Jaguar XE 2.5t R-Sport: Scherp sturende Brit jaagt Duitsers stuipen op het lijf

exc-56dbb87801dbae8cf9d78fc8

Scroll this

Tijdens de Autosalon van Genève in 2014 maakte Jaguar bekend dat het nieuwe en minst kostbare model van het Britse merk de naam XE zou krijgen. De XE moest een rasechte drivers car moeten worden en het sportsedan-segment op zijn kop zetten. De Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes C-Klasse in het stof doen bijten. Inmiddels weten we dat de XE dat niet teweeg heeft gebracht, maar niet voor niets is de nieuweling onlangs bij de Zakenauto van het Jaar-verkiezing uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer. Ook het feit dat de helft van de XE-kopers eerder in een auto van een Duits premiummerk reed zegt veel. De XE 20d met 163 en 180 pk zijn in 2015 goed voor 20 procent bijtelling en worden daarom het meest verkocht. Ik ben op pad geweest met de heerlijke 240 pk sterke XE 25t.

De XE beschikt over een stijve aluminium monocoque en maakt gebruik van Jaguar’s Aluminium Intensive Architecture, die in 2013 debuteerde op de C-X17 concept car. Dit platform speelt een belangrijke rol bij het realiseren van het sportieve ‘rearward cabin’-design van de XE en een Cw-waarde van 0,26, de laagste luchtweerstand ooit voor een Jaguar. Ian Callum, Jaguar’s Director of Design: “De XE is in alle opzichten een moderne Jaguar. Hij is compact en spectaculair. Klanten verwachten veel van een compacte Jaguar. Hij moet op alle gebieden praktisch en premium zijn. Wij zullen nooit vergeten dat een Jaguar spannend moet ogen en rijden. Al deze punten hebben we met de XE weten te realiseren.” Met dit betoog kan ik het alleen maar eens zijn. De XE is een prachtig gelijnde sedan die keurig past in de Jaguar-familie met boven hem de XF, XJ en F-Type. Eindelijk eens geen saai ontwerp dat jarenlang uitgemolken is. In de juiste kleur is het echt een auto die ‘leeft’, het design straalt dynamiek uit.

Jaguar Drive Selector

Bij het daadwerkelijk tot leven wekken van de in het Engelse Solihull gebouwde XE komt vanuit de middenconsole de Jaguar Drive Selector, de keuzeschakelaar van de automaat, tevoorschijn. Een mooi schouwspel dat het interieur een technologisch sfeertje geeft. Recht voor je zie je het door de F-Type geïnspireerde instrumentenpaneel met twee grote, sportief vormgegeven wijzerplaten en centraal geplaatst infodisplay. De middenconsole draagt bij aan het cockpitgevoel en biedt plaats aan het touchscreen van het infotainment- en navigatiesysteem. Voor de afwerking heeft Jaguar diverse leer- en houtsoorten in de prijslijst staan, maar op teveel plaatsen kom je nog hard plastic tegen. Dat doen de grote Duitse drie met veel zacht aanvoelend materiaal een stuk beter. Wel voelt alles dat je vastpakt duurzaam aan. De XE is een sportsedan en veel mensen zullen de auto dan ook niet om zijn overvloedige binnenruimte kopen. Op de achterbank heb je voldoende ruimte, niet meer dan dat. Ook zijn er concurrenten die meer dan 467 liter bagageruimte bieden.

Jaguar heeft bij de 4,55 meter lange XE een gewichtsverdeling tussen voor en achteras van 50:50 voor elkaar weten te krijgen. Hoe dichter het zwaartepunt bij het midden van de auto ligt, hoe gemakkelijker de auto draait. Bovendien moet de aluminium Integral Link achterwielophanging voor een nauwkeurig en strak weggedrag zorgen. Via Jaguar Drive Control kan de bestuurder kiezen voor de rijprogramma’s Dynamic, Winter, Eco en Normal. Dit systeem zorgt voor subtiele aanpassingen aan besturing, gasklepparameters en schakelprogramma’s. De Britten hebben woord gehouden, want de XE rijdt echt meesterlijk strak. Gezeten in een fijne sportstoel en met de handen om het dikke driespaaks stuur voel je de achterwielaangedreven auto heel goed aan. De besturing is direct, vol van gevoel en zelfs een beetje zwaar, heerlijk. Bochten snijdt de XE erg strak aan en grip is er in overvloed. Op glad plaveisel is het comfort prima, maar door de stevige afstelling en de 19-inch wielen onder de testauto zul je op minder goede wegen over incasseringsvermogen moeten beschikken. Liefhebbers van zijdezacht reiscomfort kunnen beter voor een soepelere setup kiezen.

Af en toe een plofje

De 2,0-liter turbomotor voorin de 1.530 kilo wegende XE 2.5t is een verhaal apart. Voor een viercilinder benzinemotor klinkt het blok lekker sportief en uit de uitlaat komt zelfs af en toe een plofje. Op de 340 pk sterke XE S na is deze uitvoering met 100 pk minder de snelste XE uit de prijslijst. Een topsnelheid van 250 km/h en in 6,8 seconden van 0-100 km/h zijn cijfers waar je je niet voor hoeft te schamen op een verjaardag. De reacties op het gaspedaal zijn venijnig, zelfs als alle systemen in de Normal-stand staan. Al bij de minste beweging van je rechter voet schakelt de achttraps automaat een verzet terug om je te trakteren op een duw in de rug. In Dynamic is de XE nóg scherper afgesteld, wellicht iets teveel van het goede. In Eco zoekt de motor meer de lagere toerentallen op en met de flippers achter het stuur kun je zelf ingrijpen. Over de automaat niets dan lof, alle versnellingen worden zonder voelbare onderbrekingen aan elkaar geregen. Een schoonheidsfoutje is de schok wanneer je schakelt tussen voor- en achteruit. Dan moet de bak even nadenken.

Jaguar mag dan met de XE 20d wel de meest zuinig zuinige auto van het merk ooit in de markt hebben gezet, de geteste XE 25t is ook niet te versmaden. Natuurlijk kun je voor het prijsverschil op de dieselversie de hele optielijst bestellen, maar de prestaties van de benzinemotor zijn echt geweldig. De XE ziet er goed uit, stuurt erg scherp en luistert (bijna te) goed naar de bevelen van de bestuurder. Zoals het een Brits merk betaamt kun je kiezen voor veel kleuren combinaties voor in- en exterieur en is er genoeg lekkers beschikbaar om de auto aan te kleden. Ten opzichte van de Audi A4, BMW 3 Serie en Mercedes C-Klasse ontbreekt het de XE wat aan raffinement, maar eenmaal gereden met deze katachtige zullen veel geïnteresseerden danig aan het twijfelen worden gebracht om weer voor de veilige keuze te gaan. Overigens: Jaguar geeft in plaats van de standaard twee jaar garantie een jaar extra zekerheid én drie jaar lang hoef je de onderhoudsbeurten niet te betalen.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 240 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel: 340 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 6,8 sec.
Topsnelheid: 250 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 7,5 l/100 km (1:13,3)
Gewicht: 1.530 kg
Vanafprijs: € 39.990
Vanafprijs testauto: € 53.600

Plus
+ Erg strakke wegligging
+ Goede prestaties
+ Fijne zitpositie

Min
– Te snelle reactie op gaspedaal
– Stugge verwerking korte oneffenheden
– Afwerking kan beter

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *