BMW 220iA Coupé: Geen zespitter, wel een turbo en achterwielaandrijving

exc-571313ac2b8dde54a34ef4a1

Scroll this

De BMW 2 Serie Coupé is feitelijk de opvolger van de door mij zo geliefde 3 Serie Coupé uit de E36-reeks. Zijn legitieme nazaat is de 4 Serie maar dat model is inmiddels zo groot geworden dat van compact geen sprake meer is. Turbomotoren waren in de jaren negentig nog geen gemeengoed, vandaag de dag tel je niet meer mee zonder drukvulling. BMW heeft voor 184 pk geen zescilinder meer nodig. Om erachter te komen of dat een gemis is ben ik op pad gegaan met een 220i voorzien van een achttraps automaat.

Persoonlijk ben ik helemaal weg van compacte coupés met een lekker kontje. Ook de 1 Serie Coupé heeft mij altijd kunnen bekoren. De 2 Serie oogt echter een stuk moderner, al moeten de kenmerkende BMW-nieren niet nog groter worden. Bij BMW kun je alle kanten uit. Een beige exemplaar met 16-inch wielen oogt heel chique, terwijl het M Sport-pakket en een pittige kleur de auto flink wat sportiviteit meegeven. In Mineralgrau en voorzien van donkerkleurig lichtmetaal is de testauto een prima tussenweg.

Een gewone handrem

Zoals het een BMW betaamt is de zitpositie perfect. De sportieve rijder kan de bestuurdersstoel lekker laag afstellen, waarbij de uittrekbare bovenbeensteun garant staat voor extra comfort. Om het plaatje af te maken is het stuur over een grote afstand verstelbaar, net als de middenarmsteun. De bediening is vanzelfsprekend, alle functies van het multimediasysteem en de toetsen op het stuur wijzen voor zich. Heel fijn: de 2 Serie heeft nog een gewone handrem, dat zie je tegenwoordig steeds minder. De ruimte achterin is aan de krappe kant, maar de instap voorin is ten opzichte van bijvoorbeeld de 1 Serie 5-deurs een stuk ruimer door de grotere portieren.

De testauto heeft geen sportonderstel en rolt op 17-inch wielen. Dit maakt de 2 Serie Coupé eerder een comfortabele cruiser dan een scherpe sturende gooi- en smijtauto. Aan de andere kant is zo’n rustgevend karakter ook best wel eens lekker, want je voelt nog altijd dat je met een BMW op pad bent. In bochten laat de 220i zich niet van de wijs brengen en hoewel de stuurinrichting wat indirect is, communiceert de installatie goed. Als je de rijmodus in sport zet neemt de bekrachtiging iets af en schakelt de automaat pas later op. In de comfortstand wordt de volgende versnelling zo snel mogelijk ingelegd. Gelukkig gebeurt dit geheel zonder schokken en ontzettend rap.

Zó makkelijk en zó moeiteloos

In eerste instantie komt de 2,0-liter TwinPower Turbo-motor erg rustig over. Zeker op constante snelheid hoor je het blok nauwelijks werken. Pas voorbij de 4.000 toeren dringt er wat geruis tot je oren door wat eerder doet denken aan een opgevoerde stofzuiger dan een heerlijke BMW-sound. Toch is dit een erg fijne motor, want bij lage toeren trekt hij al als een beer en bij het verkeerslicht laat je vaak het overige verkeer achter je. In 7,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h mag ronduit vlot genoemd worden. Alleen jammer dat het echte rijgevoel tijdens zo’n exercitie ontbreekt. De 220i Coupé rijdt zó makkelijk en zó moeiteloos dat je er bijna een oude 3 Serie naast zou kopen om mee terug in de tijd te gaan.

Zo kaal als een BMW in de jaren tachtig was, krijg je ze tegenwoordig niet meer. Zaken als lichtmetalen wielen, een multifunctioneel stuur, airco, Bluetooth telefoonvoorbereiding, elektrisch verstelbare spiegels en een regen- en lichtsensor zijn standaard. De testauto heeft bovendien nuttige extra’s als parkeersensoren, cruise control, Xenon verlichting en een navigatiesysteem. Een prijzig feestje is dit alles wel. Voor een 2 Serie Coupé mag je je bij de dealer melden met minimaal 32.650 euro op zak. Dan ligt er een in lengte richting geplaatste 1,5-liter driecilinder met 136 pk in het vooronder. De geteste 220i met automaat is er vanaf 39.340 euro.

Heerlijk rijijzer

Dat je bij BMW alle kanten uit kunt blijkt wel. Deze 220i Coupé is meer op comfort afgestemd dan op lekker scheuren, maar daar heb je zelf de hand in. Zet een vinkje bij de juiste opties en dezelfde 220i Coupé kan zomaar een heerlijk rijijzer worden. Een coupé kan zowel chique als sportief zijn en dat draagt de 2 Serie dan ook uit. Mooie lijnen, een geweldige zitpositie, goede prestaties en als het moet ook nog vrij zuinig. Uiteraard is geen enkele BMW voor weinig geld te koop, dus ook de 2 Serie Coupé niet. Heb je de euro’s ervoor over dan kun je je wel verheugen op een ontzettend fijne metgezel.

Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 184 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel: 270 Nm bij 1.250 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 7,1 sec.
Topsnelheid: 230 km/h
Transmissie: achttraps automaat
Gem. verbruik: 5,9 l/100 km (1:16,9)
Gewicht: 1.340 kg
Vanafprijs: € 32.650
Vanafprijs testauto: € 39.340

Plus
+ Sportief uiterlijk
+ Zeer goed weggedrag
+ Fijne motor…

Min
– …met een minder aansprekend geluid
– Krap achterin
– Cruise control niet standaard

Submit a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *