Nu het wachten op de nieuwe Giulia beloond is heeft Alfa Romeo de Giulietta een opfrisbeurt gegeven. Dat kon de compacte middenklasser wel gebruiken en hopelijk straalt de aandacht voor de Giulia ook af op deze Italiaanse schone. Wellicht de meest interessante uitvoering is de Giulietta 1.6 JTDm met TCT-automaat en dubbele koppeling. Als leaseauto kun je deze Alfa Romeo rijden met 21 procent bijtelling in plaats van de volle 25 procent.
Italiaanse passie
De vernieuwde Giulietta heeft een opgepoetste grille met honingraat, een andere voorbumper, donkergetinte koplampen, satijnkleurige deurgrepen en nieuwe uitlaten. Ook het hertekende Alfa Romeo-logo is van de partij. Geef toe, hier staat toch een zeer fraaie hatchback waar de Italiaanse passie vanaf spat. Geen saaie rechttoe rechtaan auto als een Volkswagen Golf en ook andere (vaak overdreven gestileerde) concurrenten delven hier het onderspit. Hooguit de grote koplampen zijn smaakgevoelig.
Het interieur is minder uitbundig vormgegeven, maar ook hier is het duidelijk met een afstammeling uit pastaland van doen te hebben. Het dashboard is overzichtelijk, maar sommige knoppen zijn op vreemde plaatsen aangebracht. Qua afwerking haalt de Giulietta niet het hoge Duitse niveau, maar de kwaliteit van de kunststoffen en de manier waarop alles in elkaar steekt mogen er zeker zijn. Nieuw is het Uconnect infotainmentsysteem waarmee je alle moderne verbindingsmogelijkheden binnen handbereik hebt. De testauto in de kleur Grigio Lipari is bovendien voorzien van een navigatiesysteem, onderdeel van het Super-pakket ter waarde van 2.000 euro. Hierin zitten ook items als automatische airco, mistlampen en parkeersensoren, altijd doen dus. Nog een extra is het Pack Visibility met onder andere een licht- en regensensor. Ook dat hoort er tegenwoordig gewoon bij. Cruise control en vier elektrische ramen heeft elke Giulietta.
Niet de krapste
Qua ruimte stelt de 4,35 meter lange Alfa Romeo niet teleur. Op de achterbank is het niet de ruimste in zijn klasse, maar ook niet de krapste. Datzelfde geldt voor de bagageruimte van 350 liter. De testauto heeft de 120 pk sterke 1.6 JTDm-dieselmotor en een 2.000 euro extra kostende zestraps TCT-automaat (Twin Clutch Transmission) met dubbele koppeling. Veel interessanter is de maximale trekkracht van 280 Nm bij 1.500 toeren, en dat is nog niet alles. In de sportieve setting van de DNA-schakelaar levert de machine zelfs 320 Nm bij 1.750 omwentelingen, en dat voel je. Deze motor maakt de Giulietta lekker vlot en de automaat rijgt alle versnellingen naadloos aan elkaar. Echt een fijne aandrijflijn. Ook het start/stop-systeem reageert alert, maar tijdens manoeuvreren waarbij je diverse keren voor- en achteruit rijdt kost het de versnellingsbak even tijd om tussen R en D te switchen. Overigens kun je ook zelf schakelen met de pook of de flippers achter het stuur. Of de Giulietta 1.6 JTDm werkelijk bijna 1 op 26 rijdt ligt aan je rijstijl, maar het lijkt een wat overdreven waarde. Met 1 op 18 kom je waarschijnlijk meer in de richting.
Prachtig zijn de 18 inch wielen onder de testauto waarvan het design is afgeleid van de Alfa Romeo 8C Competizione. Gelukkig blijft het veercomfort op een aanvaardbaar niveau, al merk je wel dat de Giulietta een van de sportiever (lees: straffer) geveerde auto’s in de compacte middenklasse is. Dat hoort natuurlijk bij het imago van het merk en ook de wat zware, directe en communicatieve besturing passen in dit plaatje. Bochten neemt de Giulietta met genoegen en dankzij het Q2 elektronisch geregelde sperdifferentieel gaat de geleverde power niet direct in bandenrook op als het gas wordt ingetrapt. De zitpositie in de erg fijne bestuurdersstoel is prima voor kleine Italiaantjes, langere Nederlanders kunnen in een wat vreemde houding komen te zitten. Als de afstand van je benen tot de pedalen goed is ingesteld, komt het stuur niet ver genoeg het interieur in en andersom.
Met meer Giulietta’s op onze wegen zou het Nederlandse wagenpark er een stuk origineler uitzien. Hopelijk krijgt de auto wat mee van de aandacht die zijn grote broer Giulia nu krijgt. Deze Italiaan verdient het gewoon. Prijstechnisch is er niets op de auto af te dingen. De testauto kost 31.250 euro, maar de bijtellingsvriendelijke diesel is er al vanaf 27.250 euro. Instappen in de wereld van de Giulietta’s doe je met de 120 pk sterke 1.4 Turbo benzinemotor voor 23.750 euro.
Deze rijtest is mogelijk gemaakt door Alfa Romeo-dealer Kien in Velp.
Technische gegevens:
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Cilinders/Kleppen: 4/16
Max. vermogen: 120 pk bij 3.750 tpm
Max. koppel: 320 Nm bij 1.750 tpm
Acceleratie 0-100 km/h: 10,2 sec.
Topsnelheid: 195 km/h
Transmissie: zestraps automaat met dubbele koppeling
Gem. verbruik: 3,9 l/100 km (1:25,6)
Gewicht: 1.295 kg
Vanafprijs: € 31.250
Plus
+ Mooi ontwerp
+ Prima combinatie motor/versnellingsbak
+ Fijn weggedrag
Min
– Traag schakelen tussen R- en D-stand
– Goede zitpositie afhankelijk van lichaamsbouw
– Erg stug op korte oneffenheden