raak je overtuigt en wil je daarna ook niet anders meer.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.600 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 170 pk bij 4.800 tpm
Max. koppel: 250 Nm bij 1.800 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
Topsnelheid: 210 km/h
Transmissie: traploze CVT-automaat
Gem. verbruik: 7,1 l/100 km (1:14,1)
Gewicht: 1.526 kg
Vanafprijs: € 34.995
Vanafprijs testauto: € 39.995

Plus
+ Mooi design
+ Volledige uitrusting
+ Zeer neutraal weggedrag

Min
– Harde materialen in interieur
– Afleesbaarheid display multimedia
– Geen motorkeuze

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *